NLS Grow till vuxna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    NLS Grow till vuxna

    Jag har ett antal vuxna Malawis, 10-12cm (sorter står i signaturen), som nu fått mer utrymme och därför bör kunna nå "maxstorlek". Jag har även tänkt att komplettera med ca 50st yngel/ungfisk som jag gärna vill få upp i storlek så snabbt som möjligt. Funderar därför att mata med NLS Grow. Vad har ni för erfarenhet av att ge vuxna detta foder? Växer dom till maxlängden snabbare? Blir dom tjocka? Händer ingenting jämfört med vanlig NLS?

    Vad är er uppfattning om Growvarianten i största allmänhet. Gör det ngn skillnad i växttakt hos yngel?
    Mvh Marcus
    960L Malawi
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har matat fiskar som har varit lite kinkigare med maten med NLS grow. Jag har inte sett någon tillväxtskillnad, men för fiskar med dålig aptit så verkar detta foder locka lite mer. Just nu har jag en Satanoperca deamon (SA) som är lite dålig i maten men den gillar NLS grow. Jag ska köpa hem lite då jag bara har en provpåse.

    Dvs jag tror inte du kommer märka skillnad om inte du har någon som är lite kinkig med maten.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      NLS Grow till vuxna

      Jag använder grow just för att den är lite "kraftigare" och består av små, små kulor till yngel.
      Däremot så har jag inte märkt att de växer fortare på grow, utan snarare tvärtom. När det är så pass stora så att det klarar 1mm nls så går jag över till det. Då brukar tillväxten öka snabbt. Kan bero på att mängden mat de får i sig blir betydligt mer.
      Men oftast blir fisken bättre i färg och form om man låter de växa lagom fort.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        NLS Grow fungerar bra till yngel som inte får in 1 mm pellets i munnen. Annars skiljer det rätt lite om man kollar på specen på burkarna, lite mer protein i grow är det men det är tveksamt om det gör så stor skillnad egentligen.

        Det som jag funderar på är om du ska köpa yngel runt 3-4 cm så kan det bli svårt för dom att få i sig mat i en så pass stor burk och i sällskap med vuxna firrar. Jag skulle mata med 1 mm för grow har en tendens att "försvinna" i en stor burk.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          En sak jag tänkt på med de små kornen i grow är att de sjunker ned i sand till och med vilket är perfekt då man har jordätare och vill se dem sila sand.). Annars ingen höjdare egentligen.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...