Vad har hänt med våra Troffar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Vad har hänt med våra Troffar ?

    Har lite frågor och funderingar kring Troffar och även i övrigt när det gäller Tanganyikacikliderna.
    Jag har sedan några månader tillbaka fått ett sjukligt sug efter akvarium igen och har införskaffat mig ett malawikar.
    Men måste erkänna att Tanganyikacikliderna var nog orsaken till suget känner jag nu.

    Så i och med detta så hade jag bestämt mig för att köpa ett till kar men ett större sådant och börja igen med dessa intressanta fiskar.
    Har googlat runt nu i veckor och man blir ju bara avskräckt av allt man läser.
    "Karantän en månad"
    "Övertäckt akvarium med filt i några dagar utan mat"
    "Bukvattensot"
    Listan kan göras lång.
    Ibland tänker jag att det är lika bra att lägga ner, sen funderar jag på att "strunta i allt jag läser och göra som jag alltid gjort tidigare".

    Så till min överskrift :
    Jag köpte mina första Troffar ,tror det var 1980 eller 1981 och höll på med Tanganyika i ca. 10-12 år.
    Då fanns det inte så många Tropheus-arter att välja på , Vita eller gula Dubois och några enstaka Moori.
    Jag hade då ett flertal akvarium ,mesta karen för odling.
    ALDRIG att dessa ovannämnda problem existerade på min tid.
    Säger inte att ingen råkade ut för något men JAG hörde inte något om det och jag hade ändå rätt mycket kontakter med samma intressen.

    Så min fråga är : Vad har skett under dom sista 25 åren som man varit inaktiv ?
    Vad kan vara orsaken till att dessa problem dykt upp bland våra fiskar ?

    PS ! Har lite tankar kring maten, ALLA snackar om räkmix hit och dit.Är införstådd att när man gör denna mix till troffar så drar man ner på räkor och ökar med ärtor och exempelvis spenat.
    Under dom åren jag var aktiv så gav man dom bara flingfoder och en del pellets . Sedan som ett komplement typ lite Mysis eventuellt.
    Och som sagt var aldrig problem med bukvattensot eller liknande skräckexempel man läser om.
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    I början var det många som dog (troffar) då ingen riktigt visste hur dom skulle hållas (matas) men var ju inte många som hade dom pga priset. Sen körde du den bästa lösningen ( inte menat till en mat diskution) flingor o pellets) då var nog många av karen i stort sett arts kar också pga priset, i dag så ska folk blanda olika fiskar i sina kar o då är det bäddat för problem, om du läser dom som enbart har artkar med troffar så har dom flesta inga större problem. Sen har kretsen ökat med både fisk o information så man hör mycket mera idag. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Ligger mycket i det du säger att idag så har vi nätet och en massa forum och naturligtvis får man mångdubbelt med info.
      Det fanns naturligtvis inte så många som hade Tanganyikaciklider i sina kar men det verkar som NÅGOT har skett.
      Jag hade en del odlingskar men också en hel del blandade kar då man ofta var trungen att flytta fiskar p.g.a utrymmesbrist så mina Troffar fick ibland gå med andra arter , många gånger med flertalet arter men som sagt aldrig några problem med massdöd eller liknande.
      Blir väl bannad från forumet nu men måste ändå ha rätten att fråga ( om inte för att lära )
      Kan inte en hel del bero på kosten?
      Troffar är ju väldigt känsliga och proteinhaltig kost är väl inte att föredra när det gäller dessa skönheter ?
      När jag höll på och blev tipsad hur man höll arten bäst så fick jag rådet att mata dom med Mysis eller Cyklops sparsamt och oftast gjorde man det för att locka till lek i samband direkt efter ett vattenbyte.
      Men folk vet väl bättre idag än förr men hoppas att ni flesta förstår att tankarna går.

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        Just med "troffar" så har du helt rätt (också med risk att bli bannad) så är det nog till 80-90% fodret o byte till annat foder som är den utlösande faktorn. När jag hade "troffar" så var basen "cyclops" sen grönpellets o flingor,hade inga problem med det, men det har ju visat sej att det går bra med annat foder också men att man måste ha en sakta o lång övergång, så det är tålamod som gäller. Mille.
        Dieselråttan

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          I början på 80-talet höll man troffegrupper på 6-8 stycken oftast. Det var väl ungefär då som man började med att man skulle hålla dom i ännu större grupper men det hade man normalt inte råd med då troffar kostade samma peng då som idag eller ännu mera. Idag tjänar vi väl 10 ggr så mycket så därav är det lite mer överkomligt att köpa 20-30 stycken.....
          Helt bestämt kommer jag ihåg att även då drabbades fisk av bukvattensot om man matat oförsiktigt. Då skyllde man oftast allt på fodret medans man idag är lite mer införstådd i att det är stress som är den utlösande faktorn.
          Lagomt många fiskar som matas med bra foder och hålls i bra vatten så är det inga som helst bekymmer med troffar.
          Köp en VF troffegrupp och du har fisk livet ut, räknar man så så är det nog billigaste fisken du kan ha.

