CO2, hur lång tid tar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Cidro
    Användare
    • februari 2014
    • 27

    CO2, hur lång tid tar det?

    Hej, För 4 dagar sedan startade jag mitt nya 240l växtakvarium. Först ger jag er lite info om mina vattenvärden, frågan kommer längre ner.

    KH 3
    PH natt = 7
    PH morgon = cirka 6
    Trycksatt CO2 system med 1 bubbla i sekunden genom "hagen ladder" eller trappa.
    PMDD fulldos
    Easycarbo fulldos
    Använder ena ytterfiltret från mitt 720 liters till detta kar nu så det finns gott om goda bakterier.

    Jag har en co2 mätare modell "JBL Permanent CO2 + Ph test2 som bör ändra färg till ljusgrön på kvällen när karet fått co2 hela dagen, men den är konstant blå vilket betyder 0-3/ppm. (Jag har dubbelkollat att den är rätt installerad)

    Fråga 1:
    Hur kan jag fortfarande ha så lite CO2 i karet när den har bubblat i flera dagar? Kan det vara något som gör att vattnet inte binder co2´n?
    Bubblorna som kommer ut är stora och fina och är knappt synliga när dom kommer till översta trappsteget, så visst borde det finnas co2.

    Fråga 2:
    Hur stabila värden bör jag ha innan jag vågar ha i fisk i akvariet?
    Bör jag höja KH för att få stabilare PH?
    I detta kar tänkte jag fokusera på växterna och de enda invånarna kommer bli ett gäng tigerbarber och möjligen några räkor.
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #2
    Ursprungligen postat av Kung Cidro
    Hej, För 4 dagar sedan startade jag mitt nya 240l växtakvarium. Först ger jag er lite info om mina vattenvärden, frågan kommer längre ner.

    KH 3
    PH natt = 7
    PH morgon = cirka 6
    Trycksatt CO2 system med 1 bubbla i sekunden genom "hagen ladder" eller trappa.
    PMDD fulldos
    Easycarbo fulldos
    Använder ena ytterfiltret från mitt 720 liters till detta kar nu så det finns gott om goda bakterier.

    Jag har en co2 mätare modell "JBL Permanent CO2 + Ph test2 som bör ändra färg till ljusgrön på kvällen när karet fått co2 hela dagen, men den är konstant blå vilket betyder 0-3/ppm. (Jag har dubbelkollat att den är rätt installerad)

    Fråga 1:
    Hur kan jag fortfarande ha så lite CO2 i karet när den har bubblat i flera dagar? Kan det vara något som gör att vattnet inte binder co2´n?
    Bubblorna som kommer ut är stora och fina och är knappt synliga när dom kommer till översta trappsteget, så visst borde det finnas co2.

    Fråga 2:
    Hur stabila värden bör jag ha innan jag vågar ha i fisk i akvariet?
    Bör jag höja KH för att få stabilare PH?
    I detta kar tänkte jag fokusera på växterna och de enda invånarna kommer bli ett gäng tigerbarber och möjligen några räkor.

    Hej!

    Jag kan inte svara på din fråga då jag är själv nybörjare och nyligen har börjat prova en del med växter. Men gå in på plantswap.se och bli medlem där så kommer du garanterat att få bra svar. Det är gratis och finns ofta växter att köpa av andra medlemmar till förmånliga priser.

    / Ola

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag kan ingenting heller om växtburkar och co2, men om det är för mycket rörelse på vattenytan försvinner inte co2 då? Tänkte på att det lät som att du satt in ett stort filter.. Bara en tanke som dök upp

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Höjt KH ger stbilare Ph, men tyvvär svårare oxå att få ner Ph. Som Erik säger, undvik ytrörelse. Du stänger väll av CO2 under natten.
        Men som olaw säger, gå med i plantswap.se, många duktiga och aktiva där.

        Höjt KH ger stbilare Ph, men tyvvär svårare oxå att få ner Ph. Som Erik säger, undvik ytrörelse. Du stänger väll av CO2 under natten.
        Men som olaw säger, gå med i plantswap.se, många duktiga och aktiva där.

        Kommentar

        Arbetssätt...