Nytt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tunnanders
    Användare
    • juni 2013
    • 7

    Nytt akvarium!

    Hej!
    Är på väg att köpa ett Juwel Vision 240 men har ingen erfarenhet av välvda akvarium.. Vill gärna ha synpunkter både bra och dåliga.

    Tack på förhand..

    Anders
  • Thörre
    Användare
    • april 2013
    • 44

    #2
    Jag får för mig att det blir svårare att skrapa rutan. Dvs att man får skrapa i sidled istället för upp o ner och borde kunna ge mer repor med tiden pgr av det.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag har aldrig ägt nån sån burk men får för mig att det blir brytningar i en välvd ruta?

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Jag har aldrig ägt nån sån burk men får för mig att det blir brytningar i en välvd ruta?
        Det blir brytningsfel i en rak ruta också om du inte tittar i exakt 90 graders vinkel mot den. Så sitter man framför akvariet och tittar in i hela akvariet blir det brytningsfel i över 90% av synfältet.

        De flesta akvarium med välvd framruta har ju ganska liten välvning så det borde inte bli mer synbart fel än vilket akvarium som helst.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Välkommen till forumet. Jag tycker det är snyggt med välvda rutor, jag upplever inte att brytningarna är något som stör
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Fiskar ser väldigt konstiga ut i välva akvarier vad jag har fått uppleva... Hade kört på juwel lido 200 istället
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • ThomasK
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 286

              #7
              Jag har 2 st. akvarier med välvd ruta, i vissa vinklar kan fiskarna få ett annorlunda utseende i form av att de blir långa eller korta/tjocka.
              Men det är inget som stör mig under den korta sekvens detta uppstår, antingen flyttar jag på mig eller som oftast flyttar fisken på sig.
              Det som jag kan uppleva som fördel med välvd ruta däremot är när fiskarna stryker omkring nära framrutan, då uppstår en härlig känsla av att fiskarna nästan är utanför akvariet. En annan fördel är ju de extra centimeterna av bottenyta som blir i mitten av en välvd ruta.

              Jag gör rent mina välvda akvarier med Juwels vita filtermattor, de håller länge, är billiga och man ser snabbt om det fastnar sand/grus i dom så man slipper repor i rutan.

              Ett tips kan ju vara att du besöker akvarieaffärer som har välvda och plana akvarier och bildar dig en uppfattning vad som passar din smak bäst.
              Mvh Thomas

              Kommentar

              • Tunnanders
                Användare
                • juni 2013
                • 7

                #8
                Tack för svaren! Vad jag har läst mig till är att det inte är svårare att göra rent rutan utan att man kör sida till sida istället för upp och ner. Har förstått att fiskarna ser lite annorlunda ut men jag kan tänka mig att det blir lite som att vara "nära" fiskarna på ett annat sätt. Och det ska naturligtvis vara Vision 260, inte 240... Är ju ute efter höjden så jag ska ha scalarer men det kan även bli ett Rio 300...
                Har läst att det är svårt att fästa Filter cover med silicon. Är det nån som har nått annat tips på lim som är bra och inte är skadligt för fiskarna??
                Har planerat att göra en sydamerikansk flodbädd med mycket rötter, grenar och löv...

                Anders

                Kommentar

                • Christer5
                  Användare
                  • december 2012
                  • 155

                  #9
                  Ett Juwel Rio 300 är väl det som är perfekt för dig

                  Kommentar

                  • Tunnanders
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 7

                    #10
                    Jaha, det blev ett Juwel Rio 300 till slut...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...