Cryptoheros nanoluteus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Cryptoheros nanoluteus

    Efter första lek har jag fiskat upp drygt 20 stycken yngel resten fick gå kvar. Jag ville lära mig hur de fungerar, som föräldrar och tillväxt mm. Det verkar som överlevnaden på yngel är låg. De fick artemia och bra vatten i båda akvarierna. I stora akvariet finns inga kvar. I yngelakvariet finns bara några stycken. Mitt fel var att blanda Guianacara geayi yngel med nanoluteus i samma akvarium (samma storlek), de har inte samma temperament och aptit, nanoluteus växer inte lika snabbt (förutom ett par fiskar som är störst i karet). Guianacaror växer och är nästan jämnstora, verkar vara en tåligare art.
    Man lär sig.
    Det var länge sen jag odlade ciklider och det gick bra då.
    Jag har "tränat" på andra fiskar, som pseudomugil furcatus i höstas och deras yngel blev till mycket fina fiskar.
    Har någon erfarenheter av Cryptoheros nanoluteus yngel? Vad har jag missat? Så jag kan göra rätt nästa gång.
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Jag är ledsen Ewa, jag har tyvärr inte mycket erfarenhet gällande nanoluteus, jag hade en ganska gulaktig Cryptoheros variant i början av 90'talet som ynglade av sig regelbundet.
    Men jag tror nog att det snarare var Cryptoheros septemfasciatus jag hade, minns att honans lekdräkt var ganska häftig då hela huvudet blev svart samt de 2 undre fenorna som också blev svarta.

    Odlings experterna svarar nog snart på din fråga
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Tack Kawasa, vi väntar på experterna.
      Kan vara vatten värden som krånglar eller nåt. Första leken är alltid lärorik.
      Mina har ungefär samma färg under leken, svart/gul med svarta ögon. Jag föredrar färgerna när de återhämtar sig efter lek/yngelvård då är de gröna, skiftar i alla gröna nyanser, och det finns inte så mycket fisk som är gröna med blå ögon. Tyvärr har jag inte hittat någon bild på nätet av det gröna utan alla verkar fascineras av det svart/gula.
      Fiskarna växer och snart får de sina "vuxna " färger.
      Ha det gott

      Kommentar

      • Jgunners
        Användare
        • juni 2013
        • 41

        #4
        Hej! Tänkte bara höra med er om man kan hålla den här arten i ett 110 liters? Något bra sällskapstips åt dom i så fall? Mvh Jimmy

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ett par skulle nog fungera. Men inte flera par. Mina går i ett 200 liters med en vildform av svärdbärare

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Jgunners
            Hej! Tänkte bara höra med er om man kan hålla den här arten i ett 110 liters? Något bra sällskapstips åt dom i så fall? Mvh Jimmy
            Tror nog det är för litet, risken är att dom kommer vara väldigt skygga!

            Jag har 6 par, varav Inga går I mindre än 200L.

            Största hanen är nog 14-15 cm..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Jgunners
              Användare
              • juni 2013
              • 41

              #7
              Okej. Men 14-15 cm? Der skulle väl vara den minsta cikliden från CA med max 8 cm? Blir dom de dubbla förstår jag att de blir trångt i 110. Hmm ska man behöva göra om i 240:t kanske då.....:/

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • mars 2013
                • 457

                #8
                Min hane är stor , ca 13-14 cm, betydligt större än honan. Jag tror att 200 liter är minimum. Möjligen 160 liter då 40 x 40 x 100cm. Men helst större.
                Fiskarna är rätt lugna och inga snabba simmare, men behöver en del plats. Snälla mot andra fiskar, utom vid lek, då jagar de bort allt levande. Har de yngel som vallas runt då är deras revir där de befinner sig. Just nu möblerar de om akvariet, stora sanddynor mot framsidan ;-)

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Jag tror fortfarande att du skulle kunna testa ett par i ett 110 liters till att börja med, om det inte fungerar är det ju bara att göra i ordning det stora karet sedan. Med mycket växtlighet och inredning kan det mycket väl fungera.

                  Sedan lär du ju inte få tag på fullvuxna fiskar direkt...

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Jgunners
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 41

                    #10
                    Okej. Jag får fundera över detta ett tag. Tråkigt om det blir misslyckat. Men om man köper 4 el 6 och låter dom para ut och sen gör sig av med resten? Brukar dom bråka mycket sinsemellan i par? Kanske nån vildform av platy eller nån limia kan funka som sällskap? Eller är dom bra på att snappa yngel?

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #11
                      Du kan köpa ett par från början tycker jag. De är snälla och låter mindre fiskar vara ifred utom när de har yngel. Platy yngel kommer kanske att försvinna. Köper du fler är det lätt att sälja eftersom de är rätt ovanliga. De bråkar inte som par utan är snälla och rätt långsamma, tänker efter innan de äter.... hos mig har de valt ett revir och håller till där med ommöbleringar. Jag har bara ett par.

                      Kommentar

                      • Jgunners
                        Användare
                        • juni 2013
                        • 41

                        #12
                        Det låter bra. Gäller bara att få tag i dom också. Ska ta tag i att göra om i baljan när jag kommer hem om nån månad.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...