Drömmen som gick i kras..och blev en ny..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    Drömmen som gick i kras..och blev en ny..

    I hela mitt liv har jag drömt om ett stort kar speciellt för Scalarer..Förra året så blev det äntligen av! Ett 540 inreddes efter konstens alla regler, scalarer och annat (bla 25 st VF Corydoras) inköptes och..och.. jag tycker Scalarer är riktigt trista visar det sig. Händer ju ingenting.. Saken blev ju inte bättre av att grannen gjorde om sitt 300L till Tanganyika och det var ju något helt annat.
    Så trots lite sura miner från frun (har ju plöjt ner en del pengar i fiskar o växter) så blir det ombyggnad till hösten, Tanganyika here i come!
    Stensafari är planerad, allt annat har jag ju (belysning, filter osv), kan ju möjligtvis behöva komplettera med något/några powerheads..

    Nu är saken den att jag är lite osäker på setup av fiskar, tänkte mig några Neolamprolugus brichardi och ett stort röse till dem, dessutom har jag fallit för Tanganicodus irsacae ..

    Hur hade ni gjort? Sillar? Snäcklekare? Troffar?
    Det är ju lite av en djungel om man bara slaviskt läser vad som borde funka enligt artregistret, har ju sett en del udda combos här på forumet..
    Tar tacksamt emot alla förslag!

    Mvh// Jonas
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Hej!

    Välkommen in i träsket. Som start är det viktigt att du väljer en art som du VERKLIGEN vill ha, sedan skaffar du kompisar utifrån den. Hästnosar funkar med en uppsjö av olika arter om det är just den du tänker dig som kronjuvelen i karet?

    Kommentar

    • Olivaw
      Användare
      • juli 2012
      • 115

      #3
      Jag blev väldigt inspirerad av Mats Bryzells kar med Neolamprologus gracilis så därav min lilla böjelse för just Prinsessor. Jag är ju precis som Mats rätt svag för just inredningsbiten, tycker det är otroligt kul att planera, bygga, riva och bygga om igen så nu i sommar blir det stensafari för att hitta rejäla mängder sten. Tänkte mig placera ett antal stora bumlingar över hela botten som bas, fylla på med sand och sedan mixa trä och sten i olika formationer.
      Hästnosen är en fisk jag studerat hos grannen och den är ju onekligen en kul fisk både till utseeendet och beteendet.
      Risken är väl bara att man vill ha för många sorter då det finns hyfsat med plats i ett 540. Jullar är ju fina, Calvus också....

      Kommentar

      • Carpus
        Användare
        • september 2012
        • 142

        #4
        Tjena
        Kul med en liksinnad i kungsbacka
        Gjorde precis samma resa som dig för ett halvår sedan, gick från frodigt sa-kar till tanganyika.
        Tycker själv att tanganyika är betydligt mer spännande, alltid nån fisk som går med yngel nån som bråkar med grannen mm.
        Satsar du på T irsacae, så har jag ett gäng F1 på uppväxt som är till salu i höst.

        Kommentar

        • Olivaw
          Användare
          • juli 2012
          • 115

          #5
          Ursprungligen postat av Carpus
          Tjena
          Kul med en liksinnad i kungsbacka
          Gjorde precis samma resa som dig för ett halvår sedan, gick från frodigt sa-kar till tanganyika.
          Tycker själv att tanganyika är betydligt mer spännande, alltid nån fisk som går med yngel nån som bråkar med grannen mm.
          Satsar du på T irsacae, så har jag ett gäng F1 på uppväxt som är till salu i höst.
          Det låter ju kanon! Min granne är också intresserad troligtvis då han fick en krasch med massdöd som följd..

          Kommentar

          • Olivaw
            Användare
            • juli 2012
            • 115

            #6
            Efter en riktig lågperiod i akvarismen (bla pga nya trummor ) så är det dags att dra igång. Tecknen är goda och flera: Zoohörnan i Kungsbacka har börjat satsa på Tanganyika, de har tydligen kontakt med Tjeckiska odlare, samt att GCGs auktion är lite drygt en vecka bort. Så mycket stensafari blev det inte i somras men avveckling samt omscapning av befintliga kar borde ge lite material, annars får det bli en sväng till Hornbach...
            En fråga: jag har ett 540 (som sagt) med en Fluval FX6, behövs det någon några fler powerheads? "Kronjuvelen" i karet blir Prinsessor och de lever väl rätt ytligt, dvs vågrörelser mm. Funderar på att ha en eller flera som kopplas till en timer med random funktion, vad tror ni om det?
            Carpus: jag har varit helt frånvarande härifrån, har du några yngel kvar??
            Min tanke just nu gällande scape i karet är att göra högra sidan till ett röse som sluttar rätt brant, sedan en liten sandfålla, litet röse/stenparti i mitten - lite offset, samt att avsluta med en sanddel (snäcklekare)...vi får se hur det blir..
            Nu skall man bara få tummen ur och tömma karet på fisk och sedan städa ur o börja om..

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Kul att det är på gång igen! Det är inget måste med en till pump men helt klart ett plus. Prinsessor har en tendens att bli många efter ett tag och då skadar de inte att ha något som vispar runt i ytan lite.

              Kommentar

              • Carpus
                Användare
                • september 2012
                • 142

                #8
                Tjena

                Jag har yngel kvar, börjar bli lite strl på dem så snart dags att sälj.
                Är det zoohörnan inne vid torget du menar? Kul med tanganyika i stan isåfall

                Kommentar

                • Olivaw
                  Användare
                  • juli 2012
                  • 115

                  #9
                  Japp, just den affären. Var inne o snackade med dem i veckan, var någon ny kille där jag inte träffat innan, verkade kunnig. Kommer beställa alla mina fiskar via dem om möjligt, nog för att Nol är en underbar afffär men jag tror på att stödja sina lokala handlare om möjligt. Dessutom är det ju en anings kortare till KBA än Nol
                  Tror att med mitt tempo behöver jag inga yngel på 1-2 månader, men jag skall tömma ett 100 liters som jag kan ha som mellanstation ifall jag får köpa några innan det stora är klart.

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Det är som du säger snart dags för auktion i Göteborg. Såg att det fanns 2-3 poster med N. gracilis, nu vet jag inte vilken prinsessa du söker. Men tänkte bara tipsa iaf
                    Jag har en FX6 i ett 680 och tycker det är lite dåligt tryck. Bra rening, men trycket är dåligt, så jag tror en powerhead skulle göra gott.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...