Projekt: Nedgradering 720 till ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruined Soul
    Användare
    • september 2012
    • 615

    Projekt: Nedgradering 720 till ?

    Då var det tyvärr dags för en nedgradering av akvaristiken som pågått under några månaders tid.
    För ett tag sedan sålde jag av mitt Juwel Rio med Discus VF, Guianacara Geyai osv.
    Nu är det dags för mitt 720 att flytta också och det är nu jag börjar känna av nedgraderingen... så klart .
    Efter en lång diskussion med min bättre hälft (min fru) så kom vi överens om: att för att kunna bo kvar (för ekonomins skull) och ändå ha plats för mina intressen, fick jag i uppdrag att hitta ett så stort kar som möjligt som platsen tillåter. Sagt och gjort... ett sökande kom igång direkt.
    Planen från början var att ha kvar mitt 720 och flytta ut det till vardagsrummet men efter vår diskussion och noga mätningar så tar 720 för stor plats i vårt tajta vardagsrum och lägenhet.
    Efter en del sökande och kontakter med olika glasmästare i och i närområden kring Göteborg, så hittade jag ett kar på blocket som hade väldigt intressanta mått: L100xD80xH40.
    Det tog ändå några dagar innan jag ens kontaktade säljaren då jag inte ville ha för bråttom och hoppades på att det skulle dyka upp fler alternativ.
    Men suget blev större och större och efter några dagar så kontaktade jag säljaren och åkte dit och kollade på det. Det har används till fiskpedikyr och låg i en salong. På plats kände jag redan att detta karet kommer att dämpa en del i sorgen av nedgraderingen. Med tanke på måtten så finns det stor potential till ett roligt kar. Så jag slog helt enkelt till på karet.
    Så i denna tråden kommer ni att kunna följa mitt arbete i processen av nedgraderingen.

    Så här såg mitt 720 ut för ca 1 månads sedan https://www.youtube.com/watch?v=cnqUGP052Hk
    Senast redigerad av Ruined Soul; 16 maj 2014, 17:27.
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Ruined Soul
    Då var det tyvärr dags för en nedgradering av akvaristiken som pågått under några månaders tid.
    För ett tag sedan sålde jag av mitt Juwel Rio med Discus VF, Guianacara Geyai osv.
    Nu är det dags för mitt 720 att flytta också och det är nu jag börjar känna av nedgraderingen... så klart .
    Efter en lång diskussion med min bättre hälft (min fru) så kom vi överens om: att för att kunna bo kvar (för ekonomins skull) och ändå ha plats för mina intressen, fick jag i uppdrag att hitta ett så stort kar som möjligt som platsen tillåter. Sagt och gjort... ett sökande kom igång direkt.
    Planen från början var att ha kvar mitt 720 och flytta ut det till vardagsrummet men efter vår diskussion och noga mätningar så tar 720 för stor plats i vår tajta vardagsrum och lägenhet.
    Efter en del sökande och kontakter med olika glasmästare i och i närområden kring Göteborg, så hittade jag ett kar på blocket som hade väldigt intressanta mått: L100xD80xH40.
    Det tog ändå några dagar innan jag ens kontaktade säljaren då jag inte ville ha för bråttom och hoppades på att det skulle dyka upp fler alternativ.
    Men suget blev större och större och efter några dagar så kontaktade jag säljaren och åkte dit och kollade på det. Det har används till fiskpedikyr och låg i en salong. På plats kände jag redan att detta karet kommer att dämpa en del i sorgen av degraderingen. Med tanke på måtten så finns det stor potential till ett roligt kar. Så jag slog helt enkelt till på karet.
    Så i denna tråden kommer ni att kunna följa mitt arbete i processen av nedgraderingen.

    Så här såg mitt 720 ut för ca 1 månads sedan https://www.youtube.com/watch?v=cnqUGP052Hk
    Förstår sorgen i att bli av med det karet. Harmoniskt och riktigt intressant fisksamling!

