Hur bygger "de"/du en kulle som inredning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Hur bygger "de"/du en kulle som inredning i akvariet

    Ja ursäkta den lite töntiga frågan, men funderar över hur de som inreder karet med kullar eller "berg" gör? Kika på bilden så förstår du min fråga. Bilden har jag stulit från signaturen Victor på en brittisk sida där man inspireras av asiatisk aquascaping.

    1. Är det sand, grus eller liknande som utgör grunden i "höjderna" eller finns annat lättare material som passar att användas, exempelvis lecakulor eller liknande?
    2. Hur löser man problemet med att ihopsamlad hög av grus, i vatten tenderar att "rinna" neråt och jämnas ut med lägsta punkten, det vill säga sandbotten? Hålls det på plats av växtrötterna?.
    3. Kan man bygga i "terrasser" och hur byggs de i så fall upp, och håller avsatserna skilda åt?

    Hmmm, svårformulerat så jag blir begriplig antar jag. Hoppas dock jag formulerat mig så du/ni förstår vad jag menar. Tacksam för alla tips och idéer!
    Bifogade filer
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Thomas
    Användare
    • mars 2013
    • 89

    #2
    titta på TheGreenMachineLtd på youtube. han använder plast skenor som stöd när han bygger på höjden.

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      Thomas gav dig ditt svar James Findley använder det på The Green Machine SAMT Takashi Amano på Aqua Design Amano ... Sök upp dessa så får du svar på frågan
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • Mony
        Användare
        • december 2013
        • 187

        #4
        Denna är min favorit och inspirerade mig: http://youtu.be/d5mnyZVSDEA

        Inte på långa vägar lika fin men ett första försök.
        Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image-1244559414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,7 KB
ID: 690561

        Kommentar

        • Mony
          Användare
          • december 2013
          • 187

          #5
          Höjden kan du även bygga med upp och nervända terrakottakrukor och skifferplattor.

          Det jag har märkt, är att om man har väldigt tjockt med grus, (Juhla Blästersand) så blir det svart och illaluktande ca 2-3 cm ner efter ett tag. Det har väl förmodligen med vattencirkulationen att göra. Det var därför jag kom på det här med terrakottakrukorna. Som en bonus blev det fina grottor mellan krukorna. Skulle någon av krukorna synas, döljer du detta med en rot eller växt.

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            #6
            Tack för svar. Intressant. Återkommer när jag kollat och funderat klart. Startar troligen en egen tråd med mitt projekt framöver när jag drar igång på allvar.

            Plastskenor som Thomas hänvisar till har jag funderat på. Till och med nyttjat en gång i tiden, way back in time, då jag byggde höjder med hjälp av svenska sönderklippta silikonlimmade tvåliters glassförpackningar. En ok lösning, men idag torde det finnas mer moderna lösningar.

            Fick goda råd tidigare från Mony, tack, angående akvariet, men måttbeställer troligen ett egenlimmat för att få helt andra mått än de exempelvis akvastabil och andra erbjuder. Detta for att få djupare akvarium, en dimension som jag anar är ett underskattat mått.
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Kollade några youtube-filmer. Många fina idéer och tips där. Proffsigt, men... Såg deras plastremsor och blev mycket förvånad. Dom är ju proffs så det kan ju vara övermaga att ifrågasätta dem, men... Har dom där små lösa plastremsorna verkligen effekt? Korta och löst nersatta, helt utan förankring i något?

              Någon som testat och av egen erfarenhet vet hur/att de fungerar på lite längre sikt?
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Gjorde något liknande med plastremsor jag skar ut ur stora PETflaskor och dylikt. Tyckte det vek sig och skulle inte rekommendera det förfarandet. Jag kanske gjorde något fel, men tycker att trycket utåt av kullens tyngd viker plastflikarna ganska lätt.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Precis så tänker jag och ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte tror ett dugg på det där med deras små plastresor, må de inblandade personerna vara proffs eller inte. Strider mot "fysikens lagar". Mer än intresserad om någon påvisar att jag har fel och de rätt.

                  Tror mer på min tidigare metod med fastlimmade glassförpackningar som jag byggde i trapatser och fyllde med sand. Dolde plasten med rötter och stenar. Därtill längre klippta bitar av plast-askarna som jag sedan limmade ihop och fäste med silikon. Men idag måste det väl finnas nyare och smartare sätt?

                  Hur gör ni som "bygger höjder"?

                  ..och powersand? Den såg grov ut, ungefär som mindre lecakulor. Någon som kan berätta om "powersand"?
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  • jsv
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 51

                    #10
                    frigolit, kleta på akvariesilikon och sand på de sen rötter och grejer, går ju forma till vad som med, limma de i botten på burken sen bara, eller färdiga moduler man drar fast i botten på burken och bygger vidare på dom

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      #11
                      Klart att deras metoder funkar! Titta på tanken efter några månaders tid så ser det likadant ut. Jag har själv provat metoden
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • Camenius
                        NCS Medlem
                        • oktober 2004
                        • 233

                        #12
                        Ursprungligen postat av jsv
                        frigolit, kleta på akvariesilikon och sand på de sen rötter och grejer, går ju forma till vad som med, limma de i botten på burken sen bara, eller färdiga moduler man drar fast i botten på burken och bygger vidare på dom
                        Jo, det är lite så jag tänker. Plastremsorna tror jag inte alls på.

                        Å andra sidan är detta kanske ett så kallat "icke-problem" så länge man inte bygger för höga eller för branta "kullar"?

                        Finns inte några här på forumet som ägnar sig åt aquascaping och som vet?
                        Legitimerad Nortonist.
                        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                        Kommentar

                        • Camenius
                          NCS Medlem
                          • oktober 2004
                          • 233

                          #13
                          Ursprungligen postat av {_AquA_}
                          Klart att deras metoder funkar! Titta på tanken efter några månaders tid så ser det likadant ut. Jag har själv provat metoden
                          Njaaäää, är det så klart? Hur kan något som är löst förankrat i sand, stadga en hårt tryckande kraft uppifrån?

                          Tvivlar inte på att du fått det att fungera, men anar (oartigt nog ) att dina plastremsor inte bidrog till det lyckade resultatet, utan det mer berodde på att din höjd var ganska blygsam, eller...?

                          Vet du vad det var för slags grus som användes i videon? Såg ut som mindre leca...?
                          Legitimerad Nortonist.
                          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...