Projekt 500L ska bli 960L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #31
    Mycket snyggt!

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #32
      Ursprungligen postat av Marcus1979
      Nu börjar karet vara iordning.
      kommer säkert bli en del justeringar innan jag är helt nöjd men så här ser det nu.
      Riktigt nice! Har ibland svårt för Malawi kar som kan kännas rätt kala, ditt har värme och blir spännande med alla stenar! Skulle någon av de där puzzlerock modulerna kunna fungera som filtermodul?

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #33
        Tackar.

        Den modulen som sitter uppe till höger är en så kallad filtermodul. I den sitter en av streamerserna. Det är dock väldigt ont om plats så att kalla det för filter är att överdriva. Jag får precis plats med en 5cm filtermatta mellan insugsraster och pumpen. I det förra så hade jag även kapat av toppen på en av de större modulerna som igentligen inte är tänkt som filtermodul och på så sätt fick jag till en öppning i ovankant vilket gjorde det möjligt att fylla med filtermaterial och en cirkulationspump. Men jag fick aldrig riktigt till filtreringen i det. Så ur filtersynpunkt så skulle jag välja BTN alla gånger, tack vare storleken.
        Med de snedställda slimline i båda hörnen skulle jag tippa på att jag har en filtervolym på sammanlagt 25L. Det funkar bra för vattnet är kristallklart och som det verkar så har jag fått till cirkulationen utmed botten rätt bra oxå för än så länge har det inte samlats skit någonstans.

        Nu ska det bara i ett 40-tal fiskar till så det inte ekar så tomt. =)
        960L Malawi

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #34
          Det går trögt...

          Det är konstigt att det alltid går med full fart fram till att fiskarna är i. Sen går det desto trögare att avsluta resten av projektet. Idag har jag iaf målat första lagret svart färg på den delen av kortsidorna som har filterkammare och moduler. Använder en halvmatt färg för att det skall gå ihop med den betsade panelen. Gör det av två anledningar, den ena är att jag tycker det är fult att se på baksidorna. Den andra är att jag har sol som lyser rakt in på de båda kortsidorna under FM & EM vilket skapat en del algproblem i tidigare kar, framförallt i filterhörnen.

          Mvh/Marcus

          (Ena bilden hamnar upp och ner av någon oförklarlig anledning)
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Marcus1979; 01 maj 2014, 20:27.
          960L Malawi

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #35
            Du borde ha kört med kontaktpapper .. jag har gjort det på mitt akvarium vid sidan och det sitter hur bra som helst!!! Finns i matt också... Snabbt och enkelt spara dig sj tid
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #36
              Ja det var en annan som tipsade om det oxå. Dock hade jag färg och penslar hemma och jag ämnar inte flytta på modulerna inom den närmaste tiden så det blev en snabb och billig lösning som dessutom är säker mot mina små barns flinka fingrar... =)
              960L Malawi

              Kommentar

              • Marcus1979
                Användare
                • januari 2003
                • 404

                #37
                Slang till streamer

                Har idag monterat slang på utblåsen på mina streamers. Detta av två skäl.
                Om jag "trär in" utblåset i urtaget i modulerna så har det en tendens att skapa missljud då vibrationerna sprider sig i modulen. Det gör även att pumpen, (som har insug runt om) ibland suger med sig lite luft då den hamnar för nära ytan, vilket oxå skapar oljud.
                Köpte därför poolslang på Hornbach med innerdiameter 40mm, samma som yttermåttet på utblåset. Så nu har jag en mjuk slang mellan pump och modulvägg vilket ger tystare gång eftersom jag kan ha pumparna längre ner. Kostnaden för slangen var 30kr/meter så fast jag tog extra för att vara säker på att det skulle räcka landade denna investering på överkomliga 13kr.
                En bonuseffekt var att den som sitter i filterhörnen nu inte längre "tjuvar" vatten vid sidan av utblåset utan drar mer nerifrån så flödet genom filtermaterialet blir större.
                Bifogade filer
                960L Malawi

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #38
                  Efter ett par månader med karet igång så är jag nu några erfarenheter rikare.

                  På den positiva listan:
                  Fiskarna växer mycket snabbare i så stort kar.
                  Ett rejält UV-filter håller både alger å sjukdomar borta vid nystart även om man inte är jätteseriös i alla steg.
                  Fiskarna visar riktigt kul/naturliga beteenden när storleken gör att fler hamnar av samma art kan tar revir.

                  På den negativa sidan:
                  Om man inte är noggrann med rengöringen vid monteringen av modulerna mot slimline får man vackert tömma karet å göra om å göra rätt för att dom lossnar.
                  Två raster är i minsta laget när man har streamers på 4500L/Tim i en modul. Minsta blad som täcker en del av insuget gör att vattennivån sjunker å pumparna suger luft. Så tre raster är att föredra.
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Marcus1979
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 404

                    #39
                    Bilder

                    Halvdåliga mobilbilder men en liten hint om hur dom ser ut.
                    Bifogade filer
                    960L Malawi

                    Kommentar

                    Arbetssätt...