Recension Akvastabil Move Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Recension Akvastabil Move Akvarium

    Jag vet att flera här på forumet har MOVE och skulle veta vad ni tycker om dem nu när ni haft dem ett tag. Här kommer mina plus och minus:

    Fördelar:
    Snygg och modern design
    Otroligt robust och stabilt.
    Skåpen har lyxkänsla med "dörr-fångare"
    Hålen under som man kopplar ytterpump till. Snyggt och praktiskt att gömma bort slangar.
    Motorhuvs-locken. Mycket praktiskt att slippa lyfta av ramper, täckglas och lock. Man lyfter upp locken som en motorhuv.
    Locket reflekterar ner ljuset i akvariet. Lysrör blir starka och man slipper reflektorer.
    Lysrör ligger löst på tvärbalkar och lätt att flytta när man ska ner i karet.
    Man har bra ljus när man är nere i karet och rotar.
    Mat-hål i locken på båda sidor.
    Kondens rinner tillbaka ner i karet. Inget vatten på glaset eller golvet.


    Nackdelar:
    Väger mycket. Inget man kan flytta själv
    Tvärbalkar har en tendens att flytta sig ut ur skåran och trilla ner i karet.
    Har man korta armar och flyttar lysrör fram för att kunna rota därbak, är det lätt att bränna sig på insidan av underarmen.
    Tre för-borrade hål i mitt 720 liter, två till vänster och ett till höger. Saknas dock hål för att ha pump i mitten, höger eller vänster och samtidigt utnyttja alla tre hålen.
    Mycket svårt att montera ihop själv. Helst tre personer behövs för att hålla alla tre sidor på plats när man ska trä på överskivan.
    Otydlig beskrivning. Ex så såg skruvarna likadana ut på beskrivningen och så stod det 4*30. Ingen skruv var 30 mm lång. Akvastabil skulle titta på LEGO's beskrivningar där småbitar är avbildade 1:1

    TIPS: Ställ karet ca 10 cm från väggen. Då får man in dammsugarslangen och kan hålla rent. En annan fördel är att grendosor och dy.l får plats bakom akvariet.
    Senast redigerad av Mony; 03 april 2014, 11:36.
  • Oscarjl
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 41

    #2
    Hej!
    Exakt samma erfarenhet. Det var stor förvirring när jag skulle montera bänken. Ska man verkligen borra hålen själv igenom skiljeväggarna??
    Ja det ska man men det är rätt oklart i manualen. Speciellt som den är förberedd för sump.

    En nackdel är att LEDn inte går att dimma. Jag har köpt och fått en transformator som styrs med 1-10v men har inte testat den ännu.
    Jag gillar att toppen på akvariet är ganska lågt och sen att det fanns en bänk i blankvit. Allt verkar vara trä eller blankt vitt numera.

    Vad har du för storlek?
    /Oscar

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,4 KB
ID: 690300
      Dörr-fångare och delad innervägg förberedd för sumpzon.


      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 690301
      Motorhuvs-lock. Kondens rinner ner i karet. Flyttbara lysramper som ligger på smala tvärbalkar.


      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,7 KB
ID: 690302
      Tvådelat lock på 720 liters.


      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,1 KB
ID: 690303
      Mathål - ett i var ände.


      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,7 KB
ID: 690304
      Förborrade hål i både skåp och kar gör att slangar till ytterfilter blir snyggt och "osynligt".


      Klicka på bilden för större version

Namn: akvastabilMOVE_05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,4 KB
ID: 690305
      Vit lack tillsammans med aluminiumlister ger exklusiv känsla.
      Senast redigerad av Mony; 19 mars 2014, 16:27.

      Kommentar

      • Mony
        Användare
        • december 2013
        • 187

        #4
        Ursprungligen postat av Oscarjl

        En nackdel är att LEDn inte går att dimma. Jag har köpt och fått en transformator som styrs med 1-10v men har inte testat den ännu.
        Eftersom jag har fyra ramper, 2 LED och 2 med dubbellysrör, har jag satt timer på dem. Lysrören släcks först. Efter en halvtimme LED nr 1 och efter ytterligare en halvtimme LED nr 2.

