Vad gör jag för fel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • november 2013
    • 235

    #16
    Ursprungligen postat av Wadman83
    Hej jag kör med två innerfilter som är något för för mitt akvarium. Därför jag valt använda två stycken i vardera ände. Det ger ett lagom flöde/cirkulation i akvariet. (enligt mig). Sen matar jag dom varannan dag med både pellets/torrfoder. Eller fryst räkmix. Gör vatten byte en gång i veckan 40-70% av akvariet byts. Har stadig temperatur på 25-26 grader. Det är rikt på grottor och gömslen. Tycker mig se lek på ett par fiskar då dom simmar runt ellee stryker sig mot stenar/botten. Dom kanske inte är mogna för lek eller vad kan det bero på???
    Fattar inte varför du matar varannan dag. I naturen äter dom i princip hela tiden. Dom flesta du har är könsmogna vid 6 månaders ålder så du gör definitivt något fel.
    Jag matar minst 3 ggr och på helgerna säkert 8 gånger om dagen. Vräker inte i men ger dom vad dom äter upp på 1-2 minuter.
    Sänker du temperaturen lite (24) så ökar syrenivån i karet. Du kan ju göra 10% vattenbyte varje dag i veckan med kallt vatten.
    Du säger att dina yngel inte överlever eller rättare sagt att du bara sett ett som inte överlevt. Men du måste ju sett om någon hona har tuggat.
    I ett kar med den sammansättningen är det inte troligt att något yngel överlever. I synnerhet som fiskarna nog är kroniskt hungriga. Då äter dom nog allt som kommer framför nosen på dom.
    Bygg grottor så att honorna har någonstans att gömma sig efter leken. Sätt rejäl fart på vattnet i ytan minst 5 helst 10 ggr akvariets volym/timme. Då kommer dom att leka inom någon vecka eller två. Gör dom inte det så får du titta så du har fiskar av båda könen .

    Kommentar

    Arbetssätt...