Att lyckas med Melanochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Att lyckas med Melanochromis

    Hur ser era erfarenheter ut när det gäller Melanochromis spp.? Då tänker jag främst på de ofta riktigt aggressiva arterna; M. chipokae, M. vermivorus, M. aurauts och liknande.

    Som jag ser det finns det två metoder som kan fungera bra.
    - En hane tillsammans med flera honor.
    - Flera hanar tillsammans med ungefär lika många honor. Exempelvis 10-20 firrar med ganska jämn könsfördelning.

    Jag har testat båda metoderna och gillar nog den andra varianten bättre - men hur gör man om man tänker skaffa den riktigt storvuxna M. chipokae? Hanar på över 17cm är inte ovanligt.

    Kort sagt - hur har ni andra gjort?
  • endymion

    #2
    Mätta fiskar är snälla fiskar, och då menar jag inte att man ska ta fram linjalen. Men tänk också på att fiskar som har strömt vatten eller hög temperatur behöver mer mat.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      M. auratus är ju välkänt aggressiv, det minns jag från tiden jag hade den för länge sen. Däremot chipokae tycker jag får räknas till de lite mindre aggressiva. Har haft den i omgångar och där har det funkat bra med 1+ 3.
      Men jag gillar också att ha flera hannar, främst för att honorna ska få lite ro, då hannarna brukar bli lite upptagna av att spänna muskler inför varandra. Har haft alltifrån mbunas till rovmalawi med ibland fler hannar än honor. T. ex S. fryeri hade jag 7+5 en gång. Gick hur bra som helst. Två tre av hannarna var kanske lite mer dominanta. Tror det skulle funka med M. chipokae också. Snyggt skulle det bli, med en större grupp med som du skriver, kanske jämn könsfördelning.

      Kommentar

      • perik9
        Användare
        • april 2002
        • 161

        #4
        Du kan köra 1+5 om du har ganska så mycket fisk i, men samtidigt är det lite kul när dom munhuggs med varann så 3 + 5 är lite roligare.
        Jag kör fina Tropheops riktigt röda Chilumba o det är en riktig elaking, jag kör för tillfället 4+18 och ett 14 tal Redtop ndumbi(också elak) 8 Golden och 2+5 Dimidichromis Strigatus i ett 375 (dock är inte alla fullvuxna ännu)
        Perran

        Kommentar

        Arbetssätt...