Sniglar från Tanganyika sjön.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaken
    Användare
    • december 2013
    • 63

    Sniglar från Tanganyika sjön.

    Hej på er, ett ämne som säkert avhandlats flera gånger av er rävar, men jag kör ändå.

    Varför verkar det ine gå att få tag på sniglar från Tanganyika-sjön? Det finns ju en massa olika spännande arter.

    Någon påståd att det är importförbud pga risken med snäckfeber eller något liknaden.

    Har någon av er lite insikte i detta? Vore spännande att vet hur det ligger till på riktigt

    Klicka på bilden för större version

Namn: tanganyika-snails.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 700025
    Senast redigerad av jaken; 22 maj 2014, 23:13.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Själv tar jag bara del av skalen

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Ursprungligen postat av jaken
      Hej på er, ett ämne som säkert avhandlats flera gånger av er rävar, men jag kör ändå.

      Varför verkar det ine gå att få tag på sniglar från Tanganyika-sjön? Det finns ju en massa olika spännande arter.

      Någon påståd att det är importförbud pga risken med snäckfeber eller något liknaden.

      Har någon av er lite insikte i detta? Vore spännande att vet hur det ligger till på riktigt

      [ATTACH=CONFIG]52396[/ATTACH]
      De är ju mellanvärd för snäckfeber så det är nog förklaringen. Tråkigt att få det när man rotar i akbvariet.

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • jaken
        Användare
        • december 2013
        • 63

        #4
        Men hur sannolik är den risken? Det importeras ju massor av sniglar från världens alla andra hörn. Finns det inte snäckfeber där?

        Även om det nu finns snäckfeber, finns det ett förbud mot export/import?

        Kommentar

        • jaken
          Användare
          • december 2013
          • 63

          #5
          Med tanke på hur lätt snäckfeber smittar enligt texten på folkhälsomyndigheten förstår jag inte hur någon ens vågar åka ner till Tanganyika-sjön och dyka...
          Hur vågar importörerna av VF ens stöta i vattnet de kommer i?


          Den sida du söker kan tyvärr inte hittas, men vi vill gärna hjälpa dig vidare. Använd i första hand sökfältet här ovanför för att söka det du letar efter.


          När äggen, via människans urin eller avföring, kommer ut i naturliga vattendrag kläcks de, och ett första larvstadium, miracidierna, infekterar vissa sötvattenssnäckor. Efter utveckling i snäckan frisätts ett andra larvstadium, cerkarierna, som kan tränga in i huden på människor som är i kontakt med vattnet.

          Människan smittas vid kontakt med cerkarieinnehållande sötvatten.

          Några sekunders kontakt, till exempel som stänk på huden kan vara tillräckligt.

          Kommentar

          • Fredrik89
            Användare
            • mars 2012
            • 124

            #6
            Finns det några alternativa snäckor arter som skulle funka i ett Tanganyika kar?

            Kommentar

            Arbetssätt...