Äppelsnäckor

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Äppelsnäckor

    Jag letar efter äppelsnäckor. Men hur tusan får man tag på dem? Hittar ingenstans
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Du får inte tag i dem någonstans! Klipp från jordbrksverket

    Äppelsnäckor (Pomacea) får inte introduceras till eller spridas i EU


    Äppelsnäckor (Pomacea sp.) är snäckor som från början inte hör hemma i Europa. Om de skulle spridas här kan de göra stor skada i naturliga våtmarker och i risodlingar. Äppelsnäckor har hittats ute i naturen i Spanien och EU har nu infört regler för att förhindra ytterligare introduktion och spridning inom EU.
    Åtgärder för att hindra att snäckorna sprids i Europa

    Mot bakgrund av utbrottet i Spanien har Europeiska kommissionen fattat ett nödåtgärdsbeslut som innebär följande för snäckor av alla arter som tillhör släktet Pomacea:

    Det är förbjudet att på något sätt skaffa snäckor från länder utanför EU, ta med snäckor i bagage, skicka snäckor med post och liknande. Du får heller inte byta exemplar med akvarister från länder utanför EU.
    Snäckor får inte säljas, bytas eller förflyttas inom EU. Tänk på att all handel och förflyttning inom Sverige därmed också är förbjuden.
    Du får behålla snäckor som du redan har hemma i akvarium.
    Du får inte släppa ut Pomacea i naturen.
    Vid import av vattenväxter från länder utanför EU ska växterna ha sundhetscertifikat som intygar att sändningen är fri från Pomacea.
    Vattenväxter som kommer från områden i EU där snäckan förekommer får endast flyttas om de följs av ett så kallat växtpass som intygar att växterna är fria från allvarliga skadegörare. För närvarande finns länk till annan webbplatsPomacealänk till annan webbplats enbart i Ebrodeltat i Spanienlänk till annan webbplats
    Om du misstänkter att Pomacea förekommer i naturen ska du omedelbart rapportera det till regelenheten på Jordbruksverket.
    Om Pomacea hittas i svensk natur kan Jordbruksverket besluta om bekämpningsåtgärder, till exempel handplockning av snäckor och ägg.

    Du hittar beslutet till höger.
    EFSA utvärderar EU:s nödåtgärder

    Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, arbetar med att ta fram ett vetenskapligt underlag om Pomacea och riskerna med spridning av de arter som är svåra växtskadegörare. EFSA har redan publicerat en rapport om möjligheterna för äppelsnäckor att etablera sig i EU. EFSA kommer att publicera en mer omfattande rapport under 2014.

    Det pågår också inventeringar i våtmarker i EU.

    EFSA:s vetenskapliga underlag tillsammans med inventeringsresultaten kommer att ligga till grund för en översyn av EU:s nödåtgärdsbeslut om Pomacea. En sådan översyn ska ske senast den 28 februari 2015. När EU-beslutet är omarbetat kommer vi på Jordbruksverket att se över våra bestämmelser.
    Snäckorna kommer från Sydamerika

    Pomacea-snäckor är växt- och algätande snäckor som lever i olika typer av våtmarker som träsk, diken, dammar, sjöar och floder. Vissa arter är svåra skadegörare i risodlingar. Andra arter är populära att hålla som prydnadsdjur i akvarier.

    Snäckorna har sitt ursprung i Syd- och Mellanamerika, delar av Karibien och sydöstra USA. Flera arter har spridit sig, via handel med växter eller avsiktlig förflyttning. I Asien orsakar Pomacea stora skador i både risodlingar och naturliga våtmarker.
    Snäckorna har spridit sig till Spanien

    I augusti 2009 hittades en Pomacea- snäcka (P.insularum) för första gången i Europa, i Ebrodeltat i nordöstra Spanien. Snäckorna har påverkat det naturliga ekosystemet och invaderat risodlingar. Bekämpningen har varit dyr och omfattande.

