Smalt akvarium - skulle det ens funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UllavL
    Användare
    • april 2014
    • 5

    Smalt akvarium - skulle det ens funka?

    Hej,
    Min sambo har gett mig tillåtelse att bygga ett smalt, stort akvarium i vardagsrummet.
    Måtten skulle ungefär vara:
    Längd: 200 cm
    Höjd: 60 cm
    Djup: 27 cm

    Jag skulle vilja ha ganska små tanganyikaciklider i det, max 12cm. Går det? Jag kan mest om Sydamerika så alternativet är ett stort stimm tetror. Vad tror ni?
    Ulla
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • november 2013
    • 235

    #2
    Jodå det skall nog funka om du tänker efter och planerar lite. Snäcklekare som N signatus, L brevis eller N caudopunctatus kan du ha på botten. Det bör gå att ha ett gäng Cyprichromis leptosoma också tack vare höjd och längd. Om du har ett röse i ena ändan kan någon Julidochromis också fungera.
    Det finns en tanganyika killie som skulle göra sig riktigt bra också.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Kan du inte öka djupet till 35 cm? Då kan du ha större valfrihet.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        27cm? Då får du ha väldigt små stenar och allt möjligt... dvärgciklider som gäller och rejäl stim tetror som inte blir sååååå stora...kanske kardinaler?
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • UllavL
          Användare
          • april 2014
          • 5

          #5
          Sambons maxgräns låg på 25 cm, jag tänkte att jag kan öka 2 cm utan att han riktigt märker. Men 35 cm går aldrig. Min vaga plan ännu är att köpa små marmorstenar (en till ett par cm) som Bauhaus har i storpack och silikona fast mot baksidan. Men det kommer ju inte bli plats för några större rösen annat än i bottenplan. Utifrån det, borde jag satsa på Sydamerika istället? Eller Asien går ju också...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag tror det skulle fungera. Definitivt med SA men även Tanganyika om du håller dig till lite mindre fiskar som nämns ovan.

            Vad skulle ni andra säga om Julidochromis?

            Välkommen hit för den delen

            Västafrika har du också. att fundera över:
            http://www.ciklid.org/artregister/artreg_omrade.php?geo=V%E4stafrika
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Varför inte troffar? Dom gillar ju ändå att vara packade i klunga. Själv kör jag ett en Duboisi-grupp på 26 individer + Ikola 7st + ett par Ventralis + en Ancistrus i ett 222 liters kar med måtten 110x45x45. Funkar jättebra och det leks. Det gäller bara att se till att inte slappa med vattenbytena och ha god filtrering.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • UllavL
                Användare
                • april 2014
                • 5

                #8
                Tack alla för råd! Var inne hos min akvariehandlare idag och han sa att det skulle bli svårt med så mkt höjd i förhållande till djup. Så sannolikt får jag fundera om på något sätt. Kanske kan jag få lov av sambon att bygga någon slags hörnvariant.

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 335

                  #9
                  Ursprungligen postat av UllavL
                  Tack alla för råd! Var inne hos min akvariehandlare idag och han sa att det skulle bli svårt med så mkt höjd i förhållande till djup. Så sannolikt får jag fundera om på något sätt. Kanske kan jag få lov av sambon att bygga någon slags hörnvariant.
                  Det svåra är väl helt enkelt att nå ner och inreda etc, tror ine fiskarna bekymrar sig över stor höjd gentemot djupet.

                  Men bygg ett låtsasakvarium av pappkartonger och känn på storleken och om du kommer kunna nå ner etc.

                  Kommentar

                  • UllavL
                    Användare
                    • april 2014
                    • 5

                    #10
                    Problemet ska vara att det är svårt med syresättningen i ett så smalt akvarium när det samtidigt är så högt. Nu har jag växlat svår och är inne på ett grunt akvarium och lite djupare. Blir inte många liter så sannolikt får endast ett litet apistogrammapar eller liknande bo där.

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av UllavL
                      Problemet ska vara att det är svårt med syresättningen i ett så smalt akvarium när det samtidigt är så högt. Nu har jag växlat svår och är inne på ett grunt akvarium och lite djupare. Blir inte många liter så sannolikt får endast ett litet apistogrammapar eller liknande bo där.
                      Har du lite vettig cirkulation på vattnet kommer syresättningen av vattnet inte vara något problem.

                      Ursprungligen postat av UllavL
                      Problemet ska vara att det är svårt med syresättningen i ett så smalt akvarium när det samtidigt är så högt. Nu har jag växlat svår och är inne på ett grunt akvarium och lite djupare. Blir inte många liter så sannolikt får endast ett litet apistogrammapar eller liknande bo där.
                      Har du lite vettig cirkulation på vattnet kommer syresättningen av vattnet inte vara något problem.

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #12
                        Instämmer med riktlinjer, med ordentlig cirkulation ska det inte vara något problem. Oftast har man ju insuget vid botten och utblåsande vid ytan och på så vis får man ju cirkulation på det hela. Åter igen, jag ser inte problem, bara möjligheter :-)
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • UllavL
                          Användare
                          • april 2014
                          • 5

                          #13
                          Hehe, tack Nå, det får bli nästa projekt. I ett rum där jag kan övertala mig till lite större volymer. Nu har jag helt snöat in på lågt hightec, växtakvarie! Men nästa får bli det här. Då ska jag ta med mig alla fina råd!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...