Scalare vs.Altum ....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Scalare vs.Altum ....

    En kanske konstig rubrik, men jag hittade ingen annan lämplig

    Jag är fundersam, jag har beställt lite Scalarer, två sorter om jag skall vara exact. Jag blir mycket förvirrad av handelsnamnet på dessa, och hoppades på att någon här inne kunde reda ut begreppen för mig.

    Den ena jag har beställt är listad på AT som Scalare altum "Blå honung" ( Pterophyllum sp.)

    Den andra är listad som Scalare altum "surinam red spotted" (Pterophyllum cf. altum) Enligt bilden jag såg på denna, så påminner den väldigt mycket om just Altumen, den är skrämmande lik, men om det ÄR en äkta altum, har jag ingen aning om.

    Att jag blir så förvirrad beror på att Altumscalaren väl heter just Altumscalare ( Pterophyllum altum )

    Är detta Altumskalarer, eller är det en odlingsvariant, som så många andra ? Kan Altumen ens vara blå ? (Jag har själv två blå scalarer innan, men de heter helt enkelt Blå scalare eller Pterophyllum scalare sp. blue)

    Vare sig det är Altum eller inte så vill jag ha dem. Har sett bild på båda, och blev helt kär i dem.

    Jag vet att om det är Altum, så kräver de större utrymme än den "vanliga" scalaren, det är inga problem. Men de är inte så stora när jag får hem dem (5-8cm) så de får gå på tillväxt en stund i 275 liters akvariumet, där det just nu går några Platinumbäbisar på tillväxt. (akvariumet är 55 högt, så det är ingen fara )


    Jag är mycket tacksam för svar. Så jag vet vad jag skall gå efter.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Altum och Scalarer är helt olika arter. Finns något som går under "Peru Altum", men även det är scalare. Tyvärr skiter folk ut en himla massa namn för att få det hela att låta mer exotiskt.

    P scalare OCH P altum samt P leopoldi är de tre sortern som finns i släktet.

    Kör hög akvarium direkt så får du maximal tillväxt.

    Blue scalare har lite isfärgad blå ton till färgen.
    Finns inga BLÅ altum!
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Tack för snabbt svar. Tänkte väl det, jag har då aldrig härt talas om BLÅ altum.
      Men hur är det med "Surinamen" den som är listad som Pterophyllum cf. altum ??

      Planen är att de skall ner i sclareakvariumet när de har vuxit på sig lite, det är 75 högt. Är bara ett litet problem att släppa ner "småskitar" där Har 5 scalarer där just nu, varav två är fullvuxna och de andra tre är rätt stora de med (dock ej fullvuxna) Känner inte för att köpa levande föda åt scalarena för över 2000 spänn
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Scalare altum "Blå honung" ( Pterophyllum sp.)
        förmodligen den som kallas för "Blue Honey" och det är ingen altum, hur mycket än AT vill kalla olika skalarer för altum.
        listad som Scalare altum "surinam red spotted" (Pterophyllum cf. altum)
        är inte heller en altum, utan kan vara en Pterophyllum scalare "peruvian"
        Peru skalar eller som vissa kallar dem för Perualtum, vilket de naturligtvis inte är.
        I Heiko Blehers bok Diskusbook 04 så har Bleher beskrivi en massa skalarvarianter från de olika floderna och platser i Amazonasområdet. Det finns säkert en hel del obeskrivna arter som tillhör Pterophyllum , men det finns nog bara en altum!
        Troligtvis är det många grossister och akvarieaffärer som sätter dit "altum" i fisknamnet bara för att göra skalaren attraktivare och dyrare!
        Nu har jag stuckit ut hakan och rekomderar att ni köper boken Diskusbook 04 och läser Heikos Skalarutredning. Boken finns hos Aquazoo
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Honey blue, tror jag den kallades Inte för att jag begriper vad hon8ung har med färgen blå att göra, men det blir säkert bra Snygg var den iaf

          Pterophyllum scalare "peruvian" Japp, den är det Snygg den med.

          Dyra var de också, men det är förmodligen pga. "Altum"-namnet De kostade dryga 2´hundringen styck
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          Arbetssätt...