Lite luft i Fluval Fx6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Lite luft i Fluval Fx6

    Köpte mig ett Fx6 i april och har gått till juni utan problem. Efter ett delvattenbyte för några veckor sedan började det knastra och spruta bubblor en gång i timmen. Mikrobubblor som inte påverkar flödet för det är fortfarande bra. Problemet är att det nu knastrar betydligt mer ofta. Som mest en gång i minuten, men mer ofta var femte minut. När jag skakar eller framförallt lutar filtret kommer det knaster och mikrobubblor hela tiden. Men, det lugnar sig efter en stund i vanligt läge igen.

    Alla slangar och kopplingar är rätt tillslutna och det läcker inte vatten. Filtret är ju också nytt. Att det knastrar är egentligen inget bekymmer, men frågan är om det kan bli ett bekymmer? Jag ska resa bort nästa vecka och vara borta en vecka och vill helst inte komma hem till ett trasigt filter eller läcka.
    Någon som har något tips på hur man blir av med luften!?
    Ska tillägga att jag har en streamer på motsatt kortsida om filtrets insug och utblås.
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Tvätta filtret och fyll det med vatten till mer än hälften... sedan kopplar du slang o hela kitet... sen kommer det komma ut rejäla bubblor och pågå så i ett par minuter.. brukar lösa sig efteråt

    Tvätta filtret och fyll det med vatten till mer än hälften... sedan kopplar du slang o hela kitet... sen kommer det komma ut rejäla bubblor och pågå så i ett par minuter.. brukar lösa sig efteråt
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av {_AquA_}
      Tvätta filtret och fyll det med vatten till mer än hälften... sedan kopplar du slang o hela kitet... sen kommer det komma ut rejäla bubblor och pågå så i ett par minuter.. brukar lösa sig efteråt

      Tvätta filtret och fyll det med vatten till mer än hälften... sedan kopplar du slang o hela kitet... sen kommer det komma ut rejäla bubblor och pågå så i ett par minuter.. brukar lösa sig efteråt
      Tack för svar!
      Tycker det är för tidigt att göra det rent, med tanke på den förhållandevis lilla belastningen.
      Ska ta bort de runda svarta filtermattorna och ersätta med blå. Kanske iofs inte behövs någon filtrering alls i korgarna?
      Där är ju "kuddar" runt om. Hoppas det hjälper. Gillar filtret annars.
      Senast redigerad av Museo12; 30 juni 2014, 09:45.

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 511

        #4
        Filtret stängs av var tolfte timme och släpper ut luft. Har du hört det? släpper det ut mycket luft?
        Mitt fx6 släpper ut ganska stor mängd luft varje auto luftning och det har jag inte rört sen i december.

        Kommentar

        • Museo12
          Användare
          • oktober 2005
          • 153

          #5
          Ja, det har jag hört. Det kommer en hel del luft, men tyvärr verkar det inte räcka för mitt filter...

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 511

            #6
            ingen syresten vid insuget eller nått sånt? kolla så alla slangar är täta och att skruvarna på toppen är bra och lika åtdragna. Annars vet jag inte vart luften kan ta sig in.

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • oktober 2005
              • 153

              #7
              Jaghar kollat lite olika trådar och kommit fram till att Fx5 och 6 kan bete sig så här när filtret är smutsigt. Tror jag kör för finporigt i en av korgarna. Ska göra rent idag eller imorgon så får vi se vad som händer. Jag återkommer. Valde mellan Fx6 och Eheim pro 3 2080, men eftersom det har varit mycket läckage i det sistnämnda så valde jag Fx6.

              Kommentar

              • Museo12
                Användare
                • oktober 2005
                • 153

                #8
                Öppnade filtret. Väldigt "rent". Slängde ut den blå filtermattan och ersatte med en svart grövre matta. Nu är det ingen luft som står och puttrar i filtret längre. Problemet löst! 😊

                Kommentar

                Arbetssätt...