Amatitlania sp. "honduras red point" Lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • april 2013
    • 228

    Amatitlania sp. "honduras red point" Lek?

    Hej

    Hur stora är dessa när de blir könsmogna? Har ett par som är ca 6 cm, de har bosatt sig bakom stora roten i akvariet. Där vaktas det och grävs. Honan ser man bara till som hastigast när hon rusar ut för att ta en matbit, sen snabbt tillbaka. Hanen håller också till där, men patrullerar området runt omkring.

    Kan de har lagt rom? Roten är stor och insynen är noll. Det är omöjligt attt se vad som försigår.
    Charlotte & Anders

    720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Min erfarenhet av Amatitlania generellt är att de blir könsmogna ganska mycket innan de når fullvuxen storlek, med tanke på det beteende du beskriver så är jag rätt säker på att de lagt rom
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Charlotte
      Användare
      • april 2013
      • 228

      #3
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Min erfarenhet av Amatitlania generellt är att de blir könsmogna ganska mycket innan de når fullvuxen storlek, med tanke på det beteende du beskriver så är jag rätt säker på att de lagt rom
      ja, det tror jag med. Frågan är om de lyckas att vårda dem om vi låter dem vara kvar i karet? Är de duktiga på att vakta sina avkommor. Vill inte gärna börja rota i karet. Vet ju inte om de är "kläckta" ännu.
      Hur lång tid tar det tills rommen är kläckt?
      Charlotte & Anders

      720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Dom är grymma föräldrar, men sen precis som alltid så finns det mycket som spelar roll och som beror på förhållandena i karet.
        Finns det mycket annan fisk i karet? Som exempelvis levandefödare, tetror, andra ciklider etc. Finns nattbelysning? Eller släcks karet helt på natten? Finns det gömställen osv. Allt det spelar roll gällande ynglens överlevnad, jag har aldrig varit någon odlare av ciklider men just zebra yngel har en fantastisk förmåga att överleva.
        Räkna med några dagar innan äggen kläcks och ytterligare några innan de blir frisimmande
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Har du bilder på skönheterna?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Som Kawasa nämner är HRP:s grymt duktiga föräldrar, och i den storleken är de könsmogna. De fyra par jag har här hemma (Rio Monga-varianten) lekte också väldigt tidigt. Dock förbättrar de yngelvården efter någon lek väldigt mycket. Den första kullen jag lät vara kvar i karet blev ganska snabbt uppätna som frisimmande. Nu simmar de dock yngel i alla möjliga storlekar trots ett relativt litet kar, fyra lekpar, två bonushanar och 15-20 Limia perugiae.

            Kommentar

            • Charlotte
              Användare
              • april 2013
              • 228

              #7
              Oj oj oj, nu kryllar det av små yngel bakom roten! Nu får man hålla tummarna för att de inte blir mat... De har många gömställen, så det kanske går vägen.
              Charlotte & Anders

              720 liter x 2 Malawi
              375 liter x 2 Malawi
              500 liter Malawi
              180 liter Malawi
              100 liter Guppy
              140 liter x 6 yngel
              64 liter x 4 yngel

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Som jag misstänkte, grattis vad kul, jag håller tummarna härifrån
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • Charlotte
                  Användare
                  • april 2013
                  • 228

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kawasa
                  Som jag misstänkte, grattis vad kul, jag håller tummarna härifrån
                  Tackar, tackar

                  Övriga fiskar sitter klistrade i hörnet, bortjagade av ihärdigt vaktande föräldrar. Det ser ut att vara massvis av små yngel.
                  Charlotte & Anders

                  720 liter x 2 Malawi
                  375 liter x 2 Malawi
                  500 liter Malawi
                  180 liter Malawi
                  100 liter Guppy
                  140 liter x 6 yngel
                  64 liter x 4 yngel

                  Kommentar

                  • Charlotte
                    Användare
                    • april 2013
                    • 228

                    #10
                    Tyvärr verkar det som att ynglen har blivit uppätna. Misstänker att pappan är boven i dramat. Han verkar vilja bilda ny familj iallafall.
                    Känns svårt att plocka upp dem ur karet som innehåller mycket växter och rötter, fast det är nog försent nu ändå. Hoppas att det kommer nya.
                    Charlotte & Anders

                    720 liter x 2 Malawi
                    375 liter x 2 Malawi
                    500 liter Malawi
                    180 liter Malawi
                    100 liter Guppy
                    140 liter x 6 yngel
                    64 liter x 4 yngel

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #11
                      Inget att oroa sig för, dessa firrar är riktiga lekmaskiner! Att första leken inte gick 100% är nog inte så ovanligt, vad matade du småttingarna med för något när de var frisimmande?
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Charlotte
                        Användare
                        • april 2013
                        • 228

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kawasa
                        Inget att oroa sig för, dessa firrar är riktiga lekmaskiner! Att första leken inte gick 100% är nog inte så ovanligt, vad matade du småttingarna med för något när de var frisimmande?
                        De fick yngelmat NLS, ett väldigt finmalet pulver. Har inte testat detta innan, mer än till endlers yngel. Kanhända att de lyckats plocka "böset" från räkmixen också.
                        Charlotte & Anders

                        720 liter x 2 Malawi
                        375 liter x 2 Malawi
                        500 liter Malawi
                        180 liter Malawi
                        100 liter Guppy
                        140 liter x 6 yngel
                        64 liter x 4 yngel

                        Kommentar

                        Arbetssätt...