Dimidiochromis compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    jaha då försvan meningen med det.

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #17
      Varför tappar dom färgen? Har det med maten att göra?
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #18
        har nu beställt 10 st. som kommer på onsdag. fy f'n va gött. ska ta några goa bilder (om det går) o posta på medlemarnas bilder så vi som gillar denna firre kan dregla tillsamans =P

        Kommentar

        • Anders
          Användare
          • april 2002
          • 42

          #19
          Ni som varit lyckosamma med compressiceps, vilket sällskap har ni haft till dem och hur stora burkar? Hur har matningen funkat?
          Mitt första försök misslyckades tror jag på grund av för många mbunas som glufsade i sig all mat. "Compresserna" var oerhört försynta och dukade sannolikt under på grund av en kombination av stress och undernäring. Nu är jag inne på mitt andra försök med färre mbunas. Men separatmatning med finhackad räkmix som sprider sig som ett moln verkar vara nödvändigt. En del av de här gynnarna nonchalerar totalt de andra i malawigänget när de samlar ihop sig vid matdags. Istället kan de stå och stirra in bland några stenar i ett hörn där ett yngel visat sig fem minuter tidigare.

          mvh
          Anders Johansson
          Anders

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Det är nog inte direkt lämpigt att ha dem med mbunas verkar det som. Jag stötte på samma problem när jag hade mitt första gäng compressiceps, dvs de tynade bort.

            Min "nya" grupp, inköpt för något halvår sedan, växer däremot som raketer och ser väldigt pigga och välmående ut. Skillnaden på deras miljö denna gång är dels större kar, 1000 liter jämfört med 540, och som sällskap har de endast rovciklider. Nog för att det bråkas en del i karet, men det går ju inte att jämföra med de ettriga mbunas som snyter åt sig den mesta maten utan att smula allt för mycket.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Jag har mina ihop med N. livingstonii och det är minsann inte mycket mat compressicepsarna får i sig. Man får ha lite tricks för sig för att lura bort de andra.

              Det verkar som att en N. livingstooni kan ha precis hur myckt som helst i munnen och ändå fortsätta hugga efter nya stycken. D. compen står liksom hela tiden bakom och väntar på ett bra läge för attack vilket ju följdaktligen aldrig dyker upp.

              mvh,

              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #22
                indirekt hör denna frågan hit. jag får mina d.c i morgon o funderar lite på att mata lite som tillskott med små hackade räkbitar o ev anndra "fisk" bitar.

                det som jag undrar är om de andra fiskarna kan ta skada av detta. den som jag ser direkt som inte funkar på är treawasen, men hur är det med protomelasen. vilka fiskar jag har:

                10 c.moori
                10 Röd rubin
                1+1Protomelas "fire blue"
                3+2 protemalas "steveni taiwan"
                1+1 Labeotropheus trewavasae
                5 Labidochromis caeruleus

                ser ni några mer problem med de fiskar jag har att mata mer med animalisk foder?

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #23
                  Det fungerar nog lika bra med vanlig räkmix som endast räkor. Jag matar samtliga mina malawis med räkmix gjord med 50/50 räkor och ärtor. Då har jag både rovciklider och "allätande", dock inga rena vegosar.

                  Jag har även testat att mata dem med musslor, alaska pollock etc men det ger inget synbart resultat som är bättre. Det ultimata är ju isåfall att odla din egen foderfisk. Vilken som är mest lättlekt och har snabbast växande yngel kanske någon har tips på? Att mata med mbuna-yngel är ju lite slöseri på resurser då de kräver en del för att nå 2-3cm storlek vilket kan vara lagom.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #24
                    jag fick råd att testa odla på "svensk odlade" black molly. de ska tydligen vara lätt lekta o få bra storlek samt många yngel.

                    /johan

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #25
                      Fredrik H. jag ser att jag hela tiden ligger nåt steg bakom dig. du lyckades få tag i D.C före mig samt när jag funderat lite till så vill även jag ha några N. livingstonii i mitt kar. hur funkar det för dig. har du fler än N.L i de karet med D.C i? hur stora är dina N.L? vad matar du dina med?

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #26
                        Jag har ju flera kar att flytta runt fiskarna i så jag jobbar med att plocka fram en optimal kombination till akvariet som ska stå i mitt vardagsrum om några månader.

                        Jag jobbar i riktning "Malawi haplis biotop" i ett 540 som jag just nu hoppas ska bestå av N. livingstonii, D. comressiceps, C. moorii och C. borleyi "Kadango". Jag har redan alla fiskarna men i olika kar. Just nu har jag 8-9 cm livingstonii med 4-6 cm D.comp och 8-9 cm C.moorii i ett 250 liters. Det fungerar bra just nu. En av D.comparna har börjat ta för sig av maten trots att det är bökigt.

                        Mina "Kadango" är VF och fullvuxna och lever i ett 250 för sig. Att de blir störst i det samlade karet är nog bra eftersom att dessa "på pappret" är den svagaste länken.

                        D. comp=3 okänt kön
                        N. liv=1+2
                        C.moorii=1+1
                        C.borleyi=1+4

                        Matning sker med 50/50 räkmix

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #27
                          vilket är det optimala för N-L. att ha en hane eller flera. jag har märkt att har man flera så slipper honorna få så mycket stryk samt att de har någon att färga ut emot. har ni märkt samma eller bara jag som yrar?[]

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #28
                            Nu har jag ingen riktig erfarenhet av riktigt fullvuxna N.livingstonii men jag kan inte tänka mig att det kan vara till någon fördel att hålla mer än en hane i ett kar som är mindre än 1000 liter.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #29
                              killen som jag köper mina D.C ifrån rekomenderade att man skulle med nytta ha en extra hane så att inte honorna fick all uppmärksamhet.

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #30
                                Som jag ser det så skulle det kunna vara en fördel i början av leken men till sist kräver en av hanarna att den andre lägger sig. Har han då ingen möjlighet att göra detta så blir det en maktkamp, kanske en så kraftfull sådan att honan kommer i andra hand tills dess att den är utredd. Det slutar med att du lyfter ur den lemlästade förloraren död eller levande.

                                Nu hårddrar jag det hela ganska drastiskt. Jag är av den uppfattningen att man inte kan generalisera blindt kring individer. Jag menar att det finns många fiskar som kan klara de mest otroliga konstellationer men "to be on the safe side" : en vuxen manlig rovfisk per art och akvarium.

                                mvh,
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...