Minst stressade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Minst stressade fiskar

    Vilket stressar fiskarna minst? Ta ut dem under "re-scapen" (ca en dag) eller ha kvar dem i tanken med ca 15 cm vatten kvar?

    Gruset är säkert smutsigt och det kommer grumlas när jag håller på och flyttar runt. Jag är även rädd att jag skulle mosa någon fisk om vattnet är grumligt. Men fiskarna är kanske duktiga på att simma bort från mina armar?

    Jag har ca 40 fiskar i ett 720 liters.
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2
    Du kanske kan dela upp akvarium i mindre zoner med nåt, jag rekommenderar skärbrädor från IKEA, tunna böjbara, kan limmas ihop eller häftas- då grumlar du bara i en zon som är fiskfri? 1/3 del av akvarium eller hälften?
    Jag har just tänkt tanken och inte testat, men det måste funka? Hitta ett sätt att avskärmningen inte rör sig är en annan femma ;-)
    Klicka på bilden för större version

Namn: avskärmning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 678,6 KB
ID: 690794
    Senast redigerad av ewa; 13 maj 2014, 12:49.

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      Bra tanke. Men jag måste ha hela akvariet när jag jag ska fixa...

      Har funderat på att flytta småfiskarna i mellan akvariet, 180liter, till ett lånat 35 liters, fylla Malawi vattnet i mellanakvariet och låta Malawisarna trängas där ett dygn eller två. Borde bli minst kaotiskt för dem samt att jag är rädd att mosa någon fisk när jag håller på

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #4
        Det bästa är nog att flytta fiskarna som du skriver och ha i en luftpump så klarar de sig nåt dygn i hink/plastbalja. Tänk på att gärna svälta dem lite, nån dag innan så att de inte skiter i den mindre vattenmängden.
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        Arbetssätt...