Hjälp: Tips på fiskar och andra bra råd :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koneko
    Användare
    • maj 2014
    • 14

    Hjälp: Tips på fiskar och andra bra råd :)

    Har nu äntligen bestämt mig för vad det kommer bli för kar och inriktning på det. Det blir ett 350 liters juwel med huvudsakligen sten som dekoration, ev. en fin rot och ett fåtal mindre växter som kan växa på sten eller rot. Funderar på korallsand som botten för att höja pH lite även om jag har hårt vatten med högt pH från kranen så förmodar jag att lite högre pH bara är bra för dessa fiskar? Har pH 7.6 från kranen.

    Har tittat på en massa sorter och fastnat för en del av dem Nu behöver jag hjälp med att gallra lite samt hur många jag kan ha av varje sort. Följande har jag blivit väldigt förtjust i:


    Pseudotropheus sp. 'acei'
    Pseudotropheus socolofi
    Labidochromis caeruleus, white
    Metriaclima zebra
    Aulonocara "fire fish"
    Cyrtocara moorii


    Fungerar dessa tillsammans till att börja med? Är det för många sorter i ett kar? Hur många kan jag ha av varje? Borde jag byta ut eller ta bort någon sort?

    Tack på förhand!
  • Koneko
    Användare
    • maj 2014
    • 14

    #2
    Oj, vet inte vad som hände med texten på slutet >.<

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag tycker att du ska ha 3 arter. Jag hade valt bort moorin eftersom den gör sig bättre i en större burk. Det skulle bli snyggt med acei ngara (den svarta) i en grupp med 10 st. Sen caeruleus white 10 st och en grupp med 6-8 st firefish.

      Det är mitt tips, finns nog andra som tycker annat

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jag tycker nog du ska begränsa dig till högst tre arter, annars kan det bli lite fisksoppa av det hela. Av de arter du har nämnt hade jag kört på :

        10 st Pseudotropheus sp. 'acei' eller Pseudotropheus socolofi
        10 st
        Labidochromis caeruleus, white
        8 st Aulonocara "fire fish"

        En tanke är också att plocka bort Fire Fishen och köra fler av varje art av de mbunasarna. Morin tycker jag personligen blir för stor för det karet, men det skulle säkert fungera. I så fall är det nog bäst att köra ett rent artkar eller möjligen kombinera med en snäll mbuna (typ caeruleus white eller acei). Metriaclimazebrorna är i regel ganska arga, så jag hade nog valt att i så fall hålla ett rent artkar med dem.

        Det finns många möjliga roliga kombinationer, men det är bra att du vill ha en grundplan från början. Det gör att du i slutändan har stor chans att lyckas med karet.

        Lycka till!



        /Jocke

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Såg inte Eriks post eftersom han postade medan jag skrev. Så det blev lite upprepningar där

          /Jocke

          Kommentar

          • arnold 10
            Användare
            • juli 2005
            • 31

            #6
            Jag hade satsat på 3 sorter.
            Acei Mari Gold en lugn och snygg fisk , trivs bäst i stim 10st
            Caeruleus Golden istället för White. också en lugn och jättesnygg fisk, om man hittar riktigt gula fiskar.6-8st
            Moorii snygg tålig fisk, lugnt temperament. 1 hane+2-3st honor Jag tror dessa 3 sorter hade du blivit nöjd med. Inga bråkstakar.
            Lycka till med ditt val.

            Kommentar

            • Koneko
              Användare
              • maj 2014
              • 14

              #7
              Tusen tack för hjälpen! Låter som att ni är rörande överens om att 3 arter är lämpligt, nu ska jag "bara" bestämma vilka tre också Ska fundera lite till och försöka se så många fiskar som möjligt "live". Ska till stoby akvarieaffär på lördag så hoppas de har några av sorterna jag funderat på! Blir såklart inga fiskköp innan planen är komplett och akvariet inköpt och cyclat ordentligt

              Kommentar

              • Koneko
                Användare
                • maj 2014
                • 14

                #8
                Nu tror jag att jag bestämt vilka fiskar jag vill ha Tack för hjälpen! Det blir troligtvis white lab, Amcei Mari gold samt fire fish.

                Nu skulle jag behöva lite råd angående dekorationerna. Vill ha ganska ljus sand, inte kritvit men nästintill och rätt så mörka stenar. Vilken sand blir bäst för fisken? Är också osäker på hur jag vill att bakgrunden ska se ut. Vill ha en rätt mörk bakgrund men hittar ingen 3D-bakgrund jag fastnat för riktigt, ev. blir det helsvart bakgrund om jag inte hittar något annat.

                Hur har ni gjort med dekorationer? Alla tips mottages tacksamt

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koneko
                  Nu tror jag att jag bestämt vilka fiskar jag vill ha Tack för hjälpen! Det blir troligtvis white lab, Amcei Mari gold samt fire fish.

                  Nu skulle jag behöva lite råd angående dekorationerna. Vill ha ganska ljus sand, inte kritvit men nästintill och rätt så mörka stenar. Vilken sand blir bäst för fisken? Är också osäker på hur jag vill att bakgrunden ska se ut. Vill ha en rätt mörk bakgrund men hittar ingen 3D-bakgrund jag fastnat för riktigt, ev. blir det helsvart bakgrund om jag inte hittar något annat.

                  Hur har ni gjort med dekorationer? Alla tips mottages tacksamt
                  Det blir fint med dom arterna, bra val

                  När det gäller inredning så är det väl den personliga smaken som avgör. Jag har korallsand i mina burkar och det tycker jag är snyggt. När det gäller bakgrund så skulle jag säga antingen svart eller mörkblå. Jag tycker att slim-bakgrunderna ser så platta ut. Moduler fungerar bra om man placerar dom lite smart. Unvik stenar som svävar fritt (alltså inte ser ut att ligga mot botten).

                  När det gäller sten så är natursten absolut snyggast, och billigast

                  Hur har du tänkt att lösa filtreringen?

                  Bild på några av mina burkar:
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Koneko
                    Användare
                    • maj 2014
                    • 14

                    #10
                    Riktigt snygga kar där! Den känslan du har där gillar jag skarpt även om jag säkerligen kommer ha lite mer dekoration Det lutar nog åt svart bakgrund tror jag.

                    Det medföljer ett innerfilter på 1000l/h och så tänkte jag sätta dit ett ytterfilter med på runt 1000l/h. Känner att jag hellre drar på lite i överkant med filtrering än att jag upptäcker att det inte räcker till.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...