    Kommentar

    • Ruined Soul
      Användare
      • september 2012
      • 615

      #3
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Förstår sorgen i att bli av med det karet. Harmoniskt och riktigt intressant fisksamling!
      Ja det mesta av fisken kommer att gå kvar så länge det går.
      Fiskarna är fortfarande ungdjur men jordätarna stannar då jag inte kan vara utan dom

      Kommentar

      • Ruined Soul
        Användare
        • september 2012
        • 615

        #4
        Placering och uppbyggnad

        Ja då var det placeringen av karet.
        Det fanns 2 hörnen som passade karets placering och det föll på pojkens favorithörna... myshörnan
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0136.jpg
Visningar: 1
Storlek: 832,6 KB
ID: 690782
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 625,5 KB
ID: 690783

        Det svåra med det här karet, och övriga kar med udda mått, är att kunna hitta en passande och snygg möbel. Hade flera alternativ:

        1. Första planen var att svetsa en ställning och sedan trycka på luckor med magneter. Efter att ha fått offerter från svetsare kändes det alldeles för dyrt för att få det i min smak.
        2. Fick även erbjudande att få medhjälp till att bygga en akvariebänk i trä men det kändes inte heller helt 100% då jag bor tajt och vart skulle jag ha fått plats med allt material, sedan måla osv... så det släppte jag också. Tyckte att det skulle ta alldeles för lång tid (otålig!)
        3. Sedan fick jag en briljant (tyckte jag) idé! Vad finns det för olika mått på mindre akvariebänkar... skulle man kunna sätta ihop 2st?
        Åkte bort till Herkules Zoo här i Göteborg, då servicen och priserna alltid är bra där, och gick igenom deras kataloger. Till slut hittade vi AquaEl's bänkar L100xD40xH73. Det blev faktiskt att jag beställde 2 sådana här i fredags och idag måndag fick jag dom... perfekt!
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 800,6 KB
ID: 690784
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140.jpg
Visningar: 1
Storlek: 630,2 KB
ID: 690785
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0142.jpg
Visningar: 1
Storlek: 594,5 KB
ID: 690786

        Det som var bra med AquaEl's möbler var att det var ställbara fötter på dom. Men det blev en utmaning att få båda möblerna i våg med varandra, dessutom är golvet helt bedrövlig i vår lägenhet
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 635,9 KB
ID: 690787
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 955,2 KB
ID: 690788
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0146.jpg
Visningar: 1
Storlek: 583,6 KB
ID: 690789

        På den främre satte jag även på dörrar (original)
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0150.jpg
Visningar: 1
Storlek: 581,3 KB
ID: 690790

        Som man kan se så blir det ju en glipa mellan möblerna men på nått sätt så blir det ju bra på en sidan då man kan dra slangarna från ytterfiltret den vägen . Den andra sidan får la man ställa en växt eller nått

        Kommentar

        • olaw
          NCS Medlem
          • juli 2006
          • 470

          #5
          Tråkigt med neddragningen men ditt nya blir säkert fint.

          Kommentar

          • Ruined Soul
            Användare
            • september 2012
            • 615

            #6
            Ursprungligen postat av olaw
            Tråkigt med neddragningen men ditt nya blir säkert fint.
            Ja det är ju det... det kommer större i framtiden när vi flyttat till större!

            Kommentar

            • Ruined Soul
              Användare
              • september 2012
              • 615

              #7
              Bakgrund

              Nästa steg var då bakgrund och då tänkte jag göra det enkelt för mig.
              Har alltid målat mina senaste kar med svart bakgrund, men denna gången valde jag att inte måla.
              Tycker att svart bakgrund förhöjer ( eller fördjupar kanske ) djupet i karet, vilket jag gillar.
              Så jag tänkte till för att göra det enkelt ifall jag någon skulle vilja ställa det någon annanstans eller varför inte i mitten av ett rum.
              Jag åkte och köpte mig smal transparent dubbelhäftande tejp och svart bakgrund och det funkade alldeles utmärkt.
              Tror inte att nån tänker på att det är en bakgrund för jag lyckades att göra det snyggt utan bubblor.
              Jag valde att göra det på dom 2 sidor som står mot väggen, lite i tanken som ett hörnakvarium helt enkelt.
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0148.jpg
Visningar: 1
Storlek: 416,0 KB
ID: 690791
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0151.jpg
Visningar: 1
Storlek: 778,4 KB
ID: 690792

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ser ju fasen kanon ut de där!!!

