Akvarielack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    Akvarielack

    Hej
    Jag ska till och lacka min nygjorda bakgrund men jag vet inte hur jag ska blanda härdare och lack. Hur många delar ska det vara av varje?
    Det står inget på burken eller dunken. Det är Sune Holm lacket! Var kan man få tag i mer sånt?

    Mia L
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Om du med "Sune Holm lacket" menar Epotex Akvarielack så är blandningsförhållandet bas:härdare = 1 : 0.53, räknat på vikten. Man måste alltså väga lacken. Exempel: 100 gram bas blandas med 53 gram härdare.

    Lacket kan bl.a. köpas via postorder från Epotex AB i Skogås/Stockholm. Kontakta dem via hemsidan http://www.epotex.se

    mvh
    /Hasse

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Jag såg på på din profilsida att du sysslar med Tanganyika-ciklider. I så fall tycker jag det är ganska onödigt att lacka bakgrunden. Det blir i många fall alldeles för plastigt och behövs egentligen inte såvida inte lågt pH-värde är något du eftersträvar.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Husfix har en tendens att bli porös med tiden då bakgrunden är monterad under vatten. Det blir då omöjligt att skrubba bort eventuella alger etc.

        Om du inte vill betala enorma summor för epotex-lacken går det lika bra med Fluggers vattenbaserade 2komp epoxygolvlack. Har för mig att den ligger på 200:-/kg inkl. moms.

        Tony Englund

        Kommentar

        Arbetssätt...