Infusorier med kranvattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Infusorier med kranvattnet?

    Sedan några månader har jag problem med vad jag tror är infusorier. Uppkom i stort sett i alla kar samtidigt. Det är en måttlig mjölkighet. Spelar ingen roll om det är ett Tanganyika med salt och bikarbonat tillsatt (har läst i någon tråd om misstänkt samband mellan bikarbonat och infusorier), eller malakvariet med rötter och utan salt eller annat.
    Bytte halva vattenmängden i två kar idag, och tycker att det blev ännu dimmigare/mjölkigare. Och det är inte syrebubblor. För nån månad sedan mörklade jag ett par kar i några dagar, men sedan är det tillbaka. Har inte provat uv-c.

    Men kan det vara möjligt att kranvattnet innehåller infusorier. Tror jag läst även det i någon tråd.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Kolla med vattenverket.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      Hej igen..... :-) (looong time)

      Dum fråga, men du skrev att du mörklade ett par kar under några dagar, och då försvann det?...???

      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av deathdealer
        Hej igen..... :-) (looong time)

        Dum fråga, men du skrev att du mörklade ett par kar under några dagar, och då försvann det?...???

        DD
        Ja, tre dygn och det blev en förbättring, om ej kristallklart. Bytte sedan vatten efter ett par dagar, sen kom det gradvis tillbaka. Men det blir aldrig sådär helt mjölkigt, bara en irriterande dimma.
        Ska kanske prova ett klarningsmedel i ett kar. Ser jag att det hjälper så kanske jag vet att det är infusorier iaf.

        Det finns olika åsikter har jag noterat när det gäller vattenbyten och infusorier. Vissa förespråkar täta vattenbyten, andra menar att just vattenbyten göder infusorier. En del säger byt vatten och mörklägg sen, andra mörklägg först och vänta ett tag efter mörkläggning med vattenbyte.

        Uv-c verkar vara det som med säkerhet är effektivt.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Nej, inga infusorier med kranvattnet...

          kan jag konstatera då jag då jag kört igång ett nyinrett kar, som gått några dagar. Vattnet är kristallklart. Så infusorierna har väl etablerat sig i befintliga kar. Nu har jag ytterligare ett kar tomt, dit fiskar från stora karet skall flytta inom kort. Då ska jag tömma stora helt, och se hur det fortlöper. Men tror jag ska skaffa ett uv-c om problemen återkommer. Det är så trist att behöva mörklägga.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Uv-c har fungerat mycket bra för mig.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #7
              Jag hörde att vatten på våren kan vara lite annorlunda, det påverkar till exempel kläckning av artemia.
              Återkommande problem varje vår tycker jag, och vad det beror på har jag ingen aning..
              Men fiskyngel får inte lika mycket artemia, tyvärr.
              En bekant på Södermalm har liknande problem.
              Men brukar bli bra efter några veckor.

              Kommentar

              Arbetssätt...