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Snyggt!!! Ska den vara öppen sådär eller blir det någon form utav ram runtom? Hade kunnat bli jävligt snyggt med ram och sedan monterar du LED lampor runtom!!!



                  Såhär lyser dess:
                  Senast redigerad av {_AquA_}; 12 maj 2014, 23:59.
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Ruined Soul
                    Användare
                    • september 2012
                    • 615

                    #10
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Ser ju fasen kanon ut de där!!!
                    Tack hörrö!

                    Kommentar

                    • Ruined Soul
                      Användare
                      • september 2012
                      • 615

                      #11
                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Snyggt!!! Ska den vara öppen sådär eller blir det någon form utav ram runtom? Hade kunnat bli jävligt snyggt med ram och sedan monterar du LED lampor runtom!!!



                      Såhär lyser dess:
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...27&gid=3616762
                      Tackar!!
                      Täckglasen ska på, dom behöver dock skäras till.
                      Ska faktiskt inte göra någon ram runtom utan lägga en ledarmatur rätt på. Har dock inte bestämt om den ska ligga rakt eller diagonalt som på ett hörnkar. Så jag letar för fullt för att få en bra till rätt pris. Karet är ju bara 40cm högt så det behövs ju ingen megakräm i själva belysningen för att nå ner.
                      Senast redigerad av Ruined Soul; 15 maj 2014, 22:29.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Smart med två bänkar, det blir ju jättebra det här!

                        Jag har själv en burk som har måtten 100 x 62 x 40 cm. Det är snyggt med djupa, låga burkar på något sätt

                        Kommentar

                        • Ruined Soul
                          Användare
                          • september 2012
                          • 615

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Smart med två bänkar, det blir ju jättebra det här!

                          Jag har själv en burk som har måtten 100 x 62 x 40 cm. Det är snyggt med djupa, låga burkar på något sätt
                          Ja, jag är nöjd att jag tänkte till och att det blev så bra .
                          Tycker att det blir mer spännande att spana in i djupa burkar eftersom fisken får vara lite mer i fred i bakdelen av karet och på så sätt kan göra sitt utan att bli störd.
                          Men lägre burkar begränsar lite utbudet av högre fiskar, typ Scalarer. Men i mitt fall så är jag ju en jordätartok så det gör inte så mycket för tillfället

                          Kommentar

                          • Ruined Soul
                            Användare
                            • september 2012
                            • 615

                            #14
                            Påfyllning och Aquascaping

                            Då var det dags för det roliga att starta... att starta upp det på riktigt!

                            Inledde med att prova lite rötter, har ju en hel drös med inredning hemma så det var bara att välja och vraka
                            Så här ser mitt första utkast ut
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0136.jpg
Visningar: 1
Storlek: 849,8 KB
ID: 690795
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0137.jpg
Visningar: 1
Storlek: 911,0 KB
ID: 690796
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1005,1 KB
ID: 690797

                            Valde att ta sanden från mitt 720 så det vart lite blött och stökigt igår
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1005,1 KB
ID: 690797

                            Valde att fylla på karet med vatten och låta den gå över natten. Slängde i en Eheim 2252 och hade glömt av vilket tryck det är i det innerfiltret
                            Senast redigerad av Ruined Soul; 13 maj 2014, 14:26.

                            Kommentar

                            • westafrica
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 320

                              #15
                              snyggt!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...