Motsägelsefull info om fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Motsägelsefull info om fiskar ?

    Ibland tycker jag att info om fiskars skötsel och möjliga medinnvånare är lite diffus och motsägelsefulll på olika forum och akvariesidor, även butiker,grossister. Ett exempel, På en grossists hemsida kan man läsa om segelfensmolly "En populär levandefödare som funkar bra tillsammans med andra fiskar i sällskapsakvarium , gärna lite varmare vatten och lätt bräckt vatten(0,2%). ". Ja vilka andra sällskapsfiskar vill ha varmt och salt vattten ?, jag kommer inte på så många.
    De flesta fiskar i en normal butik går i "kranvatten" men om man på ett forum föreslår blandning av tex barber och "snälla" malawiciklider så
    får man ofta svar att blanda fiskar som vill ha mjukt vatten med lägre Ph med fiskar som gillar något hårdare vatten med högt PH inte är en bra ide, ok men om man bara har den ena så har väl de flesta kranvatten oavsett eller ?, Så hur många håller tex tetror,barber osv i ph under 7 och i mjukt vatten ? . Gissar att 95% av all fisk som säljs hålls i det kranvatten man råkar ha, möjligen kör de med MaTaVi bikarbonat men i övrigt så gissar jag att det bara är ex killinördar som "blandar" speciellt vatten, ofta mede Ph-sänkning med syror.
    Så handen på hjärtat, hur gör ni i dessa frågor ?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kranvatten rakt av för min del.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • fart66
      Användare
      • januari 2012
      • 191

      #3
      Jeg bruker torv filtrering for mine akvarier med Apistogramma.

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Kranvatten - fast akvarierna inreds med sådant som påverkar vattnet i rätt riktning (kalksten i MalTang-kar och rötter och löv i SA-kar)+ lite tillsatser ibland där det passar (bikarbonat och grovsalt). Kranvattnet har så låg buffertförmåga i min stad så akvarieinredningen påverkar vattnet i ganska hög grad. Detta ger i regel pH på minst 7,5 i östafrikaburkarna och kring 6 i SA-karen. I de allra flesta fallen följer jag detta.

        Jag undviker helst att blanda hårdvattenfisk med mjukvattensfisk.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Ta i mina kar, bara vatten direkt från kran.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            PH 7, salt vid behov. Alla fiskar. =)

            vill man odla kan man ju gå lite djupare i PH dalen eventuellt.

            PH 7, salt vid behov. Alla fiskar. =)

            vill man odla kan man ju gå lite djupare i PH dalen eventuellt.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Kranvatten - fast akvarierna inreds med sådant som påverkar vattnet i rätt riktning (kalksten i MalTang-kar och rötter och löv i SA-kar)+ lite tillsatser ibland där det passar (bikarbonat och grovsalt). Kranvattnet har så låg buffertförmåga i min stad så akvarieinredningen påverkar vattnet i ganska hög grad. Detta ger i regel pH på minst 7,5 i östafrikaburkarna och kring 6 i SA-karen. I de allra flesta fallen följer jag detta.

              Jag undviker helst att blanda hårdvattenfisk med mjukvattensfisk.
              Antar att du har liknande vatten som jag= Hårdhet dH pH Alkalinitet [mg/l]
              3,9 8,3 63

              Med sådan buffringsförmåga så vad händer vit ett vattenbyte med Ph 6 och kranvatten med Ph= 8,3.
              Själv har jag av oro för Ph-chocker numera bikarbonat till alla fiskar, vid eventuella odlingsförsök så blir det annorlunda men jag resonerar så att kan de leva i nybytt vatten med 8,3 så kan de fortsätta och simma i samma Ph.....

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Antar att du har liknande vatten som jag= Hårdhet dH pH Alkalinitet [mg/l]
                3,9 8,3 63

                Med sådan buffringsförmåga så vad händer vit ett vattenbyte med Ph 6 och kranvatten med Ph= 8,3.
                Själv har jag av oro för Ph-chocker numera bikarbonat till alla fiskar, vid eventuella odlingsförsök så blir det annorlunda men jag resonerar så att kan de leva i nybytt vatten med 8,3 så kan de fortsätta och simma i samma Ph.....
                Jag håller med dig. Risken är väl framförallt att man får problem vid stora vattenbyten i skitigt vatten där ammonium övergår till ammoniak vid kraftig höjning av pH = giftigt.

                Kommentar

                Arbetssätt...