Heros artikel i Ciklid Bladet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Andersen
    Användare
    • mars 2012
    • 86

    Heros artikel i Ciklid Bladet

    Hej
    Jeg vil bare lige høre om nogen har læst artiklen om Heros slægten i det nye blad. Jeg så frem til at læse den, og den er også meget interessant, men jeg kan ikke få beskrivelser, navne og billeder til at passe sammen med det, der er skrevet alle andre steder.
    Min Efasciatus er pludselig blevet en Severus og blevet mundruger, (det ved den ikke selv) og mine Severus er heller ikke Severus, men de er mundrugere, det ved jeg. Jeg har lige købt 6 små flotte prikkede Notatus, men i følge artiklen har Notatus slet ikke noget mønster.
    Jeg er helt forvirret!
    Er der andre der har set på samme? Eller har de fået nye navne igen?
  • kingdiamond
    Användare
    • juni 2008
    • 45

    #2
    Håller med dig, stämmer inte med bilderna

    Kommentar

    • Hans Andersen
      Användare
      • mars 2012
      • 86

      #3
      Jeg mener denne side har de rigtige beskrivelser:

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Hans jag fick denna artikel från Heiko för flera år sedan så detär inte färskvara.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag tycker också bilderna inte passar med bildtexterna i många fall.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Vilka bilder passar inte med bildtexterna? Ifall det blivit så att tryckfelsnisse varit framme så kan vi fixa till det i pdf:en.
            Jag kan inte dessa fiskar utan får förlita mig till författaren Heiko Bleher.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Innehållet får Heiko stå för själv. Vilka namn som är giltiga får vi kanske veta när den pågående revisionen är klar. Däremot är det intressant att se alla "utseenden" som finns. Vill man undvika missförstånd kanske det är bättre att kalla dem Heros + sp.+förmodat geografiskt ursprung ursprung

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                Heros

                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Innehållet får Heiko stå för själv. Vilka namn som är giltiga får vi kanske veta när den pågående revisionen är klar. Däremot är det intressant att se alla "utseenden" som finns. Vill man undvika missförstånd kanske det är bättre att kalla dem Heros + sp.+förmodat geografiskt ursprung ursprung

                Hei Erik, da får vi håpe at revisjonen ikke lar vente på seg lenge. Jeg har flere Heros typer og en av de bli kallt Heros Blue, som jeg fikk fra England, og de mener det er Heros egregius?? De er store og fine, og en mindre type som jeg lurer på kan være "Red Shoulder??

                Cichlid-Power

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                  Hei Erik, da får vi håpe at revisjonen ikke lar vente på seg lenge.
                  Tyvärr, verkar det så... jag har ingen närmare information för närvarande (och jag känner inte killen som håller på).

                  Kommentar

                  • Uffe Lindström
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 285

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                    Hei Erik, da får vi håpe at revisjonen ikke lar vente på seg lenge. Jeg har flere Heros typer og en av de bli kallt Heros Blue, som jeg fikk fra England, og de mener det er Heros egregius?? De er store og fine, og en mindre type som jeg lurer på kan være "Red Shoulder??

                    Cichlid-Power

                    Hej Alf!
                    Du har inga bilder på dina "Heros Blue"? Det skulle vara spännande att se bilder på dina ovanligare Herosar

                    Sen håller jag med åsikterna från en del att Heros artikeln var lite konfunderande om arterna.
                    Vi får hoppas att en revision av släktet Heros löser alla frågetecken och den sida Hans hänvisar till känns korrekt så länge...

                    Mvh
                    Uffe
                    www.youtube.com/user/Uffelimpan

                    Kommentar

                    • Cichlid-Power
                      Användare
                      • november 2006
                      • 253

                      #11
                      Heros Blue.

                      Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                      Hej Alf!
                      Du har inga bilder på dina "Heros Blue"? Det skulle vara spännande att se bilder på dina ovanligare Herosar

                      Sen håller jag med åsikterna från en del att Heros artikeln var lite konfunderande om arterna.
                      Vi får hoppas att en revision av släktet Heros löser alla frågetecken och den sida Hans hänvisar till känns korrekt så länge...

                      Mvh
                      Uffe

                      Hei Uffe, sender et par foto, de er ikke de beste, men du får kanskje et inntrykk av fisken. Når de leker blir de omtrent svarte.Klicka på bilden för större version

Namn: Heros egregius.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,3 KB
ID: 690972

                      Kommentar

                      • Cichlid-Power
                        Användare
                        • november 2006
                        • 253

                        #12
                        Her kommer mere bilderKlicka på bilden för större version

Namn: Heros egregius Blue.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,9 KB
ID: 690973Klicka på bilden för större version

Namn: Heros egregius 2 Blue.jpg
Visningar: 1
Storlek: 369,6 KB
ID: 690974

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Snygga fiskar Alf

                          Kommentar

                          • Uffe Lindström
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 285

                            #14
                            Fina! Ser helt klart ut som en Heros sp, spännande med inte helt identifierade Heros...
                            www.youtube.com/user/Uffelimpan

                            Kommentar

                            • Hans Andersen
                              Användare
                              • mars 2012
                              • 86

                              #15
                              Rigtig fine fisk! Her er en anden blå Heros: http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=9055 , den er helt klart også en "sp." et eller andet.
                              Jeg har lige fået 6 små H. Notatus, og det skulle være rigtige Notatus denne gang, så det glæder jeg mig til at se når de vokser til.

                              Heros "Rotkiel" kan også se forskellig ud. Mine gamle Rotkiel fik dette udseende, og det ar jeg lidt skuffet over:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 704,4 KB
ID: 690989

                              Nu håber jeg at få nogen unger efter disse fisk i stedet for, de har meget mer farve og kaldes også "Rotkiel"
                              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,1 KB
ID: 690990
                              Senast redigerad av Hans Andersen; 07 juli 2014, 22:52.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...