Otoph. Lithobates Black Orange Dorsal eller annan svart snäll malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asaman
    Användare
    • november 2012
    • 30

    Otoph. Lithobates Black Orange Dorsal eller annan svart snäll malawi?

    Hej!
    Jag är ägare till några Otopharynx lithobates Black Orange Dorsal. Undrar om nån vet när (och om) de färgar ut helt? Dvs blir helt svarta på kroppen med blåskimrande huvud? Bifogar en bild på min hanne, han ser dock mörkare ut än vad han egentligen är, han har mer brungult på kroppen än svart. Är nämligen lite fundersam på kvaliteten på dem, och om den verkligen kommer att färga ut. Nån som har nån erfarenhet av denna framodlade art?

    Är också nyfiken på om nån har haft nån annan sort som blir riktigt svart, tex Aulonocara maylandi sulfur head?

    mvh,
    Åsa
    Bifogade filer
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hur stora är dom?

    Jag har flera arter copadichromis som blir svarta. Svarta fiskar är något speciellt tycker jag

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej Erik

      För många år sedan såg jag i Åkersberga en svart som jag tror hette Copadichromis Nsissi eller nåt åt det hållet. Vet du vad det är? Vad kan den heta idag?
      Ursäkta trådintrånget, Asaman.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • asaman
        Användare
        • november 2012
        • 30

        #4
        Hej Erik!
        Javisst är det snyggt med svart! Jag har ljusgrå inredning i mitt kar, så det blir en extra kontrast mot det svarta. Vilka Copadichromis-sorter har du? Jag försökte få tag på Geertsi men blev avrådd då handlaren sa att de bara blev svarta när de lekte. Kanske inte stämmer då om dina är svarta?

        Hanen är ca 10 cm, honorna ca 7 cm. Tror du det kan ha med ålder/storlek att göra? Jag har haft dem i en månad och de var något mindre när jag köpte dem. Verkar växa långsamt.
        mvh,
        Åsa

        Kommentar

        • asaman
          Användare
          • november 2012
          • 30

          #5
          Hej Mikael,
          Googlade det och hittade en tråd på forumet, du var helt rätt ute: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ot-Nsisi/page3
          mvh,
          Åsa

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det kan ju vara så att sällskapet gör att dina lithobates inte färgar. Det är samma sak med geertsin som du nämner, sällskapet är avgörande om dom ska färga. Och sen handlar det om lite tålamod också

            Jag har för tillfället 2 st fullt utfärgade och 3 st semiutfärgade geertsihanar i min 1120 litersburk

            Jag har dom här svarta arterna:
            Copadichromis geertsi
            Copadichromis sp. "virginalis gold"
            Copadichromis sp. "fire-crest mloto"
            Copadichromis Elongate "luwala reef"

            Dom går med andra lugna arter som t ex Lethrinops albus " kande island".
            Senast redigerad av Erik Österlund; 04 maj 2014, 09:30.

            Kommentar

            • asaman
              Användare
              • november 2012
              • 30

              #7
              Ahaa, tack för tipsen! Tålamod är inte min starka sida men jag jobbar på det.... :-) Låter otroligt snyggt det du har, har du några bilder?

              Tror du att mina arter är för hetsiga? :
              Labeotropheus trewavasae
              Labidochromis caeruleus Golden
              Protomelas taeniolatus

              mvh,
              Åsa

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Trewavasae och Taeniolatus kan ju vara rätt tuffa men det är svårt att svara på om det funkar eller inte. Jag skulle gissa på att det inte gör det men jag har haft fel förut

                Kommentar

                • asaman
                  Användare
                  • november 2012
                  • 30

                  #9
                  Jaså, ja jag får hålla koll. Än så länge är alla ungfiskar, så nåt slagsmål är det inte att tala om. Däremot är de två du pekade ut väldigt aggressiva vid utfodringen, så så har lithobateshonorna lite svårt att få mat.

                  Imorrn är det julafton! :-) Ska förbi Akvarielagret efter mina möten i storstan och kolla om det finns nåt kul! :-)

                  Kommentar

                  • Marcus1979
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 404

                    #10
                    Jag har Copadichromis trewavasae "Undo reef" som är svarta/mörklila.
                    Även mina går med lugna arter och färgade bra i mitt tidigare kar men har ännu inte vågat färga ut fullt i nya karet. Det är dock kraftigt underbefolkat än så länge så min Taiwan reef är väldigt dominant.
                    Dessa spänner sig ofta mot min "black orange dorsal"

                    Mvh Marcus
                    Bifogade filer
                    960L Malawi

                    Kommentar

                    Arbetssätt...