50 Tropheus sp. "Red" Chimba filmade i skulptural, funktionell biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    50 Tropheus sp. "Red" Chimba filmade i skulptural, funktionell biotop

    Gjorde iordning ett mindre kar till mina nu 11-12 cm stora chimba. De växte till sig i ett 1050 l, som nu blivit ett CA-kar istället. Detta kar i filmen är bara 400 l. 150x67x40 cm. Men bottenytan är 100 dm2. Ett 540 l har 90 dm2.
    Har haft några grupper troffar nu genom åren. Ofta har jag tröttnat. De är inte riktigt min grej i längden. Gillar mer parbildande saker om jag vill sitta och glo för deras beteendes skull.
    Men nu tänkte jag om. Löper linan ut liksom. Tänkte jag skapar en miljö som är ren och funktionell och lite skulptural, lite som en väldigt levande och explosiv tavla. Ha en stor grupp, och ge så stor yta som möjligt, i ett ändå volymmässigt litet kar för 50 snart vuxna (som leker oavbrutet nu). Ville ha kontrast mellan fisk och inredning. Hade dessa stora kantstenar, köpte en halvtransparant, självhäftande dekorfilm (kallas "smokey"). Bakom den ett militärgrönt liggunderlag.
    Varsågoda.Filmad i taskig belysning med mobilkameran. Alla slags kommentarer välkomnas!
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hm, jag ser klippet i mitt inlägg?

    Ja, de har artat sig bra tycker jag. F1 från Anders Castewik.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Måste vara något i din webbläsare. Jag ser även klippet i ditt inlägg

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Det har du helt rätt i, jag raderade mina inlägg. Jag ser också klippet i en annan webbläsare, märkligt det har jag aldrig råkat ut för i chrome.

        Hur som helst, snygga chimba!

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Det enda man kan säga är väl att det ser för jäkla trevligt ut! Ett artkar med så många är väldigt vackert på sitt sätt. Sen att de är så röda och fina piffar ju verkligen upp!

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Det enda man kan säga är väl att det ser för jäkla trevligt ut! Ett artkar med så många är väldigt vackert på sitt sätt. Sen att de är så röda och fina piffar ju verkligen upp!
            Jo, jag börjar själv tycka de är trevliga
            Det är alltid intressant att följa en tropheusgrupp från ungdjur till könsmogna. Kunna se hur vissa blir de där som kämpar om alfaplatsen. Det som här varit intressant är att när de gick i ett kar som är en meter längre, så var det också då tre-fyra hannar som stakade ut små revir. Likaså här. Om det är samma individer vet jag inte säkert, men möjligen. Och det funkar lika bra, dock blir det lite rörigt ibland när de leker, och fler blandar sig i.
            Men tror detta kommer funka mycket bra. En stabil och livlig grupp har det blivit. Och när hierarkin satt sig på plats, så avtar intresset att studera dem lite från min sida. Nu blir de ett snyggt kollektiv.
            Men sen har jag snygga individer som ska para ut sig att se fram mot i CA-karet.

            Kommentar

            Arbetssätt...