Cichlasoma Gephyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MangeJ
    Användare
    • december 2013
    • 33

    Cichlasoma Gephyrum

    Hej,
    Har precis kompletterat mitt akvarium med några Gephyrum. Den Jag hade sedan tidigare ändrade genast färg och blev ljus (nästan gul) i huvudet och fick tydliga svarta ränder Jag tror att det är en hona men de är så lika att jag inte är säker. Är det någon som kan säga om det är en hona?
    Mvh Magnus
    Bifogade filer
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Med tanke på att fenorna är ganska korta kan det vara hona. Hos mig var det bara hanen som växlade till getingfärger.

    Hur som helst ser den skitsnygg ut!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • MangeJ
      Användare
      • december 2013
      • 33

      #3
      Okej, jag har nu 4 st och är tämligen säker på att minst en är en hanne då den har väldigt mkt prickar och har långa fenor. Anledningen att jag tror att den som färgat ut på bilden är en hona är att den, när den inte hade sällskap av andra Gephyrum, började uppvakta min Salvini hanne (trots att han var upptagen). Gephyrumen blev mkt ljusare till färgen och fick tydliga svarta ränder. Den började även putsa en sten och det hängde ut vad jag bedömer som ett trubbigt äggledningsrör. Hur som helst håller jag med att det är en mycket vacker fisk. Hoppas såklart att jag kan få fram ett par så småningom. Har du några Gephyrum kvar idag? Har förstått att det finns några som har enstaka exemplar, men har inte hört om någon som håller en grupp?
      mvh Magnus

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        #4
        Tjena Mange och grattis till fantastiska firrar! Hos mig blev hanen randig vid ung ålder, sedan när de lekte så var det honan som blev randig. Så det verkar svårt att avgöra kön endast på den färgskiftningen. Kan säga att min hane var betydligt lugnare i beteendet än honan. Honan var riktigt ilsken vis lek medan hanen mest bara vaktade lite lojt och simmade omkring och spände sig. Hur som helst så fick jag riktig akvarieabstinens av dina bilder och känner att det nog inte dröjer länge innan det är dags igen. Ps. Ett tips i fall de leker, ynglena är svåra att få igång med maten. Mina gick ihop med barbyngel som var ca hälften så stora och lyckades bara med att få 5 st att käka och växa medan barberna åt på och växte, till slut gick de om gephyrumen. Blev tyvärr bara 2 överlevare som förhoppningsvis simmar med sin mamma hos en trevlig akvarist i Malmö

        Kommentar

        • MangeJ
          Användare
          • december 2013
          • 33

          #5
          Tack för tips. Verkar som jag har två honor som båda visar upp stora färgskiftningar. Allt från ljusa getingfärgade (som bilden) till mörkt gröna. Båda simmar efter min största hane och visar upp sig. Vore kul om det kunde bli något....
          mvh Magnus

          Kommentar

          • MangeJ
            Användare
            • december 2013
            • 33

            #6
            Hej igen,
            har kompletterat med 3 Gephyrum så nu går det 7 st av dessa skönheter i mitt 720. Lite blyga är de än och försiktiga med maten, men snygga fiskar är de. Någon som har förslag på hur jag kan få igång intresset för mat hos dem? De är ca 15 cm nu och jag hoppas kunna få ett eller två par.
            mvh Magnus

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              #7
              C.gephyrum

              Ursprungligen postat av MangeJ
              Hej igen,
              har kompletterat med 3 Gephyrum så nu går det 7 st av dessa skönheter i mitt 720. Lite blyga är de än och försiktiga med maten, men snygga fiskar är de. Någon som har förslag på hur jag kan få igång intresset för mat hos dem? De är ca 15 cm nu och jag hoppas kunna få ett eller två par.
              mvh Magnus

              Levande foder, er du i tvil hvordan det skal gå, så bruker de ikke og kunne motstå fristelsen når levende for eller mark er framfor nesen. Min erfaring er at hvis fisken ser dårlig ut, så spiser den levende for er det god sjans for at de klarer seg. Men, spiser de ikke levendefor går det gjerne til helvete med fisken. Mine spiser som bare det og det går mest i Discus Bits.

              Cichlid-Power

              Kommentar

              Arbetssätt...