överfyllningsalarm till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    överfyllningsalarm till akvarium

    Nu har jag fyllt över igen, illa illa...

    Jag måste ta och göra något åt detta.

    Är det någon som byggt någon form av överfyllningsalarm till sitt akvarium?
    Det borde ju inte vara så avancerat, bara någon form av flytande brytare kopplat till en summer.

    Kan någon annars tipsa om lämpliga komponenter till ett sådant bygge?

    /Jonas
    / Jonas Vannar
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    ja eller om du sitter framför tills det är fullt. tycker jag verkar den allra enklaste lösningen. du behöver inte gå o klippa gräset när du börjat fylla på. jag har själv varit nära en gång. men har lärt mig så nu sitter jag fint o tittar på.

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #3
      Man kan använda en vanlig brandvarnare. Man kopplar bort reaktordelen och skalar av två st kablar som fäster i akvariet när båda trådarna är under vatten tjuter brandvarnaren
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Visst att sitta och titta funkar ju i teorin men när man som jag säkert fyllt över tio ggr så börjar man ledsna... det är ju inter så att man fyller över med mening om man säger så...

        Brandvarnare har jag oxå tänkt på, men jag kom på att jag inte vill så stark signal så man blir hörselskadad+ att det är nog inte så bra om man har en likadan signal som brandvarnare, den har man ju trots allt där för en anledning och det är nog inte bra om man börjar asocciera den signalen med ngt annat.

        Hittade på elfa ett larm som fungerar ernligt samma princip dock. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021808.htm

        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Risken för att blanda ihop signalerna från brandvarnare och överfyllnadsskydd är obefintlig. När man fyller karet och satt dit varnaren är man beredd på att det kan komma att tjuta, och är man inte beredd på det är det ju tur att den sitter där, om man säger så

          Karon
          (som också skulle behöva en sådan grej)

          Kommentar

          Arbetssätt...