    Bilder på äppelsnäckor (Pomacea sp.) och ägg

    Avgränsat område för Pomacealänk till annan webbplats

    EFSA:s rapport om möjligheter för Pomacea att etablera siglänk till annan webbplats
    Bestämmelser

    Kommissionens beslut om åtgärder för förebyggande av införsel till och spridning av Pomacea-snäckor inom EUPDF

    Ring växt- och miljöavdelningen:
    036-15 50 00 (växel)
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Att sedan de tropiska Pomacea-arterna som var vanliga i handeln inte utgör något hot någonstans i Europa, hör inte hit. Det är tills vidare förbjudet - åtminstone tills förbudet har utvärderats på EU-nivå.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Större fokus borde läggas på annat än att sitta och förbjuda saker och ting hit och dit.
        Jag har haft äppelsnäckor innan och inte åt dessa några växter! Då bordede rensat sydamerika på all vegetation..
        Senast redigerad av {_AquA_}; 13 april 2014, 01:13.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Den stora art från Uruguay/Argentina som planterats ut på Filipinerna och som nu även finns i ett mindre område i Spanien äter definitivt växter. Den länsar! Och den blir dubbelt så stor som en vanlig äppelsnäcka. Men eftersom de som utrett detta i EU tror att det är svårt att skilja arterna åt eller att det följer ägg med akvarieväxter så har man förbjudit alla arter i släktet. (Ett släkte som troligen snart kommer delas upp i flera släkten.)

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #6
            Känns inte som om äppelsnäckorna hade klarat sig i den svenska ismiljön heller iofs.

            Men om man inte får sälja, är det ingen som vill LÅNA UT en snäcka till mig?

            Vilka andra färgglada snäckor finns att få tag i? Vad heter dem?

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              är det ingen som vill LÅNA UT en snäcka till mig?
              Icke tillåtet! Man får inte flytta dem till ett annat akvarium hos någon annan!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                är det ingen som vill LÅNA UT en snäcka till mig?
                Icke tillåtet! Man får inte flytta dem till ett annat akvarium hos någon annan!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Man får alltså inte förflytta äppelsnäckor alls. Så idag går det inte att få tag i dem utan att bryta mot lagen. Det finns andra snäckor om man vill ha snäckor och man får nöja sig med dessa.

                  Kommentar

                  • {_AquA_}
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 1299

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mony
                    Känns inte som om äppelsnäckorna hade klarat sig i den svenska ismiljön heller iofs.

                    Men om man inte får sälja, är det ingen som vill LÅNA UT en snäcka till mig?

                    Vilka andra färgglada snäckor finns att få tag i? Vad heter dem?
                    Köp posthornssnäckor!! Förökar sig som pesten och är fina i färg... Duktiga städare också!
                    // Nasser H

                    Följ mina projekt:

                    Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                    Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Fascinerades av Äpple-Stora Äppelsnäckor när jag var ute och plockade vattenliljor tillsammans med hustrun förra veckan (har aldrig sett så stora!!) ...om de inte förbjudits så hade jag plockat med mig några äggklaser hem.

                      Notis: Äppelsnäckorna har en enormt viktig roll i de biotoper de hör hemma i, då de både bryter ner näring så att den blir tillgänglig för andra arter/växter + är ett viktigt näringstillskott för fåglar & djur under perioder var det finns lite annan mat.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5445.jpg
Visningar: 1
Storlek: 920,2 KB
ID: 690746 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 719,1 KB
ID: 690745 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5435.jpg
Visningar: 1
Storlek: 943,9 KB
ID: 690747 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5449.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1002,6 KB
ID: 690749 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5453.jpg
Visningar: 1
Storlek: 918,6 KB
ID: 690748
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bjorn
                        Fascinerades av Äpple-Stora Äppelsnäckor när jag var ute och plockade vattenliljor tillsammans med hustrun förra veckan (har aldrig sett så stora!!) ...om de inte förbjudits så hade jag plockat med mig några äggklaser hem.
                        Var är detta någonstans?

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #13
                          Måste vara utomlands detta!
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Thailand
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Jag låser tråden p.g.a. att det har skrivits om hur man skaffar äppelsnäckor, och eftersom det är förbjudet tills vidare ska det inte diskuteras på forumet hur fel man än tycker att förbudet är.



                              MVH Joakim

                              Kommentar

                              Arbetssätt...