I valet och kvalet akvastabil eller juwel 400?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skaulu
    Användare
    • april 2014
    • 4

    I valet och kvalet akvastabil eller juwel 400?

    Hej!

    Jag ska inhandla ett akvarium och tänkte mig försöka mig på Malawiciklider har bara haft akvarium med tetror,scalarer och sydamerikanska ciklider förut så nån som har tips om vad man ska välja för tank? och vattenflöde ska väl vara rätt så bra till Malawi?
    kommer bli kul att starta på nytt helst för ungarna mina
    så vad tycker ni skulle vara bäst Akvastabil Mark II 360 eller Juwel rio 400?
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Hej och Välkommen!

    Kan tyvärr inte hjälpa dig i denna frågan men det kommer säkert nån som kan, har aldrig haft denna typen av kar innan.
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • PiaJo
      • januari 2011
      • 1744

      #3
      Hej och Välkommen!

      Kan tyvärr inte hjälpa dig i denna frågan men det kommer säkert nån som kan, har aldrig haft denna typen av kar innan.
      ----------------------------------
      /PIA

      Kommentar

      • Skaulu
        Användare
        • april 2014
        • 4

        #4
        Ok tack !
        Ja man får hoppas nån har en aning , men tror man måste byta ut eller kompletera pumpen i Juwel akvariet om jag int är helt ute och cyklar
        ska bli kul och bli ciklidnerd
        Senast redigerad av Skaulu; 10 april 2014, 13:38.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Välkommen!

          Jag har ingen koll på dom burkarna direkt men när det gäller cirkulationen så är det viktiga att det är bra snurr på ytan så att det blir bra syresättning. Det kan man åstakomma genom att köpa en streamer. Då får du bra snurr på vattnet utan att det blir så pass mycket fart på det att fiskarna får stå och simma mot strömmen (vilket ser jättetrist ut, man vill ju att fiskarna ska röra sig "naturligt" i burken)

          Kommentar

          • Skaulu
            Användare
            • april 2014
            • 4

            #6
            Ok det blir nog mycket man får lära sig innan allt blir som man tänkt sig, tänkte snickra ihop en egen bakgrund åxå så fåse hur det blir får väl slänga upp en bild sen......tur det finns folk som kan det här som man kan fråga om råd

            Ojojoj kollade lite snabbt på cirkulationspumpar det var ju en djungel i det åxå
            Senast redigerad av Skaulu; 10 april 2014, 16:32.

            Kommentar

            • Thörre
              Användare
              • april 2013
              • 44

              #7
              Stora skillnaden är väl storleken, 360l mot 450l.
              Akvastabil är snygga och moderna, juwel är lite tråkiga men smälter ändå in någorlunda bra.

              Men jag hade kört på Juwel pgr av storleken.

              Jag gjorde så här, köpte ett ocean akvarie på 450l men valde till Juwels bänk istället och en täckande plast ramp (aquael eller nått). Anledningen var att bänken till Juwel är högre än dom flesta andra (80cm vs 60cm tror jag) så karet kommer upp lite. Sen slipper jag det inbyggda filtret som bara är jobbigt att riva bort och som jag vill slippa betala för. Komplett blev detta billigare än ett Juwel paket men ser likadant ut.

              Edit, Kollade dagens priser.
              9375kr för Juwel mot 6395kr för mitt paket.
              Senast redigerad av Thörre; 10 april 2014, 18:37.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av Thörre
                Stora skillnaden är väl storleken, 360l mot 450l.
                Akvastabil är snygga och moderna, juwel är lite tråkiga men smälter ändå in någorlunda bra.

                Men jag hade kört på Juwel pgr av storleken.

                Jag gjorde så här, köpte ett ocean akvarie på 450l men valde till Juwels bänk istället och en täckande plast ramp (aquael eller nått). Anledningen var att bänken till Juwel är högre än dom flesta andra (80cm vs 60cm tror jag) så karet kommer upp lite. Sen slipper jag det inbyggda filtret som bara är jobbigt att riva bort och som jag vill slippa betala för. Komplett blev detta billigare än ett Juwel paket men ser likadant ut.

                Edit, Kollade dagens priser.
                9375kr för Juwel mot 6395kr för mitt paket.
                Haha intressant! Då har man ändå ett par tusingat över till annan teknik ju!

                Kommentar

                • Mony
                  Användare
                  • december 2013
                  • 187

                  #9
                  Jag har ett nytt akvastabil och två gamla Jewel. Skillnaden jag ser är bänkarna. Akvastabils bänkar är STABILA! Träet är gediget och tungt. Mina Jewelkar är lättare och byggda med spånplattor.

                  Spånplattorna har svällt med tiden och på flera ställen har listerna runt om lossnat. Hyllplanen flisar sig lite när jag flyttar om hyllplanen, eftersom kanterna är "råa".

