blåciklid lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias
    Användare
    • maj 2014
    • 13

    blåciklid lek?

    tja! såg i morses att mina blåciklider lagt rom, så nu undrar jag hur man ska göra sen när dom kläckts? ska man fånga in dom å lägga i yngelkasse eller kommer dom klara sig med hjälp av föräldrarna!? går ihop med anna par blåciklid och en ung påfågelciklid, ganska liten än dock! åså 4 scalarer. och nån som vet hur lång tid det tar innan dom kläcks? /Mattias
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av Mattias
    tja! såg i morses att mina blåciklider lagt rom, så nu undrar jag hur man ska göra sen när dom kläckts? ska man fånga in dom å lägga i yngelkasse eller kommer dom klara sig med hjälp av föräldrarna!? går ihop med anna par blåciklid och en ung påfågelciklid, ganska liten än dock! åså 4 scalarer. och nån som vet hur lång tid det tar innan dom kläcks? /Mattias
    Hej,
    jag skulle låta föräldrarna sköta dem ett tag, särskilt om det är första gången de leker. Är det första gången är det heller inte ovanligt att de inte klarar av det tills ynglen kläcks, så var lite beredd på det.
    Annars tar det några dagar innan du kan se larver, som sprattlandes hänger kvar och sen börjar de simma efter 5-6 dagar. Det är lite beroende på temperatur och andra vattenvärden.
    Sen är det ju alltid kul att se föräldrarna sköta om ynglen, och jag tror att de kommer att klara att skydda dem mot de andra i karet. Några går alltid åt som kommer på avvägar
    Har de kommit så långt att de haft simmande yngel några dagar, då brukar jag ta en sväng med håven och ta upp en del och flytta till ett annat yngelkar, men låta en del vara kvar hos föräldrarna. Dessa arter brukar ju kunna få ganska många yngel, och då är det lätt att dra upp för många som sen blir svårt att sälja/ge bort.

    Kommentar

    • Mattias
      Användare
      • maj 2014
      • 13

      #3
      ok låter vettigt! tack för svar!

      Kommentar

      • Mattias
        Användare
        • maj 2014
        • 13

        #4
        Hej igen! Nu är mina yngelfrisimmande, å om nån dag tänkte jag flytta över ett gäng till yngel akvarie! Men vad ska man ge såna småskitar för mat!? /mattias

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          Nykläckt artemia ger jag alla mina yngel, lite jobbigt att kläcka... annars finns det yngelmat i butiker, i nödfall kan du använda en bit hårdkokt äggula som du smular sönder mellan fingrarna med lite vatten och sprutar in i yngel stimmet med en pipett (Panduro) eller doseringsspruta ( COOP eller Apotek). Du kan testa med torrfoder söndersmulat. Variera.

          Kommentar

          • Mattias
            Användare
            • maj 2014
            • 13

            #6
            ok kläcka artemia det orkar jag inte hålla på med så får bli nåt av dom andra alternativen! tack för svar!

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #7
              Jag är också obotligt lat. Köpte en sån här för ~300 spänn och en laddning ägg. Fyll upp med saltvatten, strö äggen runt ytterkanten och vänta. Äggen kläcks, skalen ligger kvar i ytterkanten och de nykläckta små gynnarna söker sig mot ljuset i mitten av kläckaren (över fångstkoppen). Bara att lyfta upp och hiva ner i akvariet. Snudd på ingen arbetsinsats bortsett från påfyllnad, påfyllning av ägg och någon rengöring ibland.

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                Hei Mattis, klekke artemia er vel ingen jobb, noe må man gjøre om du ønsker å ta vare på noe yngel, det tar lang tid å klargjøre egg også, og levende artemia er det ingen som slår. Det er topp. Selv klekker jeg artemia hver dag, da fiskene stadig har yngel, og jeg syntes jeg er lat som holder på med det,men alternativet må jo være å bruke levendefor, og det er mere jobb. Nei artemia er lettvint.
                Ellers er svaret fra Pebbe bra.

                Cichlid - Power

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #9
                  Jag gjorde en schematisk skiss tidigare, bara princip, behöver inte vara så rakt. Den svarta plasten på utsidan behövs inte, men ställ lådan mot fönstret med rätt sida mot ljuset. Funkar bra för mig, men vattennivå/djupet få inte vara högre än 2 cm, annars bli det dåligt syresatt. Hellre grundare.Och rör inte kläckaren när äggen är i den- då blandas ägg och nauplier och skal. Använder en pipett att suga upp de färdiga nauplierna.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: artemia kläckare.jpg
Visningar: 2
Storlek: 200,1 KB
ID: 691049
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Varför göra det komplicerat?

                    Lägg salt ägg och vatten i en vanlig ungsfast form och ställ på akvariet. efter 36 timmar är det bara att börja mata.

                    Jag skopar upp skal, nauplier, vatten och salt och häller direkt i akvariet. mata så ofta du kan, idealiskt varanan timme. Funkar utmarkt för alla arter jag odlat hittils.

                    Mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      #11
                      Nu har jag väldigt lite egen erfarenhet, men jag har läst att det är att föredra att separera nauplierna och skalen. Detta eftersom små yngel som sätter i sig skalen, som de inte kan smälta, får förstoppad mage/tarm och därför svälter ihjäl. Kanske bara gäller väldigt små yngel.

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 457

                        #12
                        Kan gälla de minsta, kanske. De ser att nauplierna rör sig och hugger till ;-)

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                          Nu har jag väldigt lite egen erfarenhet, men jag har läst att det är att föredra att separera nauplierna och skalen. Detta eftersom små yngel som sätter i sig skalen, som de inte kan smälta, får förstoppad mage/tarm och därför svälter ihjäl. Kanske bara gäller väldigt små yngel.
                          Jag har också läst detta men jag kan intyga att det i vart fall inte gäller för någon av de ciklidarter jag odlat. Problemet för mig är aldrig att få yngel att överleva utan tvärt om att de blir för många.

                          Det är möjligt att det kan vara så för mindre yngel som tetror. Jag planerar att prova och se hur det går i framtiden.


                          mvh

                          Olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Cichlid-Power
                            Användare
                            • november 2006
                            • 253

                            #14
                            Hei ScreamingBroccoli,

                            For å unngå dette bruker jeg en liten glødlampe inn mot siden av klekkebeget/glasset, artemian søker seg mot lyset og man kan suge ut rene artemian, at det kommer med noen skall har jeg aldri hatt problemer med, og jeg har klekt mye artemia gjennom årene.

                            Cichlid-Power

                            Kommentar

                            Arbetssätt...