Salt i malawikaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Salt i malawikaret

    Måste man ha salt i sitt malawi-kar?
    Vad gör saltet egentligen?
    Vad händer om man inte har salt?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Nej det måste man inte.
    Fiskar har salt i kroppen. Via osmos regleras saltkoncentrationen. Finns inget salt i vattnet så får fisken förbruka onödig energi på att behålla salthalten i kroppen. Salt är bra för slemhinnor, vid sårskador och mot svamp.
    Ingenting.

    Kommentar

    • Ola.L
      Användare
      • juli 2007
      • 64

      #3
      Har för mig att just Malawi är känsliga för salt? Kan ha fel men har nån svag aning

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Vad menar ni med salt? Natriumklorid? Eller diverse olika salter som ingår i vattnet i Malawisjön och påverkar olika egenskaper i vattnet?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Ola.L
          Har för mig att just Malawi är känsliga för salt? Kan ha fel men har nån svag aning
          Nej malawiciklider är inte känsliga för salt.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Vad menar ni med salt? Natriumklorid? Eller diverse olika salter som ingår i vattnet i Malawisjön och påverkar olika egenskaper i vattnet?
            Jag menar salt generellt. Själv saltar jag med salt för saltvattensakvarium. Jag tror på att det är en bra grej för att det innehåller en massa olika saker som mineraler och spårämnen som fisken kan ta upp. Sen att det höjer konduktiviteten så att det blir mer som vattnet i sjön känns väl egentligen mindre viktigt.

            Jag har inga 1 dl per 100 liter som brukar rekomenderas utan betydligt mindre mängd.

            Att använda natriumklorid känns helt bortkastat så länge det inte handlar om att medicinera med det.

            Kommentar

            • Mony
              Användare
              • december 2013
              • 187

              #7
              Okej, vad bra. För det går åt rätt mycket salt och växterna verkar inte gilla det.

              Har ett 720 och tömde kanske 150 liter i går. Hällde inte i något nytt salt. Min gamla salthalt var 1dl/100liter.
              Tänkte göra samma sak om ett par dagar. Är detta OK att få ner salthalten i lagom takt för fiskarna?
              Ser att de kliar sig betydligt mera idag.

              Kommentar

              • rbsthh
                Användare
                • juni 2014
                • 7

                #8
                Dubbelpost av misstag
                Senast redigerad av rbsthh; 15 juni 2014, 22:00.

                Kommentar

                • rbsthh
                  Användare
                  • juni 2014
                  • 7

                  #9
                  Använder bikarbonat om buffringsförmågan av PH värdet är kasst, och det funkar super.

                  Glömde tillägga att höj aldrig pH utan ett delvattenbyte innan!
                  Orsaken till detta är att gammalt vatten kan innehålla avsevärda mängder ammonium. När pH-värdet stiger i akvariet kan ackumulerat ammonium på ett ögonblick övergå till fri ammoniak, som i hög koncentration är dödligt

                  Kommentar

                  • perik9
                    Användare
                    • april 2002
                    • 161

                    #10
                    Bra att inte använda för mycket salt, då funkar det bättre om du ska medicinera med saltet, Jag har hört medicinering med salt så mycket som 4 liter salt per 100 liter, dock som bad( har för mig det är 3% i havet)lite för mycket för mig iallafall.
                    Jag använder ca. 1 dl i både 375 karen samma i 450 karen.
                    Perran

                    Kommentar

                    Arbetssätt...