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #6
            Har blivit liksom att när jag skapade 2 olika trådar ang. Tanganyika men med olika ämnen så har det ena gått in i det andra, så jag får väl ta och kopiera mitt inlägg från den andra tråden.

            Jag har bestämt mig nu för att köra som jag tidigare gjort ! (på tidiga 80-talet)
            För att det inte ska misstolkas så vill jag påpeka att jag är väldigt glad och nöjd för era svar och era tankar.
            Var precis det som jag önskade mig när jag öppnade detta.
            Svaren hade jag hoppats på vara mer till min favör och för att det bara skulle vara att bara sparka igång men jag ger mig,tror helt på det ni säger men.........
            Gammal och enveten så ska jag gå på gamla meriter !

            Jag ska inom kort starta upp mitt ( Drömtanganyikakar ) med blandningar som inte överensstämmer med hur det ska vara.
            När jag väl börjar så ska jag påbörja en blogg där jag veckovis ska beskriva hur det går ( förhoppningsvis med både bilder och videos )
            Först ett Tanganyikaakvarium , har inte bestämt storlek men just nu lutar det åt 375 kanske ett 600 ( vi får se,är ev på väg att flytta )
            Sen hade jag tänkt att bygga en egen bakgrund med inbyggda grottor.Hade tänkt att ta med detta projekt också.
            Därefter köpa in art efter art och till sist sätta in ca. 8-10 Troffar , inte 25-30 som sägs nästan är ett måste.
            Vi får se hur detta projekt går och om jag lyckas att få allt detta att fungera.

            Troligtvis så går jag väl på pumpen eftersom jag inser att ni som svarat + det man läst på övriga bloggar säger att detta inte fungerar .
            Lyckas jag så blir jag glad att jag fått mitt drömkar.
            Misslyckas jag däremot så blir jag ju ett bra exempel på att det är bättre att lära och lyssna på medlemmarna här på forumet först innan man gör något på eget bevåg.

            PS ! Kan inte släppa det, att det går att introducera samtliga fiskar till gemensam utfodring successivt ( oavsett tarmfloran -köttätare/växtätare ) tills att alla kan må bra med likadan utfodring.

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av GraTis
              I början på 80-talet höll man troffegrupper på 6-8 stycken oftast. Det var väl ungefär då som man började med att man skulle hålla dom i ännu större grupper men det hade man normalt inte råd med då troffar kostade samma peng då som idag eller ännu mera. Idag tjänar vi väl 10 ggr så mycket så därav är det lite mer överkomligt att köpa 20-30 stycken.....
              Helt bestämt kommer jag ihåg att även då drabbades fisk av bukvattensot om man matat oförsiktigt. Då skyllde man oftast allt på fodret medans man idag är lite mer införstådd i att det är stress som är den utlösande faktorn.
              Lagomt många fiskar som matas med bra foder och hålls i bra vatten så är det inga som helst bekymmer med troffar.
              Köp en VF troffegrupp och du har fisk livet ut, räknar man så så är det nog billigaste fisken du kan ha.
              Jag kan bara hålla med.
              Visst på 70-talet var det för min del Malawi och åter Malawi. Men någon gång så ville jag prova på troffar och jag kom över några dubbe yngel. Jag minns mycket väl att jag hade en mindre grupp en längre tid tillsammans med Mbunas.
              På den tiden matade jag min fisk med Tetra flingfoder och mysis.
              Jag tror att med några års erfarenhet och ett tränat "öga" så kan man lyckas bra med att köra fåtalet troffar. Men det är betydligt lättare och få en harmoni med en större grupp.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #8
                Nu är allt igång

