från ca till Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • februari 2007
    • 124

    från ca till Demasoni

    Beslutat för och satsa ärligt på Malawi.
    Har ett kar jag tänkt ägna åt demasoni, 375l, har nu i 11 st, fin sand och mängder med stenar. tänkt skaffa ett 20tal till nu i helgen. tror ni antalet till liter funkar för demasoni?sedan fick jag se en grymt snygg mbuna i en butik, kan man tex köra med 30 demasoni och tre andra mbuna,såg inte vad den hette, mycket blått med ränder samt lite gult på fenkanterna. inget viktigt att blanda då jag värderar en god demasoniharmoni.
  • Jimmyottosson
    Användare
    • februari 2007
    • 124

    #2
    Glömde fråga, när blir dem könsmogna? mina är ca 4cm. har hört att dem blir det efter redan 4-5mån men hur stora dem är då har jag inte läst nån stans.

    Kommentar

    • wanegardh
      Användare
      • december 2013
      • 9

      #3

      Denna?

      Kommentar

      • Jimmyottosson
        Användare
        • februari 2007
        • 124

        #4
        mycket lik i täckningen men inte i huvudet ska kolla lite på artbeskrivningarna om ja hittar nått snarlikt

        Kommentar

        • Jimmyottosson
          Användare
          • februari 2007
          • 124

          #5
          mphanga stämmer grymt bra överens med både utseende på hona och hane, lockade en del men vill inte blanda om det förstör för att demasonin ska trivas.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Något gult ihop med demasonin blir grymt snyggt, 30 demasoni och 30 golden i det karet

            /Jocke

            Kommentar

            • Jimmyottosson
              Användare
              • februari 2007
              • 124

              #7
              Jo golden passar ju fint ihop men gillar själva formen på mbuna "sebror", men får se men gällande könsmognad på demasoni, när är dem könsmogna?

              Kommentar

              • Thomas
                Användare
                • mars 2013
                • 89

                #8
                vet inte exakt men mina började tugga när dom var ca 5cm.
                Ska du ut till kusten så har jag 8st som du kan få till ett bra pris.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  De blir könsmogna ganska tidigt. Problemet med munruvande fiskar som börjar leka tidigt är ju att tillväxten hämmas framförallt hos honorna. Mina hongi är 5-6 cm nu och de leker konstant, vilket inte är optimalt direkt.

                  Kommentar

                  • Jimmyottosson
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 124

                    #10
                    Ska komma ihåg det Tommas

                    Tanken at odla lite lockar ju, men just att sätta ihop alla nu när man har dem på 4cm, bör man väll sätta nya med liknande storlek så jag inte köper tio som är könsmogna och har 20 som inte är det på ett tag, känns ju som det kan bli lite agg i gruppen då..blir nog nu i veckan som det ser ut att köpa ett 20tal till från två olika zoobutiker...finns ju inga o köpa privat i Kronoberg verkar det som:/

                    Kommentar

                    • Thomas
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 89

                      #11
                      Ta en liten roadtripp till Östkusten, Jag skall byta inriktning i mitt kar så här finns Demasoni, Golden, Socolofi samt Rödzebra till salu. Vuxna till halvvuxna.

                      Kommentar

                      • Jimmyottosson
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 124

                        #12
                        Nu har jag bestämt mig hur blandningen blir! köpte precis 7st golden med, varav en tuggande. bara en del demasoni kvar att fixa

                        Skickade dig ett pm Thomas.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Kul, bilder vill vi se

                          Kommentar

                          • Marcus1979
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 404

                            #14
                            Min erfarenhet av Demasoni är att man bör ha en extra yngelburk och ta vara på yngel för att fylla på gruppen med vartefter, för mobbade hanar och allt för flitigt tuggande honor har en tendens att tyna bort.

                            Troligen topp 5 snyggaste malawicikliderna dock!

                            Mvh/Marcus
                            960L Malawi

                            Kommentar

                            • Jimmyottosson
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 124

                              #15
                              Nu simmar 20st demasoni i burken, första timmen var det ett evigt dansande längs bakgrunden som är formad som en klippvägg, simmade runt i cirklar och darrade titt som tätt, mycket vackert och se! bara 10 st kvar sen så är det fullt har stolekar från 3cm den minsta, sedan dem flesta runt 4-5 och ett par tre stycken på 6cm, än sålänge funkar det strålande bra lite små revirstrider som varar ett par sec sen över...blir intressant och följa upp detta nu, får tömma en guppyburk på 20guppy med yngel först så det blir malawidagis framöver

                              Kommentar

                              Arbetssätt...