Mata fiskar ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Mata fiskar ???

    Ska på semester i 2 veckor snart och inför det så införskaffade jag ett antal foderautomater.
    Är nu lite osäker på om jag ska använda mig av dom för huvud taget ?

    Min fråga är om :
    Jag åker den 8:e och matar dom samma dag sen om min " fiskvakt" får portionspåsar till samtliga kar och matar dom var 4:e dag.
    D.v.s den 12:e , 16:e och den 20:e och sen är jag hemma igen den 23:e.
    Så ska väl samtliga karen klara sig ?

    Är mest rädd med Malawiynglen som jag matar 4 ggr / dygn nu , dom andra karen 1 ggr om dagen.

    Har svårt att tro att samtliga inte skulle klara sig utmärkt på detta !
    Honor går ju och tuggar i ca. 3 veckor utan att äta alls , så.......... ?

    Jag kommer ju självklart att göra ett vattenbyte på samtliga akvarium med ca. 50% samma dag jag åker.

    Detta måste väl fungera utan minsta problem ?
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Som jag skrev i din andra tråd så är det bästa sättet (enligt mig) när man åker. Yngel visste jag inte att du hade när jag skrev i din förra tråd, på den hade jag nog använt foderautomat men ställt in den rätt snålt så att jag är helt säker på att de inte går för mycket och vattnet blir dåligt. En fiskvakt som inte har öga för fisk kommer inte att upptäcka att något är på tok förrän de är för sent.

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Tack för ditt svar Pierre !

      Är precis min tanke att använda mig av foderautomaten på bara yngelkaret och bara hoppas att det inte kleggar igen !
      Tror nog att dom flesta ynglen klara dett med !

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Mata fiskar ???

        Två veckor klarar mina Troffar av och vara utan mat. Både vuxna och yngel. Har jag någon som har möjlighet att titta till karen så är det endast för att checka av så det ser "normalt" ut och att pumparna är igång. Belysning och ev doppvärnare stänger jag av när jag är borta.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Visst klarar de sig men om någon ändå ska kolla till dem kan de lika gärna kasta i lite mat som man förberett i portionspåsar. Stannar inte dina yngel av markant när de är utan mat så länge? Tyckte mina troffeyngel såg märkvärt smala ut nu senast när jag bara varit borta 4 dagar. Hur tätt går dina yngel Johan F, har de mycket att äta av i karet ändå?

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Mata fiskar ???

            Nu har jag i princip inga yngel i separata burkar längre. Senast jag var borta så gick väl 30-60 stycken yngel 2-4 cm i 200 liter.
            I princip ingen inredning, kanske lite alger finns att tillgå. Jag personligen tycker vi matar ofta för mycket och driver de för hårt för att få upp dem i storlek.
            Hos mig blir yngel både bättre i form och färg om man matar sparsamt.
            Sedan kan de ju vara skillnad på nyspottade. Jag brukar inte ta hand om yngel innan en planerad resa. Honorna får spotta ut i stora karen. Mat till de stora 😃
            Om bara fisken är i god kondition så tror jag att det inte är något problem.
            Senast redigerad av Johan F; 28 juni 2014, 13:22.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av Johan F
              Nu har jag i princip inga yngel i separata burkar längre. Senast jag var borta så gick väl 30-60 stycken yngel 2-4 cm i 200 liter.
              I princip ingen inredning, kanske lite alger finns att tillgå. Jag personligen tycker vi matar ofta för mycket och driver de för hårt för att få upp dem i storlek.
              Hos mig blir yngel både bättre i form och färg om man matar sparsamt.
              Sedan kan de ju vara skillnad på nyspottade. Jag brukar inte ta hand om yngel innan en planerad resa. Honorna får spotta ut i stora karen. Mat till de stora 😃
              Om bara fisken är i god kondition så tror jag att det inte är något problem.

              Var tredje/fjärde vecka någonting brukar jag hitta 2-5 nya yngel som börjar våga sig fram ur mina stenrösen. De får hålla tillgodo med de pellets stora troffarna samt petrochromisana får och innan de klarar att äta pellets får de beta alger eller sila sand.
              De 2-5 som jag hittar (gissar att några redan gått åt) har hittils klarat sig och sakta växt upp mot 6-8 centimeter.

              Men jag kör rejält med belysning för att få bra algtillväxt...

              Kommentar

              Arbetssätt...