Måttfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • september 2012
    • 142

    Måttfunderingar

    Efter ett halvår med mitt 375l kar börjar jag längta efter nått större. Problemet är att väggen där det står begränsar mig till en längd på ca 150 cm, därför är tanken att beställa en rejält djup burk. Funderar på att beställa en burk med måtten 150*80(djup)50 cm. Nån som har något liknande?
    Skulle även kunna ha 60cm i höjd, men då får jag ha en lägre bänk så att karet börjar ca 45 cm från golvet. Är det värt att lägga på dessa 10 cm på höjden? Bänken kommer snickras på plats så måtten på den blir inga problem
    I karet ska jag ha de tanganyika jag har i dagsläget(cyps, tanganicodes och a comprecips) ev komplettera med några sandsilare på den stora bottenytan.

    Kom gärna med synpunkter på detta projekt, vill ha så mycket input som möjligt ang mått mm.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Tycker dina mått låter bra. Med bottenmåtten 150*80 får du en bra och stor bottenyta för sandsillarna. Tror inte att du vinner något på att öka höjden till 60 cm, däremot behöver du då antagligen starkare lampor och kanske även tjockare glas (kolla det med leverantören). Har själv akvarier med 50 cm höjd och tycker att det funkar bra.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Jättebra mått för de fiskarna. Och som Mikael säger, öka höjden till 60 cm vinner du inget på för dem. Det skulle vara för framtida behov, om du ändrar inriktning och behöver höjd för andra typer av fisk.. Det är ju en kostnadsfråga också.

      Jag hade liknande problem. Ville ha ett kar till, så det blev 150x67x40 cm. Där går nu 50 tropheus som trivs utmärkt. Och jag var vågad och drog ner glastjockleken till 6 mm, med en förstärkt botten med en skiva polykarbonat invändigt.

      Med en bottenyta som din och höjd på 60 cm behövs nog 10 mm glastjocklek. 50 cm höjd kanske klarar sig med 8 mm runtom och 10 mm i botten. Men det avgör väl leverantören.

      Det är trevligt med djupa och låga kar. Blir ju också en mycket bra syreförsörjning med en stor yta, det märker jag i mitt.

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av Carpus
        Efter ett halvår med mitt 375l kar börjar jag längta efter nått större. Problemet är att väggen där det står begränsar mig till en längd på ca 150 cm, därför är tanken att beställa en rejält djup burk. Funderar på att beställa en burk med måtten 150*80(djup)50 cm. Nån som har något liknande?
        Skulle även kunna ha 60cm i höjd, men då får jag ha en lägre bänk så att karet börjar ca 45 cm från golvet. Är det värt att lägga på dessa 10 cm på höjden? Bänken kommer snickras på plats så måtten på den blir inga problem
        I karet ska jag ha de tanganyika jag har i dagsläget(cyps, tanganicodes och a comprecips) ev komplettera med några sandsilare på den stora bottenytan.

        Kom gärna med synpunkter på detta projekt, vill ha så mycket input som möjligt ang mått mm.
        Du skall nog ha 60 om du skall ha cyprisar i karet. Dom kan vilja ha lite lugn och ro emellanåt. Jag har 120 x 70 x 50 och ser att cyprisarna och tanganicoides fungerar bättre när det blir en dm till. Kostar inte mycket att få lite till och om du skaffar sandsillar som gräver stora bowers så kan det bli trångt uppåt.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          50cm höjd passar odlaren eller källarakvaristen
          60cm höjd gäller om du ska ha akvariet i finrummet. (mer flexibel för framtiden blir det oxå, mer liter vatten per fisk)

          Kommentar

          • Carpus
            Användare
            • september 2012
            • 142

            #6
            Verkar tyvärr som det här inte blir av då golvet enl hyresvärden inte klarar vikten.

            :-(
            F-n!!!

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Trist! Vad är det för golv?

              Kommentar

              • GraTis
                Användare
                • januari 2013
                • 414

                #8
                Ursprungligen postat av Carpus
                Verkar tyvärr som det här inte blir av då golvet enl hyresvärden inte klarar vikten.

                :-(
                F-n!!!
                Vilket snicksnack, han är bara rädd för fuktskador.
                Om inte golvet klarar vikten skulle nog jag flytta snabbt som attan så inte sängen din rasar igenom......

                Kommentar

                • Carpus
                  Användare
                  • september 2012
                  • 142

                  #9
                  Huset är väll byggt runt 80 talet och träbjälklag på övervåningen.
                  Vi kollar vidare på det med värdens byggingenjör, på nått sätt hoppas jag det löser sig

                  Kommentar

                  • jsv
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 51

                    #10
                    Carpus kolla i akvarister i halland, var en som sålde en burk med liknande mått riktigt billigt där för nån vecka sen eller nått Hoppas de fixar sig så du kan ta in en stor burk nu bara

                    Kommentar

                    • Carpus
                      Användare
                      • september 2012
                      • 142

                      #11
                      Tack för tipset, misstänker dock att det är på fb?
                      Har du möjlighet att pm'a mig annonsen?

                      Ska ta mig an hyresvärden idag om jag orkar

                      Tack för tipset, misstänker dock att det är på fb?
                      Har du möjlighet att pm'a mig annonsen?

                      Ska ta mig an hyresvärden idag om jag orkar

                      Kommentar

                      • jsv
                        Användare
                        • juni 2013
                        • 51

                        #12
                        Jupp de är på FB, jag la till dig som vän där så att jag kan lägga till dig i gruppen
                        Installera BHD igen så kan du panga bort ilskan på hyresvärden

                        Jupp de är på FB, jag la till dig som vän där så att jag kan lägga till dig i gruppen
                        Installera BHD igen så kan du panga bort ilskan på hyresvärden

                        Kommentar

                        • Carpus
                          Användare
                          • september 2012
                          • 142

                          #13
                          Tack så mycket, dock är jag facebookfri :-)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...