Maisoni Zebra lite funderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Maisoni Zebra lite funderingar...

    Köpte denna söndag några Maisonizebror i Nol trots sitt våldsamma rykte. Ju mer jag läser om dem så blir jag inte riktigt klok på dessa..

    Denna oerhört vackra. & mäktiga Zebra innefattas så vitt jag vet i Metriaclimasläktet men efter att ha sett baddare säkert runt 18cm så slås jag av hur mkt större denna är än övriga Metriaclima. Om jag nu är rätt ute är dessa fiskar från Chilumba, ligger det något i detta? Jag har sett att dom gärna gnager i sig alger från mina moduler i karet, är dom Aufwuchsätare med som övriga Metriaclima?

    Kent varnade mig att dom kan vara riktigt elaka men än verkar det gå bra. Dom har rätt gott om utrymme i mitt 720 och har sällskap av Cyrtocara moorii , Copadichromis Crysonotus White blaze, Golden, Aulonocara Firefish samt Copadichromis borleyi Kadango Redfin. Några utbölingar i form av Cyprichromis leptosoma Jumbo håller Malawina tillfälligt sällskap och trots dessas lilla storlek är dom Top dog i karet.

    Cyprichromisarna ska sen i mitt tanganyikakar när det blir klart.

    Till sist en åsikt, hur många arter tycker ni rent spontant att man kan köra i ett 720?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag tycker att det är lagom med 2-4 arter. Har man två större grupper och sen några par av ett par andra arter ser det inte så stökigt ut.

    Jag har ingen erfarenhet av maisoni zebran, men den är riktigt snygg!

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #3
      Firefishgruppen kommer bli stor med tiden eftersom jag har ca 25 yngel av dessa. Lite fler Golden vore också snyggt. Osäker är jag dock på vad jag skulle ersätta Cyprisarna med. Funderar på Makokola eller någon Trevawase OB eller MC...

      2-4 arter är lite i underkant i mitt tycke då karet ändå är så stort. 5, max 6 tror jag men det får framtiden utvisa. Det vore iaf intressant om nån hade mer info om Maisonin.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Jag håller med Erik om antal arter. Man vill ju inte skapa en "soppa".
        Jag alltid fallit tillbaka till få arter men många av varje blir ofta snyggas.
        Metriaclima varianter som matas flitigt blir stora.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        Arbetssätt...