                Det blev som jag ville och önskade.
                ETT NYTT TANGANYIKAKAR.
                Köpte ett kar med måtten 160x55x60 - 528 liter (hade kanske velat haft mer djup) men,men.
                Inredningen består av en mycket snygg Back to nature ( Klippvägg , helt i min smak) Skitnöjd med andra ord.
                3 kraftiga pumpar som renar via filter i bakgrunden och som ger ett bra flås i karet där jag riktat utblåsen så att 2 av dom möts för att bättra på syresättningen och det fungerar toppenbra.
                Blandat ciklidgrus/korallgrus .
                Växter som bl.a Javaormbunke,Anubias Barteri och 2 st. stora plantor på ca.45 cm som jag inte vet vad dom heter.
                Vita kalkstena blandat med svart skiffer som rösen.
                Köpte först 5 st. Gula Lamprologus Leleupi , 4 st. Lamprologus Occelatus samt 5 st. Julidochromis ornatus .
                Lät dessa gå i karet ca. 3 veckor , mest för att hålla koll på vattenkvaliteten ( dom fick vara försökskaniner) och det verkar gå väl.
                Har nu också tillfört 17 st. Golden Kazumba + 15 Kachese.
                Så nu får vi se hur detta går.
                Är ju en del som avråder denna kombinationen av fiskar.( Men gammal och enveten som man är så "gör man som man alltid har gjort förr".
                Fick hem troffarna i Onsdags och som det ser ut just nu så mår dom kanon och är inte det minsta skygga utan följer mig i akvariet alle redan.

                Fortsättning följer.........

                Mvh / Flavus

                Kommentar

                • FLAVUS
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 122

                  #9
                  Glömde tillägga att projektet inte är färdigt ännu.
                  Ska in med mer fisk .
                  Framför allt några hästnosar men det får vänta ett par månader då jag inte vill tillföra mer fisk just nu med tanke på Troffarna.

                  Mvh / FLAVUS

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #10
                    Angående det där med foder som vi diskuterat villt på olika forum.
                    Jag vill påpeka att ,nu när jag har lagt i mina troffar så gör jag som vana trogen.
                    Matar dom i inledningsfasen med samma foder som uppfödaren gett dom.(Hikari Ciklid exel samt Sera veg-flingor)
                    Tanken är att ev. gå över till NLS .
                    Då gör jag som följer : Ger dom deras tidigare foder första 2-3 veckorna och efter det så får dom NLS 1 dag i veckan sen 2 dagar i veckan osv.
                    I och med denna övergångsmetoden så lär det inte påverka Troffarna och NLS-fodret kommer i sin tur att vara basfodret till samtliga fiskar .
                    Då får alla arter det som dom behöver och problemet är löst (enligt mig) med att det inte går att blanda Troffar med andra arter.

                    Kommentar

                    • diskus
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 276

                      #11
                      Det verkar som en bra set up...

                      Ursprungligen postat av FLAVUS
                      Angående det där med foder som vi diskuterat villt på olika forum.
                      Jag vill påpeka att ,nu när jag har lagt i mina troffar så gör jag som vana trogen.
                      Matar dom i inledningsfasen med samma foder som uppfödaren gett dom.(Hikari Ciklid exel samt Sera veg-flingor)
                      Tanken är att ev. gå över till NLS .
                      Då gör jag som följer : Ger dom deras tidigare foder första 2-3 veckorna och efter det så får dom NLS 1 dag i veckan sen 2 dagar i veckan osv.
                      I och med denna övergångsmetoden så lär det inte påverka Troffarna och NLS-fodret kommer i sin tur att vara basfodret till samtliga fiskar .
                      Då får alla arter det som dom behöver och problemet är löst (enligt mig) med att det inte går att blanda Troffar med andra arter.
                      Känns som om du försöker få gå igång i en dialog om ev. problem som jag upplever som i de närmaste "obefintliga". Precis som Johan skriver är det lättare att få harmoni i en fullvuxen troffar upp om de är många i gruppen, men att blanda troffar med de arter som du nämnt torde gå alldeles utmärkt. Mina troffar bryr sig inte om Lelupisarna som går i samma burk, utan kör på för fullt inom sin egen grupp. NLS som bas låter vettigt och är sannolikt något som många kör på.

                      Jag hade från början 30+30 av kejsare och röd regnbåge och det gick bra, men när jag sålde av ena gruppen och utökade den andra så upplevde jag
                      att de fick än mer lyster i sina färger och gruppen leker oftare än förut. Svårt att dra en slutsats av ett exempel, men 1 grupp gör att de fokuserar mer på gruppdynamiken och på så sätt får tid till lek.

                      lycka till Björn

                      P.s. Bilder på din burk vore kul d.s.
                      Lite diskus, mal & malawi bilder
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Vad har hänt med våra Troffar ?

