Troligen rom eller ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Troligen rom eller ?

    Såg att mina ( skratta inte nu ) Pseudotropheus flavus började leka i Fredags men fick inte sett hela leken utan fick lämna hemmet.
    Kom sedan hem på Söndagen och såg att honan inte syntes till.
    Hon äter inte och hanen blir rabiat när hon väl kommer fram och jagar henne aggressivt.
    Tycker mig kunna se att hon blivit lite fläkt på ett par ställen.
    Min tanke nu är att åka och köpa en hona till så hon ev. får vara ifred(till viss del)
    Bör jag flytta henne redan nu ?Hade tänkt att ta upp henne efter kanske ca. 15 dagar?
    Sen ser jag inte att hon har något i munnen,typ att hon får en utbuktning under hakan.
    Så kan det bero på att hon bara har ett fåtal rom, så att det inte är någon ide att flytta henne ?
    Eller kan det vara så att det inte syns lika dant på alla fiskar?
    Är som sagt ny på Malawi så kanske någon med erfarenheter kan besvara mina frågor ?
    Lite långsökt nu men har 3 st. Synodontis Petricola och har hört talas om att dom har en förmåga att störa andra fiskar när dom leker och lämnar rom efter sig som munruvare tar,som sagt långsökt?

    Mvh
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    #2
    Såg nu ikväll att honan åt som bara den ( typiskt efter mitt inlägg )
    Kan gissa mig till att hon antagligen hade väldigt få romkorn i munnen,eller att hungern tog över. Hon bör ju haft något i munnen eftersom hon inte ätit på 6 dagar.
    Ska ändå göra som jag tänkt innan att köpa minst en hona till.
    När jag ändå är DÄR !
    Jäkligt illa att vissa handlare bara säljer endast PAR, när dom flesta arterna rekommenderas att hålla 1 hane + 2-3 honor.
    Förstår att det har med beståndet att göra men som säljare så borde man själv kunna ställa dessa kraven när man köper in fisk att man köper 30% hanar och 70% honor ?
    Är väldigt många arter , inte bara Malawi utan även Dvärgciklider och Tanganyika som mer eller mindre kräver denna könsfördelning för att man inte ska få en masslakt i akvariet.

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Borde jag tagit ut honan?,För nu har hon garanterat spottat( om det nu fanns något) ,är som sagt framme och äter med glupskande aptit.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Vid första leken brukar honan äta upp äggen så det är inget konstigt med det. Hade du flyttat på henne hade hon säkert spottat eller ätit upp äggen ändå pga stress.

        Kommentar

        • Charlotte
          Användare
          • april 2013
          • 228

          #5
          Hon kan behöva träna nån eller några gånger innan det lyckas. Vi har en C. parvus som tuggat ett par gånger, men inte lyckats gå hela vägen. Har en känsla av att de leker för tidigt, innan de är tillräckligt vuxna för att fixa det.
          Charlotte & Anders

          720 liter x 2 Malawi
          375 liter x 2 Malawi
          500 liter Malawi
          180 liter Malawi
          100 liter Guppy
          140 liter x 6 yngel
          64 liter x 4 yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...