Foderautomatsfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asaman
    Användare
    • november 2012
    • 30

    Foderautomatsfunderingar

    Hej!

    Jag har ett Juwel vision 450, och försökte använda en juwel-foderautomat för utfodring under en veckas semester. Använde granulatfoder. Dock geggade igen bara på några dagar då det blev så mycket kondens från akvariet. Sannolikt pga att lysrören värmde ytvattnet för mycket.

    Nu är jag inne på att köpa en Eheims foderautomat, enkelvarianten med fläkt. Undrar nu om nån har erfarenhet av denna? Är det nån som tror att denna kommer att funka bättre än juwels, eller är lösningen att låta lysrampen vara släckt hela tiden? (det finns ju två ramper, á 2 rör så mörkt blir det inte ändå).

    Och så en fråga till - tacksam tips på ett bra granulatfoder till Malawi, gärna med större delen växtbas då jag har många små näbbciklider.

    Tack på förhand!
    Åsa
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Eheims foderautomater funkar bra. När det gäller foder så är det NLS som är det absolut bästa!

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Har aldrig haft problem med Eheims foderautomater.... har 4 st.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • jaken
        Användare
        • december 2013
        • 63

        #4
        Har själv beställt grässlin rondomatic 400.gillar att man lan dosserat exakt i separata fack. Jar dock ej testat den i praktiken ännu.

        Kommentar

        • ThomasK
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 286

          #5
          Har samma akvarie och automat som du, men kör med NLS, och det fungerar bra, inga problem med att det klibbar ihop eller blir geggigt.
          Mvh Thomas

          Kommentar

          • asaman
            Användare
            • november 2012
            • 30

            #6
            Stort tack för tips och erfarenhetsdelning! Nu ska jag kolla in NLS-foder och beställa en Eheim-automat!

            Kommentar

            • asaman
              Användare
              • november 2012
              • 30

              #7
              nu har jag försökt hitta NLS, utan framgång i Norrköping... Nån som vet varifrån man kan beställa? jag har mailat de som har NLS sweden's hemsida, men de har inte svarat. :-/

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Ursprungligen postat av asaman
                nu har jag försökt hitta nls, utan framgång i norrköping... Nån som vet varifrån man kan beställa? Jag har mailat de som har nls sweden's hemsida, men de har inte svarat. :-/
                ojzoo
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #9
                  Förstår inte varför du blir rekomenderad Nls om du är ute efter övervägande vegetabilisk föda, visst är Nls ett bra foder men vegetabiliskt Nja, då tycker jag att "tropicals" Herbivore eller Hikari sinking cichlid Excel är att föredra,inte lika dyrt men framför allt lättare att få tag på då det finns i stort sätt i dom flesta akvarie affärer, är du ute efter Eheims foderautomater som är mycket pålitliga o skulle vara ute efter någon beg så har jag ett gäng som jag inte använder o skulle kunna avvara någon. Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    Förstår inte varför du blir rekomenderad Nls
                    NLS funkar klockrent till alla malawi och även till troffar. Det är säkert inget fel på det fodret du rekomenderar heller men som svar på din fråga..

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Jodå Erik,som jag skrev så är NLS ett bra foder (kör med det själv också) men inte enbart utan blandar olika,Det jag blir förvånad över är att om någon frågar efter ett växtbaserat foder så föreslår många ett foder som inte är växtbaserat, ungefär som att jag går in på Ica o frågar efter sallad o blir föreslagen att köpa biff i stället.Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        Jodå Erik,som jag skrev så är NLS ett bra foder (kör med det själv också) men inte enbart utan blandar olika,Det jag blir förvånad över är att om någon frågar efter ett växtbaserat foder så föreslår många ett foder som inte är växtbaserat, ungefär som att jag går in på Ica o frågar efter sallad o blir föreslagen att köpa biff i stället.Mille
                        Jag förstår hur du tänker, man ska väl egentligen ge råd om det foder som efterfrågas även ifall annat fungerar minst lika bra.

                        Men NLS fungerar ju bra att mata med till växtätande fiskar.
                        Jag var helt enkelt för insnöad på vad som fungerar och inte vad som efterfrågades..
                        Senast redigerad av Erik Österlund; 03 juni 2014, 13:58.

                        Kommentar

                        • asaman
                          Användare
                          • november 2012
                          • 30

                          #13
                          Hej,
                          Jag tackar för båda tipsen. En mix låter ju bra. Det är mina Labeotropheus som jag är lite orolig för att de inte ska få i sig tillräckligt med vegetabilier. Vissa säger att de är känsliga och kan tyna bort av för mycket protein. Jag matar nån kväll i veckan med kokt sötpotatis vilket är enormt populärt, men det funkar ju inte när man är på semester.

                          mvh,
                          Åsa

                          Hej,
                          Jag tackar för båda tipsen. En mix låter ju bra. Det är mina Labeotropheus som jag är lite orolig för att de inte ska få i sig tillräckligt med vegetabilier. Vissa säger att de är känsliga och kan tyna bort av för mycket protein. Jag matar nån kväll i veckan med kokt sötpotatis vilket är enormt populärt, men det funkar ju inte när man är på semester.

                          mvh,
                          Åsa

                          Kommentar

                          Arbetssätt...