Invasiva arter på väg att förbjudas inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Invasiva arter på väg att förbjudas inom EU

    Så var det förmodligen dags för EU att ta ett beslut igen som rör hobbyn och påverkar alla länder inom unionen, oavsett klimatzon:

    Citerat från Ola Sjödins citat från Saltvattensguiden.

    "Ett citat från OFI:s hemsida, överst bland nyheterna:
    NEWS FLASHES
    INVASIVE SPECIES REGULATION IN EU
    Recently the Environmental Committee of the European Parliament approved the final draft of the new EU regulation on Invasive Alien Species. In the upcoming week it will most probably be adopted by the plenary of the Parliament. The new legislation will get into force one year after official publication of the regulation. You can download a consolidated version here.
    There will be a list of Invasive species of concern to the EU, based on criteria and decided on by a scientific committee. Species on this list will not be allowed within the European Union, not for import, nor breeding and production. Present keepers are allowed to keep their animal until it dies. Traders with stocks of species on the list have two years to sell their stock. More details later in an article in the OFI Journal.

    http://www.ornamental-fish-int.org/
    "






    Artlistan är inte offentliggjord ännu, men jag skulle gissa att det rör sig om någon Centralamerikansk större ciklid (kanske Trimac), lite Channor samt lite annat. Det är dock mina egna spekulationer, baserad på en lista jag såg för något år sedan.

    /Jocke
  • westafrica
    Användare
    • mars 2014
    • 320

    #2
    det var bara en tidsfråga

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Det här är ju helt sjukt! Hur ska man nu kunna bedriva sin hobby!!

      Fast vilka arter av cikliderna skulle kunna räknas som en invasiv art egentligen? Finns väl inga ciklider som etablerat sig i Europeisk natur väl?
      Senast redigerad av Kawasa; 28 april 2014, 22:30.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Kawasa
        Det här är ju helt sjukt! Hur ska man nu kunna bedriva sin hobby!!

        Fast vilka arter av cikliderna skulle kunna räknas som en invasiv art egentligen? Finns väl inga ciklider som etablerat sig i Europeisk natur väl?

        Jo, det ska finnas lite CA i södra Europa har jag hört, men jag har inte sett det själv. På sikt är jag lite orolig för min kära Amatitlania nigrofasciata . Den lär ju kunna etablera sig lite varstans bara den får chansen.

        Jag håller förövrigt med dig, varje sådan här restriktion känns som ett förlorat slag i ett hopplöst krig mot den stora koloss kallad EU som vi kämpar mot..... Jag bör väl förtydliga att detta är mina åsikter som privatperson och hobbyist, inte som ordförande i NCS om någon nu tar illa upp vad det gäller min något kritiska hållning mot EU

        /Jocke

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Som jag brukar säga, skyll inte på mig jag fick inte rösta.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Det här är ju helt sjukt! Hur ska man nu kunna bedriva sin hobby!!
            Man kan ju stå upp för den och försvara den vilket akvaristerna knappast gör idag.

            Fast vilka arter av cikliderna skulle kunna räknas som en invasiv art egentligen? Finns väl inga ciklider som etablerat sig i Europeisk natur väl?
            Det handlar ju inte om vilka arter som har etablerat sig, utan om sådan som potentiellt skulle kunna etablera sig.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Läste just att zebracikliden etablerat sig i italienska sjöar. Det är ju fördjävligt och även om jag gillar arten är jag beredd att personligen stödja ett förbud om det kan hjälpa ytterligare sådan etablering.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Läste just att zebracikliden etablerat sig i italienska sjöar. Det är ju fördjävligt och även om jag gillar arten är jag beredd att personligen stödja ett förbud om det kan hjälpa ytterligare sådan etablering.
                Instämmer. Eftersom myndigheter eller andra omöjligt kan kontrollera vad obetänksamma eller rent av medvetna sabotörer gör, så avstår jag gärna en art som innebär en potentiell risk. Tror vi som vill värna om hobbyn också måste visa att vi är beredda till eftergifter.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Tänker på gymnogeophagus som borde kunna etablera sig i Sverige, eller vad tror ni? Skulle vara sorgligt att inte få hålla dessa, men å andra sidan är det inte många som har dem så konsekvenserna borde inte bli så farliga.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Det finns säkert en hel del arter som skulle kunna etablera sig lokalt, om förutsättningarna liknar deras ursprungsmiljö någorlunda. Nu är det ju i ett kortare perspektiv vi tänker, antar jag. Hur vårt klimat ser ut om 100 år vet vi inte med säkerhet, men det går väl mot förändringar. Varmare klimat. Vi kommer att få in andra landlevande arter som vi inte sett, vare sig vi vill eller inte. Fiskar kanske inte lika lätt tar sig hit på "naturlig" väg.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Läste just att zebracikliden etablerat sig i italienska sjöar. Det är ju fördjävligt och även om jag gillar arten är jag beredd att personligen stödja ett förbud om det kan hjälpa ytterligare sådan etablering.
                      95% av ALLA akvariefiskarter kan etablera sig någonstans inom EU så stödjer du ett förbud för dessa så stödjer du också ett förbud för de flesta andra arter,

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Man kan ju stå upp för den och försvara den vilket akvaristerna knappast gör idag.
                        Berätta gärna vad alla akvarister skulle kunna göra för att kämpa emot de stora bossarna inom EU, jag röstade nej till EU medlemskap på 90’talet men detta är förstås irrelevant nu. Jag vet att det finns fördelar och nackdelar med det mesta.

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det handlar ju inte om vilka arter som har etablerat sig, utan om sådan som potentiellt skulle kunna etablera sig.
                        Då tycker jag att man borde använda en annan term än invasiv art, om inte jag har förstått det hela helt fel i alla år så är väl betydelsen av en Invasiv art = främmande art som etablerat sig i en natur där den inte hör hemma.

                        Det här med zebra cikliderna i Italien kände jag inte till.
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • Ola Sjödin
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Det här är ju helt sjukt! Hur ska man nu kunna bedriva sin hobby!!

                          Fast vilka arter av cikliderna skulle kunna räknas som en invasiv art egentligen? Finns väl inga ciklider som etablerat sig i Europeisk natur väl?
                          I Portugal finns vilda bestånd av Australoheros cf. facetus. Tydligen till och med i själva Lissabon har jag hört.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Hur som helst är jag lite nervös för vilka arter som kommer att vara med på listan, sedan är nog tyvärr detta bara ett första steg i fel riktning för hobbyn. Det kommer mera från andra håll.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #15
                              Att problemet finns är ett bevis på vilken skit hobbyn ställer till med. Sorgligt ja visst.

                              Men jag antar att NCS redan har gjort egna listor på vilka arter som borde passa vilken region, eller tycker NCS inte det här är ett problem?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...