Ojämn kvalitetet mellan olika sändningar av NLS?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Ojämn kvalitetet mellan olika sändningar av NLS?

    Köpte en hink NLS Cichlid Formula. Märkte att det inte sjönk som tidigare, då jag köpt samma variant på mindre burkar. Hälften sjunker direkt och en del efter ett tag, men en del blir flytande på ytan. Lite problematiskt då mina troffar ogärna äter från ytan.

    Men vad som bekymrar mer är att denna sändning tycks vara liksom fetare. Lämnar en kläggig hinna/smet vid kanterna i ytan, vilket jag inte upplevt från de tidigare köpen av fodret. Kanske beror på att allt inte sjunker.
    Lite trist då man köper en större mängd.

    Frågade om detta där jag köpt fodret. Att fodret inte sjunker lika lätt som tidigare kan tydligen variera, beroende på säsong/batch. Det kan jag förstå, då det tydligen torkas i solen.
    Men detta med att det verkar lämna efter sig en fet slemmig gegga har jag inte frågat om ännu. Dessutom smular det mer.

    Någon som upplevt det samma?
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #2
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Köpte en hink NLS Cichlid Formula. Märkte att det inte sjönk som tidigare, då jag köpt samma variant på mindre burkar. Hälften sjunker direkt och en del efter ett tag, men en del blir flytande på ytan. Lite problematiskt då mina troffar ogärna äter från ytan.

    Men vad som bekymrar mer är att denna sändning tycks vara liksom fetare. Lämnar en kläggig hinna/smet vid kanterna i ytan, vilket jag inte upplevt från de tidigare köpen av fodret. Kanske beror på att allt inte sjunker.
    Lite trist då man köper en större mängd.

    Frågade om detta där jag köpt fodret. Att fodret inte sjunker lika lätt som tidigare kan tydligen variera, beroende på säsong/batch. Det kan jag förstå, då det tydligen torkas i solen.
    Men detta med att det verkar lämna efter sig en fet slemmig gegga har jag inte frågat om ännu. Dessutom smular det mer.

    Någon som upplevt det samma?
    Vart har du köpt det?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Senaste hinken jag köpte var granulatet mörkare i färgen. Jag har inte tänkt på om det flyter eller lämnar någon gegga vid vattenlinjen. Ska kolla sen när jag matar.

      Kommentar

      • ThomasK
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 286

        #4
        Matar också med NLS Formula, just nu från en 600 g. burk och jag blötlägger alltid fodret nån halvminut före så att det sjunker direkt, har frontosor och vill inte de ska få i sig luft då de verkar känsliga mot det. Blötlägger jag inte fodret tar det ca: 20 - 30 sek. innan det sjunker.
        Har precis som du nyligen köpt en hink NLS men inte börjat använda den ännu, men jag ska se om det är någon skillnad mot det jag matar med nu när jag börjar använda den. Någon hinna eller kläggig smet har jag inte råkat ut för ännu, kanske är för att jag blötlägger före ?
        Mvh Thomas

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Jag ser också att det är mörkare än tidigare.

          Kommentar

          Arbetssätt...