Odlingsformer: Apistogramma cacatuoides, vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Där syntes de röda ögonen tydligt Den borde väl gå som albino, dock har den ju färgpigment på fenorna.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ja det är ju en luring. Det är väl Ola som kan det bäst, men jag tänker mig att vi har odlingsformer på vanligt förekommande i Norden eller om jag råkar få tag på bilder av en variant så skadar det inte med den infon.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Flyttade Christians bild enligt detta:
        Ursprungligen postat av {_AquA_}
        Videon är på en Super Orange
        Enligt följande länk: http://www.apistoworldhk.com/shop/index.php?cPath=1_5
        Så verkar det som om Double inte är röd hela vägen på ryggfenan men Triple är det... Så min lär nog vara en Triple red...
        Isåfall lär NCS arkivets vara en Double red
        Christian Alfredsson's en triple red (då den saknar röd på bröstfenan)
        Och Michael Persson's en Quadruple red då den har röd i alla fenor?
        Skulle vilja skriva så mycket som möjlligt om odlingsformerna.
        Definition av formen.
        Hur den avlas fram.
        Vem som var först att avla fram den osv.
        Generell info om odlingsformen. Är den känslig, annat?

        Någon som har denna info.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • maj 2005
          • 285

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          Flyttade Christians bild enligt detta:


          Skulle vilja skriva så mycket som möjlligt om odlingsformerna.
          Definition av formen.
          Hur den avlas fram.
          Vem som var först att avla fram den osv.
          Generell info om odlingsformen. Är den känslig, annat?

          Någon som har denna info.
          Tyvärr inte jag, jag har inte så mycket att komma med förutom att slänga in en pinne i brasan för men jag tycker också det är jätteintressanta frågor du rotar i David!

          Då även generellt på alla odlingsvarianter som dyker upp...
          Hur når dom målet? Vem har mandat att säga det här är en odlingsvariant och den heter så här på marknaden.
          Är det ren urvalsodling? I så fall borde det väl ta jättemånga generationer för att fram ex. triple red och vad händer med fiskarna som måste ratas på vägen dit?
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Ursprungligen postat av Uffe Lindström
            Tyvärr inte jag, jag har inte så mycket att komma med förutom att slänga in en pinne i brasan för men jag tycker också det är jätteintressanta frågor du rotar i David!

            Då även generellt på alla odlingsvarianter som dyker upp...
            Hur når dom målet? Vem har mandat att säga det här är en odlingsvariant och den heter så här på marknaden.
            Är det ren urvalsodling? I så fall borde det väl ta jättemånga generationer för att fram ex. triple red och vad händer med fiskarna som måste ratas på vägen dit?
            Intressanta funderingar som jag gärna skulle lägga in i info om odlingsformerna.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Detta är vad jag hittat och tänker lägga in i artregistret.
              Orange:
              Odlad form som kännetecknas genom att minst alla oparade fenor (rygg-, stjärt-, analfenorna) är orange eller röda utan svarta markeringar.
              Uppkommen genom medveten förädling utförd av både odlare och hobbyister parallellt, osäkert var ursprunget är.
              Dominant anlag. Korsning där en förälder är vildform bör ge hög andel med orange anlag.

              Double red:
              Odlad form som kännetecknas genom att rygg- & stjärtfenorna är orange eller röda med svarta markeringar.
              Uppkommen genom medveten förädling utförd av både odlare och hobbyister parallellt, osäkert var ursprunget är.
              Recessivt anlag. Båda föräldrarna måste vara double red.

              Triple red:
              Odlad form som kännetecknas genom att minst alla oparade fenor (rygg-, stjärt-, analfenorna) är orange eller röda med
              svarta markeringar.
              Uppkommen genom medveten förädling av double red där exemplar med röda analfenor korsades.
              Recessivt anlag. Båda föräldrarna måste vara triple red.

              Super red:
              Odlad form som kännetecknas genom att minst alla oparade fenor (rygg-, stjärt-, analfenorna) samt bröstfenorna är orange eller röda med
              svarta markeringar.
              Uppkommen genom medveten förädling av double och triple red där exemplar med många röda fenor korsades.

              Gold/Yellow/Gul:
              Finns i formerna orange flash, double red och triple red med flera.
              Xantic form. Svaga gener och korsningar av samma typ ger sjuka individer. Ofta korsar odlare dessa med Orange, double eller triple red och väljer ut avkomman med rätt färger och korsar dem för att få fram friska individer. Andra avkommor säjs som andra former där det inte är stabila avkommor i flera led. Misstankar finns om att många avkommor vid odling avyttras då de inte är säljbara.
              Recessivt anlag. Uppkommen genom medveten förädling.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #22
                Det finns flera former av albinism alltidfrån den helvita med röda ögon till de som enbart bär på genen. Den gula varianten som enbart saknar förmågan att producera svarta o bruna pigment kallas oftast Lutino. En även här finns varianter med olika ögonfärg Röda ögon RREA (Real Red Eye Albino) och de med nästan svarta ögon WREA (WineRed Eye Albino)
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #23
                  Nu vet jag inte hur fiskarna fungerar rent anlagsmässigt, men hos fåglar så kan man få ungar som är ganska ljusa även om ena föräldern är mörk.
                  Själv har jag en hane som är brokig med dolt anlag för isabell samt haft en hona som var grå med dolt anlag för brokig.
                  Man tänker ju oftast att det är den dominanta genen som bestämmer, men så var inte fallet.
                  Ungarna blev isabell, brokig och isabellbrokig.

                  Honan hade endast 1 dunfjäder som var gul!
                  Senast redigerad av {_AquA_}; 07 maj 2014, 18:48.
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  Arbetssätt...