Ny startat 500L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robman
    Användare
    • mars 2014
    • 3

    Ny startat 500L akvarium

    Hejsan!

    Har nyligen köpt och startat upp ett 500L akvarium och har tänkt köra på malawiciklider (Mbunas).
    Är väldigt ny på detta men har velat köpa ett akvarium läääänge och nu äntligen blev det dags!

    Har inrett med mycket grottor, så fiskarna har många gömställen.
    Va iväg igår och köpte 10st golden som trivs som fisken i vattnet dem hittade sitt ställe direkt och har knappt rört sig ur fläcken hehe.

    Nu till min fråga, jag har tänkt ha en 3-4 arter i burken, max 5.
    Har ni något tips på arter som går bra ihop med golden? Någon bra kombination, hur många av varje ska man ha? Osv, osv
    Otroligt tacksam för svar!

    //Robin
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Välkommen! Det där är en smaksak. Men när jag kör mbuna-kar kör jag alltid få arter och många av varje. Dessutom försöker jag att aldrig dubblera en färg. Just nu har jag bara ett kar med Malawiciklider i, det är på ca. 300 liter och jag har två arter ( Labidochromis sp. "hongi" och Metriaclima sp. "msobo" Magunga). Msobons honor är gula, hanarna blir mörkblå och hongin är med ljusblå och röd. Två arter ger mig där 4 färger (om jag inte räknar med hongihonornas bruna partier).

    Fördelen med golden är att du kan gå två vägar. Eftersom det är en så snäll mbuna kan du välja att köra Aulonocaror och liknande fiskar, eller grotta ner dig mer i mbunaträsket.

    Lycka till med projektet och berätta gärna hur det går!

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jag kan tillägga att jag har 10 msobo och 15 hongi i mitt kar, och det är absolut inte för mycket (hade gått att trycka ner fler fiskar).

      /Jocke

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen hit!

        Håller med Jocke om att det är absolut snyggast med få arter i en mbunaburk. Max tre tycker jag. Två är ännu bättre men har man bara en burk så vill man ju oftast ha fler än två arter eftersom det är så svårt att välja bland alla snygga firrar

        Jag har mbuna i en burk, också 300 liter faktiskt Jag har 20 st Pseudotropheus saulosi och 12 st Metriaclima zebra big blotch "masinje"

        Med golden kan du ju ha i stort sett vad som helst.

        Kommentar

        • robman
          Användare
          • mars 2014
          • 3

          #5
          Hej!

          Tack för era svar. Ska in idag till butiken och se vad dem har att erbjuda.
          Återkommer hur det blir

          En annan fråga, mina golden har inte direkt visat något större intresse av att äta. Något man bör vara orolig över? Dem har varit i karet 2 dagar nu, kanske tar lite tid innan dem känner sig riktigt hemma?

          //Robin

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Matar du med samma som där du köpte fisken? Dom kan ta lite tid på sig att förstå att det är mat vid foderbyte men det brukar lösa sig efter ett tag. Mata inte så mycket nu då tills du ser att dom kommer igång.

            Kommentar

            • robman
              Användare
              • mars 2014
              • 3

              #7
              Jo det var samma mat som dem använde i affären.
              Va iväg igår och köpte ett gäng Mari Gold, tror de hette Pseudotropheus sp. 'acei' på fint språk
              Blev en väldig fart i karet när dem åkte i, goldens åkte fram från grottorna, blev ett helt annat liv faktiskt. Riktigt skoj.

              Nu äter dem också, de behövde väl bara lite nya kompisar helt enkelt

              Kommentar

              • jsv
                Användare
                • juni 2013
                • 51

                #8
                Jag hade Golden och Marigold här, funkade kanon

                Kommentar

                Arbetssätt...