Nytt Släkte: "Nosferatu"... Jo det är sant!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Nytt Släkte: "Nosferatu"... Jo det är sant!

    Nyligen publicerat släkte, Nosferatu. Samt ny art Herichthys tepehua.


    Phylogeographic analysis of genus Herichthys (Perciformes: Cichlidae), with descriptions of Nosferatu new genus and H. tepehua n. sp.

    Mauricio De la Maza-Benignos, Claudia Patricia Ornelas-García, María de Lourdes Lozano-Vilano, María Elena García-Ramírez, Ignacio Doadrio Abstract The genus Herichthys is widely considered to be the monophyletic representative of Cichlidae in northeastern Mexico and southern Texas. It is also the northernmost distributed genus of Neotropical Cichlids. Its distribution stretches over an area that is characterized by an intricate geologic and climatic history that affected its temporal and spatial diversification north of the Trans-Mexican Volcanic-Belt. We access the evolutionary history of the genus Herichthys based on a phylogenetic reconstruction using a mitochondrial fragment of gene Cox1. We evaluate its morphological variation, its correspondence with molecular differentiation and suggest a biogeographical scenario based on a molecular clock and demographic history. Furthermore, we describe Nosferatu new genus, composed of Nosferatu pame (assigned as type species), N. molango, N. pratinus, N. bartoni, N. labridens, N. pantostictus, and N. steindachneri. Genus is characterized by a transition to prolongation in the size of the symphysial pair of teeth relative to that of the other teeth in the outer row of the upper jaw; breeding pigmentation that consists of darkening of ventral area extending over nostrils, opercular series, or pectoral fins; depressed dorsal fin rarely expands beyond anterior third of caudal fin; and an elongated, elastic, smooth caecum adhered to a saccular stomach. We also describe Herichthys tepehua n. sp. found in the Pantepec, Cazones, Tenixtepec, Tecolutla, and Solteros rivers, in Veracruz, Mexico. Moreover, we provide re-descriptions for some of the species in Herichthys and propose a biogeographic hypothesis for both genera, based on available information on the geological and climate history of the area of study, associated to dating retrieved in our phylogenetic analysis. Guest editors: S. Koblmüller, R. C. Albertson, M. J. Genner, K. M. Sefc & T. Takahashi / Advances in Cichlid Research: Behavior, Ecology and Evolutionary Biology
    Senast redigerad av DaRe; 05 maj 2014, 19:22.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Ha otroligt! Tack för info och länk DaRe! Hittade en sida som hade lite bilder på "vampyrerna"

    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Den nybeskrivna arten Herichthys tepehua
      Har tidigare varit känd som:
      Herichthys sp. "cazones" och Herichthys sp. "poza-rica". Dvs dessa två tycks ha varit en och samma art. Inget förvånande med det dock, det är rätt vanligt att vid närmare undersökning visar sig flera ej ännu undersökta förmodade arter vara en och samma.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Fräckt, sådana hade gärna fått simma här hemma

        /Jocke

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Tolkar jag det rätt så är Nosferatu Pame samma som 'white labridens'.

          Har haft såna vid två tillfällen.
          Tyvärr har de strukit med av samma orsak bägge gångerna, magproblem-vitskitare.
          Annars en trevlig art att ha, så värst aggressiv tyckte jag inte att den var.
          Fast mina fick ju förstås aldrig chansen att växa till full storlek.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Tolkar jag det rätt så är Nosferatu Pame samma som 'white labridens'.

            Har haft såna vid två tillfällen.
            Tyvärr har de strukit med av samma orsak bägge gångerna, magproblem-vitskitare.
            Annars en trevlig art att ha, så värst aggressiv tyckte jag inte att den var.
            Fast mina fick ju förstås aldrig chansen att växa till full storlek.
            Japp, korrekt. Ligger i artregistret som Herichthys pame . De blev beskrivna som sådana förra året.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ser att den ännu ej tagits upp i fishbase, men i catalog of fishes är den giltig. Vi brukar normalt vänta med att uppdatera artregistret efter att både fishbase och COF är överens. Denna gång bytte jag bara namn på white labridens och då skedde det direkt, annars kan jag lägga in arten direkt för att publicera den när den blivit giltig.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...