Påfågel (Oscar) ciklid tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Påfågel (Oscar) ciklid tråden.

    Letat runt i forumet men hittar ingen specifik tråd för dessa härliga matkvarnar.

    Tyvärr startar jag tråden då jag behöver lite hjälp och råd.

    Har två stycken kanon fina Påfåglar med vilda drag i täckningen.

    Dom var ca 15 samt 17-18 cm när jag köpte dom men skulle tippa på att den största är 20 nu och den mindre vuxit till 17-18...

    Dom gick jättefint tillsammans till en början, lite normalt smågnabb som man kan se imellan ciklider, dom har börjat putsa efter VB flera ggr.

    För ca 5-6 dagarsedan så har dock harmonin brutits, den mindre individen har börjat spänna sig mot den stora väldigt mycket, bjuder upp till "liplock" och spänner munnen och "näbbar" den större i sidan.

    Den stora har förlorat många fjäll på sidorna och börjat bli lite hängig men äter friskt, de jag inte förstår är att den inte gör NÅGoT motstånd utan tar bara stryk?!

    Håller dom på att para ut på riktigt nu? Hört att dom kan tjivas rejält då.

    Har ingen möjlighet till skiljevägg och har tyvärr inget karantäns kar... Finns dock många gömställen i karet så jag hoppas på de bästa.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Hur mycket utrymme har dom?

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Hur mycket utrymme har dom?
      Dom går i ett 540 kar med mycket inredning, sten och rötter.

      Den ena kan lätt komma undan och vara utom synhåll.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Suck. Ikväll sätter jag i en avdelare i karet.

        Det är aldrig några "hårda" attacker utan snarare ett ihållande mobbande.
        Den utsatta fisken äter fortfarande och verkar inte jätte bekymrad men ni ser ju...

        Kommentar

        • westafrica
          Användare
          • mars 2014
          • 320

          #5
          Jävlar va tilltufsad den var!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Får den bara vara ifred och slipper infektioner läker det ganska snabbt.

            Om du får tag i raster till lysrörsarmaturer av lite större format, (alltså sådana här flak av plast med fyrkantiga hål som sitter under lysrören i takarmaturer för att ljuset skall gå rakt ned) så är dom lämpliga och fiskarna kan kommunicera igenom. Lätt att såga bort delar för bakgrund och eventuella stora stenar. Kan vara svårt att få tag i. Den storlek du behöver var nog mest använd i gillestugor på 1970-talet...

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Får den bara vara ifred och slipper infektioner läker det ganska snabbt.

              Om du får tag i raster till lysrörsarmaturer av lite större format, (alltså sådana här flak av plast med fyrkantiga hål som sitter under lysrören i takarmaturer för att ljuset skall gå rakt ned) så är dom lämpliga och fiskarna kan kommunicera igenom. Lätt att såga bort delar för bakgrund och eventuella stora stenar. Kan vara svårt att få tag i. Den storlek du behöver var nog mest använd i gillestugor på 1970-talet...
              Ja jag är inte så orolig ännu. Vattenkvalitén är på topp med. Åker till glasmästaren och köper 2-3 mm plast tänkte jag som jag perforerar sedan.

              Alternativt så har jag en stor bit filtermadrass på vinden men då ser dom ju inte varandra vilket är synd för då kanske någon av dom blir tvär ilsk när väggen tas bort...

              Kommentar

              • jockebere
                Användare
                • juni 2014
                • 3

                #8
                Vad jag har läst så är det rätt normalt att dom brukar bråka rätt mycket. Har själv 2st påfåglar i ett 540l. Båda ca. 20 cm. Och dom brukar också bjuda in till "käklås" och skador brukar uppkomma. Dock inte så stora som din har råkat ut för. Men å andra sidan är det stora fiskar. Små sår på en stor fisk ser rätt illa ut det med. Men håll ett öga på den så den inte blir sjuk som sagt ovan!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Fisken är på bättringsvägen, dels så verkar dom komma bättre överens igen och dels så hittade den ett gömställe där den aggresiva inte kommer åt den.

                  Såren ser redan bättre ut och kommer läka fint.

                  Äter fortfarande bra och mycket och har dessutom börjat säga ifrån lite mer vid gruffen.

                  Kommentar

                  • jockebere
                    Användare
                    • juni 2014
                    • 3

                    #10
                    Låter bra! Matar du dom med räkmix? För är nämligen ute efter en mix åt mina, men hittar inte någon recept specifikt för påfåglar någon som kan rekomendera?

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      kolla här finns hur mycket som helst!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Paret verkar ha hittat balansen igen.

                        Var riktigt orolig över den som gick stryk ett tag men hon (gissar på detta då den är lite mindre) har återhämtat sig och kan stå på sig nu för tiden.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Va bra! Och vad fin "hon" är!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...