Nysläppta yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Nysläppta yngel

    Min ena malawihona släppte igår ett yngel och nu såg jag 2 . Så bara en tidsfråga tills resten kommer .
    Jag lade över henne i ett 50 literskar i förrgår där hon går ensam med ynglen.
    Eftersom jag är färsk när det gäller just malawi så ett par frågor.
    När ska jag börja släppa i mat till ynglen ?
    Var iväg idag och skulle köpa artemia för att kläckas men dom fick inte in det förrän på Torsdag .
    Och hur länge bör man ha honan kvar hos ynglen ? för hon käkar väl inte upp dom,hon har ju inte käkat på 3 veckor.
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Börja mata så fort hon spottat dem, det märks tydligt på ynglen när de är intresserade av mat och då är det bara att mata på. Smula ner något kvalitativt flingfoder eller något annat torrfoder tills du får artemia, de klara att ta det direkt så länge man lyckas få det smått nog. Jag har inte varit med om att en hona ätit upp sin yngel så du kan gott låta henne gå kvar en vecka. De brukar äta upp sig riktigt snabbt när de får gå kvar hos ynglen sådär.

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Tack för ditt svar Pierre !
      Hade tankar på att mortla Tropical`s Spirulina Super Forte tills Fredag när Artemian är kläckt.
      Hoppas att det är som du skriver att honan låter dom vara(tror det med) så hon får äta upp sig innan hon släpps ner till rovdjuren.

      Kommentar

      Arbetssätt...