Hur ofta kan Ciklider leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Hur ofta kan Ciklider leka?

    Som rubriken lyder har jag lite funderingar på hur ofta Malawiciklider kan leka vid friska och fina förhållanden?
    Om honan avbryter ruvandet, (om hon går hela tiden så brukar ju bli något tagna vilket bör fördröja ny lek) hur snabbt kan det då komma lek igen? Producerar hon ägg hela tiden eller är det en fortplantningscykel som styr detta?
    Skiljer ju en hel del mellan de olika släktena/arterna, är detta bara en fråga om trivsel eller en rent fysisk skillnad i hur kort ev. cykel dom har?
    Vad är era erfarenheter och är det ngn som kanske t.o.m. har fakta gällande fiskanatomi?

    Mvh-Marcus
    960L Malawi
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Ingen som vågar sig på ett svar? =)
    Om jag omformulerar frågan till mer erfarenhetsmässigt: Vad är den kortaste tid som ni haft mellan två lek på samma hona?

    Mvh/Marcus
    Senast redigerad av Marcus1979; 31 mars 2014, 12:50.
    960L Malawi

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      Jag vet inte hur experterna gör, men för mig är det svårt att veta om det är samma hona eller en annan hona som "blir på smällen".
      /Också nybörjare

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #4
        Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det gick mellan lekar och hur länge Malawi honor ruvar.
        Men det beror nog på förhålanden antal individer och art. Troligtvis leker fiskarna
        betydligt oftare i ett akvarium än i det vilda.
        Just nu har jag ett gäng Oreochromis mossambicus (inte malawi ciklider men afrikanska munruvare)
        som räknas som fiskarnas kaniner. De har en lekcykel på ca 4 veckor och av dessa ruvar de i 2.
        Jag har lite andra djur i akvariet så ynglen lever max 4.5 dagar. Så det kan nog vara lite längre om ynglen får gå kvar.
        Sedan kan det nog gå i perioder med några lekar tätt efter varandra för att sedan ta ett längre uppehåll.
        Men de funkar inte som varesig klocka eller kalender.
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • poujac
          Användare
          • maj 2006
          • 170

          #5
          Den korteste tid jeg har haft er på Eretmodus cyanostictus .
          Her havde jeg 2 par som gennem en længere tid gav tilsammen 1,5 kuld á 30-35 unger om måneden. ( ca. et kuld unger hver 20. dag.)
          Det vil sige ca. 40 dage mellem leg
          Totalt blev det 700-800 unger i den tid jeg havde dem.
          Nu er Eretmodus cyanostictus også biparental mundruger hvilket måske kan giver en forskel.
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av Marcus1979
            Ingen som vågar sig på ett svar? =)
            Om jag omformulerar frågan till mer erfarenhetsmässigt: Vad är den kortaste tid som ni haft mellan två lek på samma hona?

            Mvh/Marcus
            Ofta så blir honan sliten och ful om det leker ofta. En hel del blir krokiga. Om de får vila ca tre månader mellan lekarna så klarar honan sig bra. En del honor leker alldeles för ofta och då får man ta bort dem eller hanen så att de får vila ett tag.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            Arbetssätt...