                        Kul att du är i gång nu och att du hittat de Troffar du önskar.
                        Med anledning av byte av foder så brukar jag göra en liknande övergång. Är det så att jag inte känner till vad de är matade med eller att de fodret som de tidigare har fått vill jag absolut inte fortsätta då låter jag dem vara utan foder 3-4 dagar. Sedan matar jag försiktigt och ger mer och mer under ett par veckor tills jag har kommit upp i rätt portion.

                        Att blanda flera olika troffegrupper brukar var knepigt. Har provat ett par gånger men som Björn säger så fungerar det om man har totalt det som krävs i antalet så överlever dem. Men utfärgningen blir synbar till de bättre när man tar bort en av grupperna. De enda som jag har kommit fram till fungerar bra och blanda i är dubbar av de alla olika grupper jag har haft. Men av de två du har valt har jag inte provat.
                        Senast redigerad av Johan F; 12 maj 2014, 08:15.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #13
                          Nej då Diskus !
                          Är inte ute efter någon dialog för den har vi redan tagit ang. detta.
                          En intressant sak du nämnde var att fiskarna kanske inte färgar ut helt när jag har 2 olika sorters troffar.
                          Där kan jag säga, att jag inte kommer ihåg hur det var med det ?
                          Tål att tänkas på .
                          Kanske att fler kan bekräfta det.
                          Bara en fråga när det gällde detta ? Kunde det inte berott på att dom färgade ut mer p.g.a. NY FISK.?Att dom visade upp sig för nya inkräktare
                          och att dom nya kanske ville spärra upp sig för respekten?
                          Bara en tanke.
                          Är i alla fall något jag ska lägga på minnet och kolla upp framöver, bra tips kanske ?

                          Ps ! Bild kan jag gärna lägga upp men känner inte att jag är helt färdig just nu . Ska ta bort lavastenarna som finns i ena änden av karet.
                          Något som jag anser kan skada fiskarna när dom börjar rangordna i gruppen p.g.a. stenarnas yta.
                          + att blandningen skiffer och lava i samma kar ???? Nej ! Detta karet vill jag ha kanonfint i mina ögon.

                          Johan F:
                          Att blanda har jag också hört inte ska vara optimalt men jag ville ändå testa igen flera år senare om det gick lika bra som förr.
                          Alla sorter kan man inte bara blanda men av vad jag förstår så ska denna kombinationen fungera åtminnstånde Ok ?

                          Tiden får utvisa detta men jag ser fram emot detta med positiva tankar om att det ska fungera .

                          Mvh / FLAVUS

                          Kommentar

                          • FLAVUS
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 122

                            #14
                            Två och en halv vecka har gått och än verkar alla må bra så vitt jag kan se.
                            Troffarna gruffas lite ,oftast dom mindre,kul att kolla på tuffingarna
                            Dom är redan rätt sköna ,med att (som det ser ut) väntar på en.
                            När man väl är framme och kollar dom så följer dom en hela tiden.
                            Förutom dessa så är jag mest road av Occelatusarna.
                            Dom är inte större än ca. 3 cm och fasen ta den som kommer nära deras del av akvariet.
                            Dom har grävt i flera dagar nu och har världens grop i ena hörnet av karet.
                            Jag lade deras snäckor nära framrutan för att dom skulle spotta sanden inåt karet och det har fallit väl ut.
                            Inte snyggt att ha en stor hög grus i framrutan.
                            Lelupisarna är lite nyfikna på dom och tar sig en titt emellanåt men dom blir snart bortjagade
                            Snacka om tuffa små rackare !
                            1 av Jullarna har strukit med och jag misstänker att det varit en strid hanar emellan.
                            Ser ut som dom gallrar ut nu och det verkar bli en till som får stryka på foten,då en av dom ofta står uppträngda i ena delen av karet.

                            Det negativa som skett sen uppstart är att 1 Julle dött, något som ja förväntade mig skulle ske förr eller senare.
                            En troffe tog jag upp och kasserade då jag hade starka misstankar om ev. svamp alternativt fenröta.( såg det först efter jag täckt av karet efter 3 dagar)

                            Nästa projekt blir till att ordna upp den sista delen med att byta ut lavastenarna mot kolstenar/skiffer samt att plantera mina nyinköpta Crinumlökar.

                            Ha det gött allihop !

                            Mvh / FLAVUS

                            Kommentar

                            • FLAVUS
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 122

                              #15
                              Du ville gärna se bilder diskus.
                              Jag har precis lagt ut ett videoklipp på Youtube( visste inte hur man gör annars)
                              Där kan du se hur det ser ut just nu .
                              Ska som sagt byta ut lavastenarna mot chiffer och sten som andra delen av karet.



                              Mvh / FLAVUS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...