        Blir inte exakt samma som en dimmer, men blir lite solnedgångskänsla

        Kommentar

        • Oscarjl
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 41

          #5
          En nackdel till är att Powerbar6D från profilux inte helt lätt får plats under akvariet. Får nog klura på hur jag får till det.
          Jag tycker inte bänken är glansig höglack. Den är mer matt. Det var det som gjorde att det godkändes som inköp här hemma... :-)

          Kommentar

          • Oscarjl
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 41

            #6
            Riktigt snyggt akvarium du har fått till där.
            Mitt är tomt än så länge. 4 pansarmalar räknas inte riktigt. Letar mindre ciklider från SA eller discus o Scalare.
            Skulle vilja hitta några fina Altum.

            Kommentar

            • Oscarjl
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 41

              #7
              dubbelpost

              Kommentar

              • Mony
                Användare
                • december 2013
                • 187

                #8
                Ursprungligen postat av Oscarjl
                En nackdel till är att Powerbar6D från profilux inte helt lätt får plats under akvariet. Får nog klura på hur jag får till det.
                Jag tycker inte bänken är glansig höglack. Den är mer matt. Det var det som gjorde att det godkändes som inköp här hemma... :-)
                Har du elbaren under locket? Varför inte dra sladdarna ut därbak och ha dosan bakom?

                Den vita färgen kanske inte räknas som glansig högblank. Jag tycker iallafall den blänker, men ändrade till "vit lack" istället. Matt skulle jag kanske inte kalla den, dock

                Kommentar

                • Oscarjl
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 41

                  #9
                  Kommer inte åt något där bak nu när det är fullt. Ska nog få till något. När tid finnes...

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mony
                    Jag vet att flera här på forumet har MOVE och skulle veta vad ni tycker om dem nu när ni haft dem ett tag. Här kommer mina plus och minus:

                    Fördelar:
                    Snygg och modern design
                    Otroligt robust och stabilt.
                    Skåpen har lyxkänsla med "dörr-fångare"
                    Hålen under som man kopplar ytterpump till. Snyggt och praktiskt att gömma bort slangar.
                    Motorhuvs-locken. Mycket praktiskt att slippa lyfta av ramper, täckglas och lock. Man lyfter upp locken som en motorhuv.
                    Locket reflekterar ner ljuset i akvariet. Lysrör blir starka och man slipper reflektorer.
                    Lysrör ligger löst på tvärbalkar och lätt att flytta när man ska ner i karet.
                    Man har bra ljus när man är nere i karet och rotar.
                    Mat-hål i locken på båda sidor.
                    Kondens rinner tillbaka ner i karet. Inget vatten på glaset eller golvet.


                    Nackdelar:
                    Väger mycket. Inget man kan flytta själv
                    Tvärbalkar har en tendens att flytta sig ut ur skåran och trilla ner i karet.
                    Har man korta armar och flyttar lysrör fram för att kunna rota därbak, är det lätt att bränna sig på insidan av underarmen.
                    Tre för-borrade hål i mitt 720 liter, två till vänster och ett till höger. Saknas dock hål för att ha pump i mitten, höger eller vänster och samtidigt utnyttja alla tre hålen.
                    Mycket svårt att montera ihop själv. Helst tre personer behövs för att hålla alla tre sidor på plats när man ska trä på överskivan.
                    Otydlig beskrivning. Ex så såg skruvarna likadana ut på beskrivningen och så stod det 4*30. Ingen skruv var 30 mm lång. Akvastabil skulle titta på LEGO's beskrivningar där småbitar är avbildade 1:1
                    Trevligt med en recension! Vore kul att ha en hel tråd med produktrecensioner, eller en per produkttyp.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...