Fiskbesättning i ett 300 liters med väldigt kompakta mått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrea
    Användare
    • juni 2014
    • 5

    Fiskbesättning i ett 300 liters med väldigt kompakta mått?

    Hej!

    Jag har ett 300 liters kar med måtten 83x63x59 com (lxdxh) och i det går just nu en grupp unga O. ventralis, ett gäng snäcklekare (simlis och multisar) samt ett Calvus-par. Jag ska sälja iväg ventralisarna, de är för aktiva och blir för stora för karet känner jag. Karet är inrett med fin sand, ett snår med Vallisneria och flera stora BTN-moduler som bildar utsprång, grottor och siktbrytare.

    Jag tänker mig att jag vill ha en fisk som ersätter ventralisgruppen, och som håller till i mitten och toppskiktet av karet, och som gärna är ganska aktiv. Vad skulle jag kunna köpa som både fungerar bra i mitt kar och som passar med resten av fiskarna som jag har?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Nu har jag ingen jättestor erfarenhet men den här fisken kanske? https://www.ciklid.org/artregister/a...rt.php?ID=1255

    Tror dessvärre att din burk kan vara för kort. Jag testade en liten grupp nigripinnis i en 190 litersburk för länge sen, den var 95 cm lång, och det funkade inget vidare..

    Du får säkert bättre tips från ngn mer kunnig snart!

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      10 såna här https://www.ciklid.org/artregister/a...art.php?ID=866 tror jag funkar, finns i olika kulörer. De finns även i en jumbovariant (12 cm), men i ditt kar skulle det kanske funka med 10-15 st av den mindre varianten (8 cm)

      Lycka till !
      Senast redigerad av maltandis; 22 juni 2014, 08:12.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Instämmer med maltandis, även om det eventuellt kan vara lite trångt. Men borde fungera med en liten grupp.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Har haft ett gäng Paracyprichromis nigripinnis i ett kortare akvarium och det funkade, samt att de även förökade sig.
          kortaste laget, men det funkar.
          Bifogade filer
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Andrea
            Användare
            • juni 2014
            • 5

            #6
            Tack för alla bra tips!

            Under gårdagen satt jag och tittade igenom artregistret här på sidan, och en fisk som jag tidigare fastnat för kom upp, T irsacae. Skulle den kunna funka i mitt akvarium? Om jag skulle skaffa en grupp med sådana och även fylla på bland mina snäcklekare så kanske det skulle kunna bli en trevlig sammansättning? Jag vet att inte hästnosen är superaktiv, men det är en himla vacker liten fisk Enda jag tänkte på är om det funkar med snäcklekare och hästnosar på så pass liten bottenyta? Snäcklekarna leker för fullt just nu och är rätt argsinta, skulle de kunna vara för bråkiga för irsacaerna?

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av Andrea
              Tack för alla bra tips!

              Under gårdagen satt jag och tittade igenom artregistret här på sidan, och en fisk som jag tidigare fastnat för kom upp, T irsacae. Skulle den kunna funka i mitt akvarium? Om jag skulle skaffa en grupp med sådana och även fylla på bland mina snäcklekare så kanske det skulle kunna bli en trevlig sammansättning? Jag vet att inte hästnosen är superaktiv, men det är en himla vacker liten fisk Enda jag tänkte på är om det funkar med snäcklekare och hästnosar på så pass liten bottenyta? Snäcklekarna leker för fullt just nu och är rätt argsinta, skulle de kunna vara för bråkiga för irsacaerna?
              Du kan ju lämna en del av botten utan snäckskal för att ha lite bottenyta. Till multisarna staplar du med fördel snäckskalen i högar och inte utspritt.

              Tror inte du behöver fylla på med snäckskalslekare, de kommer nog ordna den biten utan problem själva om det finns lediga skal.

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #8
                Hej Andrea,
                Hästnosar, Tanganicodus irsacae , går utmärkt ihop med snäckisar. Jag har Lamprologus similis ihop med dem och det går bra. Hästnosar är min personliga favoritfisk just nu. Nyfikna och struttar runt på ett säreget sätt. Snygga också med de blå prickarna.

                Jag har dock dåliga erfarenheter med Cyprichromis leptosoma tillsammans med snäckisar. Leptosoma är så snabba att ta maten att mina Similis tynade bort. Dessutom anser jag att Leptosoma behöver ett riktigt stort kar. Jag har ett 450 liters, 150 cm långt och ser inget av deras naturliga stimbetende. Här kan Du läsa mer om mina erfarenheter.
                Sitter o funderar lite om att just fiskar från "Tanganyika" har fått ett sådant uppsving (vilket är väldigt roligt) men samtidigt som fler o fler blir intreserade så börjar jag undra om det är så bra just för fisken, o då just för "Cyprichromis" Då dom är väldigt fina så vill fler o fler ha dom i sina kar


                Har Du tittat på Julidochromis regani ?
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • Andrea
                  Användare
                  • juni 2014
                  • 5

                  #9
                  Tack återigen för bra svar! Jullar har jag funderat på, men är det verkligen tillräckligt stort för dem? Jag har ju dessutom Calvusparet som har hela bakre hörnet och större delen av de bakre modulerna som sitt hem. Jag tror det lutar åt hästnosar nu, ju fler bilder jag ser på dem desto mer sugen blir jag

                  När jag köper ett gäng hästnosar (troligen blir det T. irsacae om jag lyckas hitta några) ska jag köpa flera och låta dem para ur eller går de bra att ha i grupp?

                  Mina snäcklekare går med massor av yngel upptäckte jag igår, så förhoppningsvis ökar de på gruppen utan min inblandning

                  Kommentar

                  • Joakim Birgersson
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 202

                    #10
                    Jag hade nog kört på en liten grupp hästnosar. 6-8 stycken kan vara lagom. De går mycket i grupper och verkar trivas med det. Charmtroll är dom. Avvakta och ser hur karet utvecklar sig. Jullar skulle nog funka, men jag skulle börja med hästnosar.
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika
                    112 l. Yngel och karantän

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Du kan även ta dej en titt på någon av dom mindre "Callochromis" arterna typ "C pleurospilus" håller till i dom övre delarna o är inte så burdus,en bra ersättare för "ventralis". Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...