Sotiga fiskar. Vad anser ni? mat? Genetiskt? Eller......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Sotiga fiskar. Vad anser ni? mat? Genetiskt? Eller......

    Hej alla.
    Har en fundering som jag skulle vilja ha så många åsikter på som möjligt.

    Har en Labidochromis caeruleus hane som blivit dominant i karet. Med storleken och dominansen upplever jag att han blivit mer och mer sotig på kroppen.

    Min fundering är nu denna. Beror det på dominans eller foder (NLS) eller är det genetiskt?

    Som referens har jag fyra Metriaclima estherae yngel som redan från början hade en sotig fläck i pannan, dessa anser jag har detta med sig genetiskt och jag tänker inte ta några yngel efter dessa. Men min golden hane var från början som yngel skarpt gul i färgen utan några fläckar eller sot.

    Har försökt hitta något om detta på nätet men det ända jag hittade var någon som skrev att när hanen blev sotig åkte han ur karet i vardagsrummet och ned i ett avelskar istället. Då hen ville ha gula rena golden i karet i vardagsrummet.

    Om detta är ett genetiskt problem tycker jag ju inte att detta kanske är det bästa sättet att göra. Då mina är köpta privat kan jag ju inte garantera någon kvalite på dessa fiskar men jag kan definitivt se till att inte sprida dåliga gener vidare genom att inte sälja yngel efter denna hane.

    Hoppas ni förstår min tankegång, och har mycket intressant att tillföra i denna fråga då jag anser att detta gäller alla odlade fiskar.

    Trevlig helg på er alla...
    Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • november 2013
    • 235

    #2
    Ursprungligen postat av Lillemor
    Hej alla.
    Har en fundering som jag skulle vilja ha så många åsikter på som möjligt.

    Har en Labidochromis caeruleus hane som blivit dominant i karet. Med storleken och dominansen upplever jag att han blivit mer och mer sotig på kroppen.

    Min fundering är nu denna. Beror det på dominans eller foder (NLS) eller är det genetiskt?

    Som referens har jag fyra Metriaclima estherae yngel som redan från början hade en sotig fläck i pannan, dessa anser jag har detta med sig genetiskt och jag tänker inte ta några yngel efter dessa. Men min golden hane var från början som yngel skarpt gul i färgen utan några fläckar eller sot.

    Har försökt hitta något om detta på nätet men det ända jag hittade var någon som skrev att när hanen blev sotig åkte han ur karet i vardagsrummet och ned i ett avelskar istället. Då hen ville ha gula rena golden i karet i vardagsrummet.

    Om detta är ett genetiskt problem tycker jag ju inte att detta kanske är det bästa sättet att göra. Då mina är köpta privat kan jag ju inte garantera någon kvalite på dessa fiskar men jag kan definitivt se till att inte sprida dåliga gener vidare genom att inte sälja yngel efter denna hane.

    Hoppas ni förstår min tankegång, och har mycket intressant att tillföra i denna fråga då jag anser att detta gäller alla odlade fiskar.

    Trevlig helg på er alla...
    Lillemor
    du kan ju fråga den du köpt fiskarna av om resten av kullen också blivit sotiga. Och du såg väl föräldrarna

    Kommentar

    • Lillemor
      NCS Medlem
      • juni 2013
      • 117

      #3
      Ursprungligen postat av Bosse G
      du kan ju fråga den du köpt fiskarna av om resten av kullen också blivit sotiga. Och du såg väl föräldrarna
      Jag köpte hela kullen, men det var bara nio. Såg föräldrarna och de såg fina ut. Men av dessa nio är det bara en som blivit sotig, därav min fråga.
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Det är inget konstigt, Dem har en tendens till att bli sånna.. av okänd anledning.. kan ha något med vattenkvalisort å göra.

        Dem lär vara friska iaf.

        Kommentar

        • Mony
          Användare
          • december 2013
          • 187

          #5
          Jag har samma problem med min mosobo hona. Hon har också blivt sotig sedan hon kom till mig.

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #6
            Hm, undrar om det kan vara den nya roten, som färgar vattnet, som i sin tur gör att de ljusa fiskarna blir sotiga?

            Kommentar

            • johanlidman
              Användare
              • februari 2004
              • 118

              #7
              Brukar hänga ihop med maten och mängden spirulina där i, hade liknande problem med mina men vid byte av foder försvann det.
              Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

              Kommentar

              • Mony
                Användare
                • december 2013
                • 187

                #8
                Är det mycket spirulina i NLS?

                Kommentar

                • perik9
                  Användare
                  • april 2002
                  • 161

                  #9
                  Har du fler hanar som är fina tycker jag du ska ta bort den, jag slängde en för ett par dagar sedan. Jag vet inte vad det sotet beror på? ofta får röd zebror detta om man har för mycket spirulina, spenat eller annan liknande ingrediens, och ännu mer sot om du har blå hane med det fodret, men vet folk som har blå hanar och får kanon röda honor, det är väl astaxanthinet istället för spirulina.
                  Men sotet på kinderna på Golden ser inte riktigt ut som sotet på röd zebran iallafall, tycker jag
                  Perran

                  Kommentar

                  Arbetssätt...