Spinkiga Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Spinkiga Golden

    Mina Golden blir bara smalare och smalare. När jag slänger i mat är de där och det ser ut som de äter. Jag ger Aquatic Chiklid energy food och mini-sjunkfoder som jag köpte i en vanlig plastburk utan etikett hos Stoby Ciklidaffär.

    De har blivit smalare sedan de fick flytta in i mitt nya 720 liters kar. Tar de andra fiskarna maten? Har de någon sjukdom? (de är pigga och sånt annars). Gillar de kanske inte min mat?

    En golden hona tuggar dock.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av Mony
    Mina Golden blir bara smalare och smalare. När jag slänger i mat är de där och det ser ut som de äter. Jag ger Aquatic Chiklid energy food och mini-sjunkfoder som jag köpte i en vanlig plastburk utan etikett hos Stoby Ciklidaffär.

    De har blivit smalare sedan de fick flytta in i mitt nya 720 liters kar. Tar de andra fiskarna maten? Har de någon sjukdom? (de är pigga och sånt annars). Gillar de kanske inte min mat?

    En golden hona tuggar dock.
    Dom får väl inte i sig tillräckligt mycket mat helt enkelt. Hur stora är dom?

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      2-5 cm.

      Hur ska jag göra för att de ska få i sig mer mat?

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Ge de frysta mysis och krill. Kan hända att de motionerar mer i stora karet.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Mony
          2-5 cm.

          Hur ska jag göra för att de ska få i sig mer mat?
          Om dom går ihop med större fiskar brukar små fiskar ha svårt att hinna få någon mat. Matar du mer kanske dom andra fiskarna blir feta. Jag brukar försöka få upp dom i lite storlek innan jag släpper dom i en större burk.

          Kommentar

          • lefay
            Användare
            • februari 2014
            • 7

            #6
            Ge NLS via pepparkvarn.
            Lite grann, och kolla hur mycket det skitar ner.
            Alla får när man gör så.
            Men också karet

            Kommentar

            • perik9
              Användare
              • april 2002
              • 161

              #7
              Om du kan få tag i lite laxfoder som inte är för fet, den ska vara ljusbrun storlek 0,1- 0,2 eller någon sorts granulat lite beroende vad du mer har för fisk så att dom inte blir broilers, och finare sand på botten, inget grus modell större så fodret åker där i.
              Golden betar ju inte av alg mattan som dom flesta så kallade Mbuna gör, dom lever mycket djupare och äter främst små kräftdjur o molusker så dom behöver lite mer kraft.
              Perran

              Kommentar

              Arbetssätt...