                  Skruvar och träpluggar är också dessutom mera gediget på Akvastabil. Ovanlocket, som akvariet står på, sitter bara fast med träpluggar på båda mina Jewelkar, men sitter med rejäla skruvar på mitt Akvastabil.

                  Thörre hade valt den mindre storleken, men jag säger tvärtom - köp den stora!
                  Jag började med 165 liter, köpte ett 400 liter och kort därefter ett 720 liter.

                  Jag har ett nytt akvastabil och två gamla Jewel. Skillnaden jag ser är bänkarna. Akvastabils bänkar är STABILA! Träet är gediget och tungt. Mina Jewelkar är lättare och byggda med spånplattor.

                  Spånplattorna har svällt med tiden och på flera ställen har listerna runt om lossnat. Hyllplanen flisar sig lite när jag flyttar om hyllplanen, eftersom kanterna är "råa".

                  Skruvar och träpluggar är också dessutom mera gediget på Akvastabil. Ovanlocket, som akvariet står på, sitter bara fast med träpluggar på båda mina Jewelkar, men sitter med rejäla skruvar på mitt Akvastabil.

                  Thörre hade valt den mindre storleken, men jag säger tvärtom - köp den stora!
                  Jag började med 165 liter, köpte ett 400 liter och kort därefter ett 720 liter.

                  Kommentar

                  • Skaulu
                    Användare
                    • april 2014
                    • 4

                    #10
                    Jo har haft ett 500L tidigare och märkte att det är mer lätt skött med ett stort så blir inget under 300L iaf synd att utbudet här uppe i norr är så dåligt så man inte kan vara och se dom IRL men tack för tipsen kanske blir ett Akvastabil om det är stabilare byggt
                    Tusen tack för alla svar!
                    sen blir det väl en massa följd frågor om fisk och annat när man är en newbie

                    Trevlig helg alla!!

                    Kommentar

                    • Thörre
                      Användare
                      • april 2013
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Skaulu
                      Jo har haft ett 500L tidigare och märkte att det är mer lätt skött med ett stort så blir inget under 300L iaf synd att utbudet här uppe i norr är så dåligt så man inte kan vara och se dom IRL men tack för tipsen kanske blir ett Akvastabil om det är stabilare byggt
                      Tusen tack för alla svar!
                      sen blir det väl en massa följd frågor om fisk och annat när man är en newbie

                      Trevlig helg alla!!

                      Jag tycker med att du ska satsa på det större av dom två.
                      Det är ändå det som räknas för fiskval och hur lätt skött det är.

                      Även om akvastabil är stabilare i möbeln så är ju inte Juwel på nått sätt dålig. Det håller för vad det är gjort för och sväller gör det enbart om det ligger vatten många timmar på samma ställe vilket inte inträffar om inte något går fel och då har du större problem än att möbeln har svällt. Mitt 180l Juwel är lika fint idag som för 8 år sen då jag köpte det.

                      Priserna jag nämnde kommer ifrån pwss.nu och det kan du få skickat till dig utan problem. Smidigare att få det hem till dörren på en pall än att åka till en affär och hämta.

                      Trevlig helg

                      Kommentar

                      • Tunnanders
                        Användare
                        • juni 2013
                        • 7

                        #12
                        Hej! Köpte nyss ett Rio 300 och det var inga träpluggar till den bänken utan riktigt stora skruvar... Akvastabil har jag ingen erfarenhet av.
                        Lycka till!!

                        Mvh Anders

                        Kommentar

                        • Joakim Birgersson
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 202

                          #13
                          Har ett Juwel Rio 400 och skulle nog tittat vidare på ett Akvastabil. Kolla in Juwels special mått på lysrör innan du slår till. Här finns lite fler synpunkter.
                          Har med stor behållning läst om erfarenheter här på forumet och fått många goda råd. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter från de senaste månader då jag startade upp mitt 450 liter Tanganyika kar. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68368-%C5terfall-p%E5g%E5ng/page8 NCS Forum **** Härligt forum med en mycket


                          Lycka till med vad Du köper. Kul att vara tillbaka i hobbyn
                          720 l. Malawi mbuna
                          720 l. Tanganyika
                          112 l. Yngel och karantän

                          Kommentar

                          • Mreque
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 348

                            #14
                            Juwel är bra men väldigt dyra, Akvastabil är mer prisvärt och absolut likvärdig kvalisort.

                            Köp ett större akvastabil ?

                            Juwel är bra men väldigt dyra, Akvastabil är mer prisvärt och absolut likvärdig kvalisort.

                            Köp ett större akvastabil ?

                            Ursprungligen postat av Mreque
                            Juwel är bra men väldigt dyra, Akvastabil är mer prisvärt och absolut likvärdig kvalisort.

                            Köp ett större akvastabil ?

                            Juwel är bra men väldigt dyra, Akvastabil är mer prisvärt och absolut likvärdig kvalisort.

                            Köp ett större akvastabil ?
                            Fina dubbelposter det blir idag då!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...