Bottenmaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChriZ

    Bottenmaterial

    Jag har ett relativt nystartat 375 Malawi som jag vill skapa en svart/mörk botten i. Jag har sökt efter s.k "Svart flodgrus" / "Svart marmorkross" osv utan resultat. Jag vill inte ha svart fingrus utan de lite större bitarna. Jag har funderat på att krossa svart skiffer, någon som har erfarenhet av detta?
    Kan man lägga porfyr i akvariet eller innehåller det några skadliga metaller eller dylikt?

    Tips?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag skulle inte krossa skiffer eftersom det blir vassa kanter. Om du däremot hittar skiffergrus så går det utmärkt under förutsättningen att det inte är alunskiffer (innehåller kolväten). Jag vet inte om det kan finns något skumt i porfyr men fältspat, kvarts och glimmer borde ju vara ofarligt (jmf. granit). Det skulle ju vara om det finns bly i det men hur illa det är vet jag inte. Vad menar du med "större bitar"? Det går få tag på grafitfärgad sand med en kornstorlek på 2-3mm.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ChriZ

      #3
      Jag hade tänkt mig mixade bitar i storleksordningen 1 - 3 cm. Mer som kross än grus.
      Jag har sett detta i flera akvarium, och beroende på butik så kallas det svart flodgrus eller svart marmor.
      Krossbitarna är lite vattenslipade.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Kolla efter singel/grus i trädgårdsaffär, byggvaruaffärer od. Det är rätt mörkt när det är blött.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...